Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Cabaran Penjawat Awam Gaji Awal, Hadapi 48 Hari Tanpa Gaji Lepas Raya

12 Jun 2018
2 ulasan

Tahun lepas menyaksikan sela pembayaran gaji terpanjang iaitu selama 42 hari, 2018 pula lebih mencabar apabila jaraknya pula adalah sebanyak 48 hari untuk gaji seterusnya.

Tempoh 48 hari ini bermula selepas gaji bulan jun dibayar pada 7 haribulan lalu sempena sambutan Hari Raya pada Jumaat ini.

Dijadualkan, penjawat awam bakal mendapat gaji seterusnya pada 25 Julai nanti.  Sepanjang tahun 2018 sahaja pembayaran gaji awal dibuat sebanyak empat kali. Semuanya dilakukan bersempena hari perayaan. Bayaran gaji awal pertama tahun ini adalah sempena Tahun Baru Cina pada 8 Feb (17 hari lebih awal).

Ini diikuti bayaran awal sempena perayaan Hari Raya Aidilfitri pada 7 Jun (18 hari lebih awal), Hari Raya Aidiladha pada 14 Ogos (11 hari lebih awal) dan Hari Krismas 18 Dis (5 hari lebih awal).

Berbanding pada 2017, pembayaran gaji awal sepanjang tahun berkenaan dibuat sebanyak tiga kali iaitu sempena Tahun Baru Cina dan Thaipusam, masing-masing pada 19 Jan, 2017, Hari Raya Aidilfitri (15 Jun) dan Hari Deepavali (11 Okt).

Daripada sela 30 hari yang biasa dilalui, tempoh antara pembayaran gaji boleh meningkat kepada 48 hari iaitu tempoh hampir 50 peratus lebih panjang daripada biasa!



Untuk rekod, selain jarak 48 hari yang dinyatakan di atas, sela antara bayaran gaji awal pada 2018 ialah sempena Tahun Baru Cina pada 8 Feb hingga 22 Mac dan Hari Raya Aidiladha pada 18 Ogos hingga 25 Septmasing-masing adalah 42 hari.

Sela bayaran gaji awal sempena Hari Krismas pada 18 Dis hingga 24 Jan, 2019 pula adalah 37 hari.  Gaji awal ini bagus jika pandai menguruskannya untuk dapatan gaji seterusnya.  Sekurang-kurangnya pemberian gaji awal dapat membantu dalam persediaan perayaan.

Pun begitu, pengurusan wang haruslah dilaksanakan dengan bijak, agar dompet tak kempis ditengah-tengah bulan.  Situasi raya ini tak terduga, boleh jadi kereta buat hal ataupun duit lebih diperlukan dalam memenuhi kehendak keluarga.

Berdasarkan artikel dalam laman sesawang The Droid Guy (www.thedroidguy.com) yang ditulis pada 28 Mei lepas, terdapat lima aplikasi pengurusan kewangan peribadi paling popular iaitu Mint, Spendee, Wallet Budget Money Tracker, Mvelopes Budget App dan Penny.

Uruskan hutang

Di Malaysia, aplikasi 'Buku 555 - Pengurus Hutang Anda' menjadi buah mulut pengguna telefon pintar kerana mengingatkan kembali nostalgia penggunaan buku nota 555 yang biasa digunakan untuk merekod nota termasuk hutang di kedai runcit dan kedai makan hanya dengan seruan "Masuk buku, boss!"



Perlu juga diingatkan agar kita tidak berbelanja berlebih-lebihan sehingga membazir untuk sambutan hari raya bahawa sebarang perbuatan yang menjurus kepada pembaziran ditegah agama.

Selain mengawal perbelanjaan, menambah sumber pendapatan juga adalah satu langkah yang boleh dipertimbangkan.

Sempena hari raya jualan kuih raya, baju kurung, selendang, pewangi, serunding, muruku, kerepek dan aksesori kenderaan dilaporkan meningkat. Mereka yang berminat boleh menggunakan peluang berniaga untuk barangan berkenaan.

Selain itu, jualan secara dalam talian sebagai "dropshipper" juga satu pilihan yang semakin mendapat perhatian pada masa ini kerana ia tidak memerlukan modal yang besar selain boleh dilakukan pada bila-bila masa.

Ada juga yang menawarkan perkhidmatan membersih rumah dan premis perniagaan. Bagi mahasiswi, perkhidmatan pengasuh kanak-kanak juga satu peluang yang boleh diterokai mengambil peluang di sebalik kesibukan para ibu bapa bekerja dan menyediakan keperluan hari raya.

Apa yang penting, di sebalik keghairahan menyambut lebaran, seseorang penjawat awam perlulah membuat perancangan perbelanjaan yang baik.

Janganlah waktu hari raya, semuanya nampak gah dan hebat tetapi akhirnya terpaksa makan mi segera atau serdak kuih raya, lebih parah apabila terpaksa "mengikat perut" sementara menunggu hari gaji seterusnya. - Ali Imran Mohd Noordin, Bernama

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. Dukung tim bola kesayangan Anda dengan pasaran bola terbaik di www(dot)updatebetting(dot)co

    BalasPadam
  2. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "