Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Fayyadh Lagi Untung Dah Ada Kat Taman Syurga," Seorang Bapa Kongsi Detik Pemergian Anaknya Yang Sangat Menyentuh Hati

30 Jan 2018

30 Jan - Ibu bapa mana yang tidak sayangkan anak dan ibu bapa yang mana tidak mahu melihat anak mereka membesar di depan mata mereka sendiri. Tetapi, sebagai hamba Allah kita tidak dapat menolak takdir yang telah ditentukan.

Bagaimanakah perasaan anda sebagai ibu bapa jika anak yang baru sahaja ingin membesar dihadapan mata anda tiba-tiba pergi meninggalkan anda buat selama-lamanya. Pasti sesetengahnya sukar untuk menerima perkara sebegini. Namun, akhirnya hati anda perlu redha dengan apa yang telah ditetapkan atas kehendak Illahi.

Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang. Baru-baru ini sepasang suami isteri telah kehilangan seorang cahaya mata yang sangat mereka cintai. Kisah pemergian Muhammad 'Aisy Fayyadh bin Mohd Fahdli yang diceritakan sendiri oleh ayahnya sangat meruntun jiwa.


Menurut, Mohd Fahdli Hj Kamil, Fayyadh seorang anak yang sangat baik, rajin, sopan, alim, mendengar kata dan pandai berdikari. Baru berumur mencapai umur 4 tahun pada tahun 2018 sudah dimasukkan ke tadika Pasti dan baru sahaja 3 minggu adik Fayyadh merasai pengalaman bersekolah.

Punca pemergian adik Fayyadh dikatakan daripada virus yang telah menyerang otaknya namun masih lagi di dalam siasatan doktor. Nama penyakit ini dikenali sebagai Meningtis with Shock Bronchopnemonia iaitu sejenis penyakit radang otak dan jangkitan virus di paru-paru.

Pada malam 19 Januari 2018, adik Fayyadh telah mengadu kepada ibu bapanya bahawa dia terasa sakit di bahagian perut dan mula muntah-muntah pada hari berikutnya. Dia sudah hilang selera untuk makan dan minum dan keadaan itu berpanjangan sehingga ke hari ahad 21 Januari 2018.


Namun, pada hari Ahad muntahnya sudah berkurangan berbanding hari yang sebelumnya. Menurut ayahnya, mungkin kerana dia sudah lama tidak mengisi perutnya. Mohd Fahdli juga sempat menyelitkan sedikit tips, jika anak anda mengalami muntah-muntah tanpa cirit-birit mungkin ada sesuatu yang tidak kena pada sistem saraf anak anda dan perlu mendapatkan rawatan segera.

Pada sabtu malam, mereka telah membawa adik Fayyadh ke klinik dan menjangkakan kesihatannya beransur pulih kerana menurut doktor dia cuma demam biasa dan perutnya masuk angin. Ibu bapa kepada adik Fayyadh hanya memberikan ubat yang mereka terima dari klinik seperti biasa.

Pada hari yang sama, adik fayyadh cuba untuk tidur, tetapi dia asyik terkejut dan tersentak ketika tidur dan kemudian mata dia terbeliak secara tiba-tiba. Percakapan adik Fayyadh juga menjadi laju tidak seperti biasa, dia juga tidak dapat berjalan dengan stabil dan kerap kali menggigil-gigil. Ibu bapanya menyangka adik Fayyadh hanya mengalami dihidrasi kerana tidak mahu makan dan minum.


Dalam pada itu, ibu kepada adik Fayyadh menyedari mata anaknya itu menjadi juling dan tidak larat untuk berjalan sendiri. Badan adik Fayyadh kelihatan sangat lemah. Jom ikuti perkongsian penuh oleh Mohd Fahdli kisah tentang pemergian anaknya Muhammad Fayyadh. Semoga boleh dijadikan pengajaran.

Assalamualaikum Semua Sahabat, Ahli Syurga. Minta Maaf lambat update. Terima kasih banyak2 kpd sahabat2 yg hadir di masjid dan tanah perkuburan tempoh hari dan juga pada geng yg telah mendoakan kami sekeluarga.

Jasa anda memang  tak dapat kami balas dgn kata-kata. Semoga kalian semua dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur. Aamiiiin.

Anak saya Muhammad 'Aisy Fayyadh boleh saya katakan seorang anak yg baik, rajin, sopan, alim, mendengar kata, dan pandai berdikari, dia baru je masuk sekolah tadika Pasti 4tahun, selama 3 minggu ni. Punca virus yg menyerang otak dia masih lagi dlm siasatan doktor.




Nama penyakit dia dikenali sebagai Meningitis with Shock Bronchopnemonia. Sejenis penyakit radang otak dan jangkitan virus di peparu. Virus tu merebak dari otak ke paru2 dan terus ke jantung dgn sekejapan.


Pada mulanya dia mengadu sakit perut pada jumaat (19/01/18) mlm dan start muntah2 pada hari Sabtu, dia jadi xlarat nak makan dan minum, berpanjangan sehingga ke hari Ahad. Tetapi hari Ahad muntah die da b'kurangan. maybe sebab xde makann lg yg nak dimuntahkan..

Tips;
If berlaku pada kanak2, muntah2 yg berpanjangan, tp x cirit birit, ada something wrong pada nerve system, which is sgt berbahaya, dan kene terus jumpa doctor pakar kanak2..


Kami sangka dia hampir pulih disebabkan kami telah pergi ke klinik pd sbtu mlm. Doc bgtahu cuma demam biasa dan perut dah masuk angin, kami bagi dia ubat yg kami dpt di Klinik tadi seperti biasa. Pada hari tu, dia cuba utk tido, tapi asik terkejut dan tersentak2 semasa tido, dan kemudian mata dia terbeliak tiba2, perkara ni berulng berkali2 sehingga dia xdpt tido dgn nyenyak.





Percakapan dia pon jadi mcm laju2 jln pun dah x stabil dan xlarat. Dan m'gigil2. Kami sangkakn die dehydrated disebabkan tidak mahu mkn n minum. Jadi pada ahad malam kami bawa dia ke Hospital Serdang utk terima rawatan "drip air", sebab nak kembalikan dia punya kandungan air seperti normal.


Dalam pada itu, isteri sy menyedari mata dia x inline (jadi juling) dan xlarat nak berjalan sendiri dia jadi lemah kejadian ni mula berlaku semasa dia terima "drip air" tersebut. Then, doctor sahkan dia xde ape2, cuma demam biasa b'dasar kn result darahnya.

Doctor sahkan yg mata juling dan tido tersentak2 tu adlh perkara biasa semasa demam dan akan elok kembali bila dh x demam. Then ktorg pon balik lah ke rumah seperti biasa. Lega rasa hati sebab xde bnd serious berlaku, ktorg smpi rumah lbh kurang jam 3pg..

Seperti ptg tadi, Fayyadh mmg xdpt nak tido dgn baik, tapi tiba2, pernafasan dia jadi laju. Kami mmg dh xsedap hati. Kami teringat yg doc kat HBKL mmg terbaik utk kanak2 terus ktorg shoot g HBKL. Kami sampai HBKL jam 5 lbh pagi.

Setelah smpi HBKL, condition Fayyadh makin teruk, dia mmg xdpt jalan langsung dan muntah2 lagi. Bila didokong, dia rasa macam nk jatuh dan gayat, mata dia masih lagi juling, tapi dia masih lagi boleh berckp dgn ktorg, tp dgn sebutan yg pantas.




Bila dh masuk ke zon merah, doc sahkan virus dh serang otak dia. Then kami diminta utk keluar sebentr sebab nak beri fokus pada team doctor merawat dia. Masa tu doc kata nak tido kan dia bg dia tenang.

Masa ni kami rasa bersyukur sebab maybe Fayyadh sempat utk pulih seperti biasa, tapi keadaan jadi lagi tegang bila doc pggl kami semula utk tgk dia. Rupa-rupanya dia dh masuk ke bilik khas utk buat CPR. Doc bgtahu denyutan jantung dia lemah, perlu buat CPR. Hanya Allah sahaja lah tahu mcm mana perasaan kami.

Aku terus call ibu ku utk mohon doakan Fayyadh, waktu ni dh jam 8pg. Prosedur biasa, doc akan buat CPR selama 30min shj, then dorang akan stop, kalau denyutan jantung masih x berubah, dan dorang mmg dh xboleh nak buat ape2 lg.

Lebih kurang jam 8:40pg, doc pggl kami utk berbincang dlm 1 bilik, mereka kata Fayyadh punya jantung mmg dh betul2 lemah. Tapi aku request utk smbg lagi buat CPR, sebab sy tahu anak sy tu kuat. Sepanjang doc buat CPR bergilir2 dlm bilik kecemasan tu, kami x henti doakan dia.




Memang kami berada dlm bilik tu utk menemani dia, mcm2 yg kami ckp dgn dia utk beri semangat pada dia. Alhamdulillah dpt semula degupan jantung Fayyadh, time ni lebih kurang dlm jam 9pagi. Jadi, Fayyadh akan transfer ke ICU utk dptkn rawatan lanjut keadaan dia time ni masih lg kritikal.

Atas doa semua, Fayyadh pny jantung alhamdulillah dpt berdegup semulaer. Terima kasih kepada semua yg mendoakan. Ada yg mak aku beritahu, rakan ye di Jordon pon turut mendoakan. Time ni dah ramai ahli keluarga kami smpi di wad kecemasan tersebut. Selepas hmpir 2 jam, semasa pemindahan katil ke ICU, tiba2 denyutan jantung Fayyadh mulai slow.

Doc buat CPR kali ke2 selama 30min, akhir ye denyutan jantung dia tetap lemah tepat jam 11:41am, 22/01/2018, Doc stop buat CPR. AllahuAkbar. Fayyadh xdpt diselamatkan lagi. Papa n Mama pon mmg dh xsanggup lihat Fayyadh kene push dada tu kuat2. Sepanjang dia berada di zon merah, kami berdua mmg sentiasa teman kan dia dan berbisik pada dia.

Fayyadh, papa n mama ade kat tepi Fayyadh ni, Fayyadh buatlah suka hati Fayyadh nak mcm mana k.. Papa n Mama ok jer. Fayyadh dh pandai mengucap, tp kami tetap berbisik pada dia kalimah Allah dan Rasullullah dan didengrkn dgn suroh Yassin sepanjang dlm bilik kecemasan tu. Tapi Fayyadh telah memilih untuk pergi meninggalkan kami semua.

"YaAllah ya tuhanku, aku memohon pada Mu, kuatkan lah hati aku dan isteri utk menerima dugaan ini. Engkau sahaja lah tmpt kami bergantung, dan ke Engkau lah kami kembali" terima kasih banyak pada semua yg dh mendoakan kami. Terima kasih tak terhingga kepada semua doctor yg terlibat. Ada doctor yg xtahan sebak, mengalirkan air mata. Sungguh besar jasa kalian yg cuba menyelamatkan anak syurga ni. Tak terbalas jasa kalian. Semoga kalian juga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman kelak.




● Doctor Aliyaa

● Doctor Sangeeta

● Doctor Zarif

● Doctor Shafinaz

● Bro Shafiq

● Doctor Wong Yee Min

● dan ade lg 3~4org yg belum detect lagi nama mereka

Fayyadh tggu kami kat depan pintu syurga nanti. InsyaAllah nanti Fayyadh dtg pickup Papa n Mama k, xpuas lg kami utk menjaga dan membesarkan Fayyadh. Banyak dan besar harapan kami utk Fayyadh di dunia fana ni. Minggu lepas dia ade bgtahu mama dia dlm kete,"Fayyadh nak masuk Syurga sorang2. Fayyadh masuk Syurga dulu. Papa, Mama, Adik jgn masuk lagi"

Masa malam yg dia muntah kat hospital Serdang tu, Mama n Fayyadh ke toilet utk bersihkan diri. Mama letak Fayyadh kat atas singki, tp Fayyadh mcm gayat nak jatuh, jadi Fayyadh peluk Mama erat. Dlm pada tu Mama tanya Fayyadh. "Fayyadh, ni nanti, Mama, Papa, Doctor akan tolong pulihkan Fayyadh, tp sape yg 1st skali akan tolong Fayyadh?" dengan x larat tu Fayyadh gagah utk menjawab, "Allah..."

AllahuAkbar. walau sakit mcm tu, tgh berlawan dgn sakit, dia tetap boleh jawab dgn baik. Memang terkesan sesgt kehilangan dia. Sebab dia bdk yg keletah, setiap gerak geri dia, ape yg dia lakukan semua tertggl dlm ingtan memory family dia dan org2 yg pernah jumpa dia. Dia mmg seorang insan yg istimewa dan terpilih. Memang sangat merindui suara dia, "boleh papa??? bolehlah..." bila dia nak minta sesuatu atau nak pergi ke mana2.




Bila aku hantar dia ke sekolah, x turun lagi dari moto di ckp "salam papa.. janji... cap... sayaannggg papa..." dia peluk aku. Setiap kali perpisahan aku n dia, dia akan buat mcm ni tapi Fayyadh tinggalkan Papa, xsempat Papa nak buat mcm ni kat Fayyadh.

Sangat merindui suara dia minta susu "Papa nak shushu, Papa nak shushu.." tp aku time tu sibuk dgn handphone, x hiraukan dia, terkilan sgt rasa. Sangat merindui dia, bila g kedai je, dia nampak roti coklat, siap2 dia letak kat atas table cashier. Bila Fayyadh nampak papa beli or mkn coklat, Fayyadh dtg ke Papa tersipu2.

Pastu ckp, "Papa, nak one jer.. eh silap2.. nak two jerr... bolehlah Papa.. nak two jer..." sebab Mama dia mmg xbg dia mkn coklat2 ni sgt, Papa je yg bg.. Dia mmg pandai nak ambil peluang ni.. dgn Papa jelah dia dpt...

Bila dia dgr azan je, dia ckp dgn mama dia "mama dah azan, solatlah.." kalau sempat aku balik rumah sblm maghrib, aku bgtahu dia, "Yadh jom g surau cpt, kalau x nnti Papa tggl" cpt2 dia kelam kabut tanya Mama dia "Mama cpt lah Mama, jubah mana, jubah mana..."




Bila aku n aida mcm sama2 bincang tntg sesuatu yg x sependapat, tiba2 dia dtg "jgn gaduhlah, Mama, Papa..." padahal bertegang cite pasal iphone n samsung. Dari Fayyadh xtahu cara nak bukk TV dlm car, smpi lah dh diajar cara nak play cerita Doraemon kesukaan dia tu sendiri. Cerita Movie pemergian Doraemon dri hidup Nobita. Jadi, bila masuk dlm kereta je, dia terus bukak utk tontonan dia n adik.

Tapi sekarang, Fayyadh xde, kami asik terasa je yg Fayyadh hadir, sdg tgk cerita Doraemon tu kat blkg smbil gelak2 tapi Allah lebih menyayangi dia, dan Allah adalah sebaik perancang. Pasti ade hikmah disebalik kejadian ni. Aku sgt2 bersyukur dgn Anugerah ni ya Allah. Terima kasih kerana telah meminjamkan kami anak syurga ini selama 3thn, 5bulan, 2hari.

Selalu dia ckp, " untunglah Mama, untunglah Papa" Fayyadh lg untung lah Fayyadh. Fayyadh dh berada kat taman2 syurga dah. Anugerah Terindah.

Muhammad 'Aisy Fayyadh Bin Muhammad Fahdli - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. F4ns Bett1ng
    B0l4, C4sin0, s4bun9 4yam, T0gel dll.. dp50 wd50

    BalasPadam
  2. Daftar sekarang dan pasang jagoammu (Upd4te Bett1ng)
    minimal depo/wd hanya 50rb

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "