Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Tiada ‘Powerbank', Tiada Masalah, Gunakan 7 Cara Ini Untuk Jimatkan Penggunaan Bateri Telefon, Supaya Boleh Tahan Lebih Lama

4 Jun 2017
No Comment
Foto: vimeo

Bagi mereka yang selalu sahaja ‘online’, sudah pasti mengalami masalah yang ramai di antara kita turut sama mengalaminya, iaitu, bateri telefon mula nak habis.

Bila dah berada dalam situasi ini, mulalah tidak senang, mana tidaknya, nak ‘update’ status, dekat FB, Instagram atau Twitter pun dah nyawa-nyawa ikan sahaja, lagi-lagi dengan tak ada ‘powerbank’.

Tapi yang sebenarnya, terdapat beberapa cara yang boleh kita lakukan, untuk memastikan bateri telefon bertahan lama. Menerusi perkongsian dari saudara, Rafiq Sharman Khamis, yang juga merupakan seorang Pembina aplikasi telefon pintar, telah kongsikan mengenai masalah ini.

Jom kita ikuti perkongsian darinya.

Foto: misstechy

7 TIPS UNTUK JIMATKAN BATERI SMARTPHONE KETIKA BATERI PHONE SEDIKIT DAN LUPA BAWA POWER BANK

Pernah tak kita nak keluar atau pergi shopping sekali bateri phone tinggal bawah 50%?

Tengok dalam bag, power bank pula tak bawak! Memang akan gundah gulana smartphone tanpa bateri.

Sekarang mood nak raya, memang kerap kita akan keluar shopping diluar. Memang akan ambil masa berjam-jam diluar. Jangan rosakkan mood raya anda.

Ini tips yang saya selalu gunakan jika di situasi begini.

1. Tukar kecerahan screen kepada yang paling rendah. Kecerahan screen antara penyumbang utama penggunaan bateri phone.

2. Setkan nada dering ke "silent mode" tanpa vibrate. Pastikan situasi kita bukan menjangkakan panggilan yang penting.

3. Tutup data internet. Buka jika perlu SAHAJA untuk semak apa-apa perkembangan di FB, Whatsapp dan Media Sosial yang lain.

4. Jika lagi extreme, setkan phone ke "Flight Mode". Ini akan menutup data internet dan line telefon sekali, lagi jimat bateri. Dan pastikan situasi kita bukan menjangkakan sebarang panggilan telefon.

5. Jangan main game di phone. Sesetengah permainan game akan menggunakan pemprosesan CPU dan grafik phone yang tinggi. Sabar kejap, balik nanti baru main game ya.

6. Jangan off dan on semula phone dengan kadar yang kerap jika nak jimatkan bateri. Jika tempoh jangka masa yang lama tak mengapa.

Off dan On phone semula ni ibarat bila kita tidur dan bangun terus lalu terus berlari. Memang memenatkan, sama juga pada phone, ia akan guna bateri yang banyak untuk 'bangun' semula.

7. Jika anda masih perlukan data internet tetapi di kawasan anda hanya ada Internet 3G atau lagi rendah, dicadangkan boleh tutup sementara internet anda.

Data Internet 4G adalah paling jimat bateri. Teknologi paling baru akan pastikan penggunaan bateri lebih optimum.

Moga kita boleh shopping dengan hati yang lebih tenang, walaupun bateri phone kita sudah hampir kekeringan.

Status bateri sekarang adalah 35%.
Dah kena stop menulis, nanti habis bateri pulak

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "