Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Susah Nak Faham, Walau Dah Belajar Lama, Ini 7 Tip Bagaimana Untuk Mudah Belajar Bahasa Baru

11 Jul 2017
No Comment

Mempunyai kelebihan dalam memahami dan berkomunikasi dalam bahasa lain, selain bahasa ibunda memberikan banyak kelebihan. Ianya boleh dijadikan sebagai salah satu kebolehan yang mana digunapakai sewaktu memohon pekerjaan.

Mungkin ada di antara kita pernah memasuki mana-mana sekolah, yang memerlukan penggunaan Bahasa lain, seperti mandarin atau tamil.

Pada peringkat sekolah menengah, atau unversiti juga, memerlukan pelajar untuk memilih satu bahasa tambahan, sebagai subjek elektif.

Ia sedikit sebanyak memberikan satu nilai tambah buat diri, tanpa kita sedar.

Namun begitu, untuk mempelajari bahasa yang lain, ia bukanlah mudah, memerlukan pemahaman dan fokus yang mendalam.

Dengan beberapa tip yang dikongsikan ini, boleh dijadikan sebagai salah satu cara dalam memudahkan proses mempelajari bahasa baru.

1. Lakukan

Putuskan untuk bermula dengan yang lebih mudah, boleh dicapai, dan tidak terlalu berlebih-lebih. Pada permulaan, boleh belajar 50 perkataan dari bahasa yang ingin dipelajari, dan mula berkomunikasi dengan orang. Kemudian, perlahan-lahan masukkan sekali penggunaan tatabahasa.

2. Gunakan Bahasa sebagai cara hidup

Konsisten dalam apa sahaja yang dilakukan. Cari cara yang membolehkan kita menggunakan perkatan atau ayat dari bahasa yang baru tersebut, walaupun ketika letih, sakit, marah atau suka sekali pun.

3. Persekitaran dengan bahasa baru

Semakin banyak kita dedahkan diri dengan bahasa-bahasa ini dalam kediupan seharian, semakin mudah untuk minda mengingatinya.

Boleh cuba labelkan barang di rumah dengan bahasa yang dipelajari, baca buku, atau sarikata dari cerita.

4. Gunakan teknologi

Dalam telefon pintar atau computer yang digunakan, pastinya mempunyai banyak pilihan bahasa yang boleh digunakan. Jadi, sekiranya sudah biasa dengan paparan skrin, boleh cuba untuk menukar kepada bahasa yang sedang dipelajari, dan secara tidak langsung dapat memahami dan tahu sebutan serta ejaan perkataan tersebut.

Foto; bbc

5. Bahasa sebagai pengalaman baru

Semasa mempelajari Bahasa baru, kita tanpa sedar berada dalam situasi yang baru. Di mana jika menonton tv, pastinya cuba menonton cerita yang berkaitan dengan Bahasa yang ingin dipelajari. Lama kelamaan ia membuatkan kita belajar dana mendapat pengalaman yang baru dari pembelajaran tersebut.

6. Kawan baru

Bila mempelajari bahasa baru, kita pastinya akan cuba mengolah kata-kata sebelum mula berinteraksi. Dengan cuba berkomunikasi dengan orang terdekat, atau kenalan di media sosial, ia bukan sahaja membolehkan kita mempelajari bahasa baru, tetapi kenalan baru itu juga boleh mempelajari bahasa kita.

7. Tidak salah buat silap

Apa yang ditakutkan oleh ramai orang adalah bila melakukan kesilapan. Tapi, ia adalah sesi pembelajaran, jadi tidak ada masalah untuk itu.

Sekiranya malu untuk menggunakan Bahasa yang baru dipelajari dengan rakan sebaya, boleh cuba dengan yang lebih kecil. Ini kerana, dengan tahap keupayaan Bahasa yang baru belajar, ia sesuai dengan peringkat umur mereka.

Sumber: TedEd

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "