Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Tak Sampai 30 Minit, Anda Dah Boleh Sediakan 2 Hidangan Makanan, Hanya Dengan Ikuti 7 Tips Mudah Ini

9 Mac 2017
No Comment


Bab memasak sudah menjadi lumrah buat wanita, isteri, ibu, mahu pun lelaki yang suka memasak. Ia adalah salah satu ‘aktiviti’ yang perlu dilakukan untuk menjamu keluarga, selain menggambarkan rasa sayang buat mereka.

Tapi, sudah pasti dalam membuat perisapan untuk memasak perlu dilakukan lebih awal, jadi, kena bangun awal pagi, atau pun, kena ‘rushing’ balik awal dari kerja, untuk memasak buat keluarga.

BACA: Tertekan Dengan Ruangan Dapur Yang Selalu Berselerak, 6 Tip Susun Atur Barang Dapur Ini Mungkin Menjadi Penyelesaiannya

Namun begitu, percaya atau tidak, anda sebenarnya memerlukan, paling lama, dalam 30 minit sahaja untuk memasak, dan menurut tips dari saudari Rajenaz Nazira ini, ianya boleh dilakukan. Bagaimana caranya, mari kita ikuti perkongsian darinya.

Tips Memasak Hanya Dengan 15-30 Minit Sahaja

I am master in time! Hooooyeee

Ada yang dah tuntut janji saya untuk share tips. Maafla.. Baru sempat mereka ayat waktu En suami drive. Sorry dear sebab main fon masa b drive...

Kalau nk tahu tips tu jom kite go through...


Tips 1 : Pengasingan lauk

Semua ayam, udang, sotong siang dan basuh siap-siap kecuali ikan. Ikan jangan basuh ye siang sahaja, kalau basuh ikan then frozen kan ikan akan jadi cepat rosak.

Lagi 1, jangan bekaskan ikut jenis sahaja tetapi kene bekaskan ikut kuantiti sekali masak. Kalau sekali masak perlu 4-5 ekor ikan, bekaskan dengan kuantiti tersebut. Jangan bekaskan lebih sebab once kita defrost kan lauk kite tu sebaik baiknya terus masak. Jangan re-frost lagi. Sebab itu mengundang toksik.


Tips 2: Bekaskan ingredients

Nampak tak bekas-bekas saya tu. Mula-mula tergugat gak nak pkai Tupperware, tapi memandangkan banyak lagi tempat saya boleh salurkan peruntukan tersebut, saya decide guna bekas ni. Transparent, mudah untuk kenal pasti kandungannya. Sebaik baiknya label la ye. Sebab dengan label, menggunaan masa mengambil akan dikurangkan.

Pengasingan semua ingredient memasak ni adalah amat penting bagi mengekalkan kualiti dan memanjangkan tempoh ketahanan.

Tips 3 : Kopek bawang

Sabtu atau ahad saya akan kopek (buang kulit/kupas) - lain negeri faham lain pulak kang - Bawang merah, Bawang Besar, Bawang Putih. Ingat ye, Bawang merah Dan Bawang Besar ni bersifat penyerap bakteria sebab tu kita boleh gunakan sebagai alternative untuk rawat demam panas, selsema. Jadi kalau kopek kulit kena terus masukkan dalam bekas bertutup dan masukkan dalam peti ais. Bila nak masak ambik ikut keperluan tumbuk atau hiris, tak payah buang masa nak kopek. Task mengopek bawang ni sebenarya lambatkan proses memasak.

Tips 4 : Tumis Cili

Cili blend, ini penting.. Menumis cili blend ni memang leceh. Sebab ape? Kalau menumis habis la dinding dapur merecik.. Satu hal nak lap kan.. Masa tu lap lap tu. Menumis cili mesti kene betul-betul masak baru boleh hasilkan masakan yang sedap. Jadi kat situ dah guna masa yang panjang. So, siapkan cili blend yang dah siap tumis. 

Blend cili dan tumis untuk kuantiti seminggu (agak-agak la dengan plan memasak kita). Dah tumis, dah terbit minyak, sejukkan, bekaskan kemudian simpan dalam peti ais. Kalau Kat peti ais bawah paling lama boleh simpan seminggu je. Kalau cili tu banyak simpanlah kat freezer, tahan sampai 3bulan.. Dah macam ebm pulak. Bila nak masak. Ambik je cili yang dah bertumis tu. Mudah.cepat.

Tips 5 : Basuh dan rendam sayur dengan garam

Sayur ni masalah dia cepat layu dan rosak. Apa kita boleh buat, lepas beli sayur, basuh sayur, rendam dengan air garam dalam 5min untuk melanjutkan tempoh kesegaran sayur-sayur tu. Pastu toskan, then masukkan dalam bekas. Bila nak masak ambik je. Method ni pun boleh menjimatkan. Tak payah beli sayur setiap hari.

Tips 6 : List menu masakan

Ni yang paling penting.. List down menu, list dalam seminggu. List la kat kertas tampal ke peti ais ke, kat to do list smart phone ke, tulis dalam otak ke. Sebab kite akan buang banyak masa memikirkan ape kita nk masak. So, start la share resepi-resepi dalam fb ni ye.

Bila nak masak. Cek list, decide, buka pintu rumah je jangan tanggal tudung, jangan tukar baju, jangan, jangan, jangan duduk lagi. Pergi peti defrost lauk dulu dan masak nasik. 2 perkara ni yang paling ambik masa.

Pastu baru la nak lalalalalala. Jangan la lalalala tu lama sangat. Boleh terus g masak.


I did it within 20min. Sup sayur dengan fish cake for my kids. Ayam masak kicap cili kering (agak complicated sebab bukan main masuk. Ayam dan kentang nak kene goreng dulu. Baru masak.


And, my sink empty. Totally within 20min only.

Confirm 15-30min sahaja. Makanan akan siap terhidang.

Cepat. Happy. Ikhlas.
Bila ikhlas pahala pun untuk kita..

Jom cuba. Ready to eat!

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "