Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

''Mengalir Air Mata Kami Bila Fayyadh Boleh Bercakap'', Anak Alami 'Speech Delay', Wanita Ini Kongsi Kaedah Berkesan Bagi Anak Ringan Mulut

6 Mei 2018
2 ulasan

Banyak kes yang berlaku pada hari ini melibatkan kanak-kanak lambat bercakap. Sebagai ibu bapa, bila ada orang lain yang mula membandingkan kebolehan bertutur anak-anak, mesti kita jadi keliru adakah anak kita ini memang lambat bercakap atau mengalami masalah tertentu.

Berdasarkan kajian, purata anak yang boleh mula bercakap adalah pada umur 1 tahun ke atas. Akan tetapi, masih ada kanak-kanak yang tidak mampu bertutur mengikut perkembangan usianya walaupun sudah berumur 3 tahun. Jika ibu bapa menghadapi masalah ini, apa kata anda ikuti kaedah berkesan seperti yang dilakukan oleh Puan Ezzaty Suffian dan suami bagi membantu anak mereka yang mengalami' speech delay' supaya ringan mulut.

Moga perkongsian ini dapat menjadi panduan dan inspirasi kepada semua ibu bapa lain. Biarpun proses untuk membantu anak meningkatkan kemahiran komunikasi ini memakan masa dan tenaga, tetapi segalanya tidak mustahil sekiranya ibu bapa tidak berputus asa. Jangan lupa juga untuk mendapakan rawatan doktor jika keadaan anak masih sama kerana bimbang ada masalah lain.

Finally, lepas berbulan-bulan zaty dan husband cuba try and adjust macam-macam cara untuk bantu fayyadh bercakap. Hari ni zaty nampak fayyadh dah mula tunjukkan improvement. Huuu, mengalir air mata. Terharu, gembira, bersyukur.

Fayyadh dah boleh sebut adik, kek, air, lampu, biskut dengan jelas. Fayyadh dah berminat nak cuba ikut setiap perkataan yang zaty ajar pada dia. Fayyadh main mainan sambil mulut riuh berbunyi (kalau tak sebelum ni memang senyap seribu bahasa). Fayyadh tunjuk setiap objek yang dia nampak dan minta zaty untuk bagitahu apa bendanya tu berulang-ulang kali.

Memang takde cara shortcut untuk buatkan fayyadh ringan mulut boleh bercakap. Tiga benda je yang zaty buat kat fayyadh :



1) Selesaikan semua isu sensori fayyadh.

Fayadh geli pijak pasir, kitorang buka kasut fayyadh setiap kali dia main kat taman permainan.

Telinga fayyadh oversensitive dengan bunyi-bunyian, kitorang simpan tv kat dalam stor

Fayyadh gayat dengan rocking horse dan buaian, zaty bawa rocking horse pergi rumah adik. Lepastu suruh anak sedara naik dan main depan fayyadh.

Bila fayyadh tengok, dia jadi teringin nak naik juga. Hari-hari dia buat latihan sendiri, beranikan diri naik rocking horse tu sampai dia berjaya atasi rasa gayat.

Fayyadh ada masalah dengan body awareness, kitorang beli exercise ball untuk dia hempaskan badan dia atas bola tu. zaty amalkan urut badan fayyadh 2 kali sehari.

Sekarang yang belum setel ialah isu masuk, jilat dan gigit objek dalam mulut. zaty tengah struggle nak selesaikan masalah sensori yang ni.

2) Sembang dan sembang dan sembang dengan fayyadh.

Zaty sembang dan apapun perkara dengan fayyadh. Kalau mandi, sembang pasal berus gigi, sabun, rambut, dan segala anggota badan.


Bila makan, zaty sembang dan tanya fayyadh tentang apa yang dia makan. Bagitahu dia ini ayam, itu ikan, sayur, telur, senduk, pinggan, cawan.

Bila fayyadh tengah main, zaty akan take part at least 3-5 minit. Sambil fayyadh main, sambil zaty perhati dan buat cerita berdasarkan apa yang dia tengah main.

Contoh : Kereta fayyadh warna kuning. Kereta jalan laju sangat. Kereta langgar dinding. Kereta turun bukit. Sambil-sambil buat sound effect nak bagi jalan cerita tu jadi menarik.

3) Selalu bagi arahan dan buat aktiviti sama-sama dengan fayyadh.

Suruh fayyadh ambil tuala, ambil kereta, letak baju dalam bakul. Everything yang mudah. Selagi fayyadh mampu buat, zaty akan suruh dia buat. Mula-mula satu arahan je.


Sekarang dah boleh bagi 2 arahan dalam satu masa. Contoh : Fayyadh, buka baju lepastu letak baju dalam bakul.

Buat aktiviti sama-sama. Sidai baju sama-sama, makan sama-sama, main educational toys sama-sama. Kalau banyak masa free, zaty buat aktiviti sampai habis dengan dia. Kalau tak sempat sangat, zaty ambil 3-5 minit join aktiviti yang dia buat.

Zaty tak pernah letak apa-apa target kat fayyadh. Sebab zaty tak tahu sejauh mana keupayaan fayyadh nak atasi speech delay dia. Yang zaty tahu, hari-hari zaty kena usaha buat something untuk bantu fayyadh selesaikan masalah sensori dia.

In the same time zaty kena tambah dan tambah sebanyak yang boleh kosa kata (vocab) install masuk dalam otak fayyadh. Sebab tu sekarang mulut zaty lebih riuh-rendah kat rumah kalau nak banding dengan dulu. Always bercerita dan bertanya dengan fayyadh.

Kalau kalian ada anak yang senasib dengan fayyadh, pesan zaty satu je. Jangan sesekali kita putus asa. Kita buat training hari-hari dengan dia, walau nampak macam takde hasil, itu sebenarnya ilusi kita semata.

Teruskan latihan. Jangan berhenti. Kalau taknak stress, jangan letak apa-apa target pada anak. Just go with the flow. Sooner or later, dia akan tetap tunjukkan improvement yang bakal buatkan kita rasa sangattt kagum, bangga dan bersyukur yang teramat sangat. Yang penting ada PROGRESS dan IMPROVEMENT dari anak kita.

Dengan 1 syarat mudah. Jangan "rasa-rasa" pasal perkembangan/masalah anak. Bila dah RED FLAG je, terus bawa anak jumpa pakar/therapist untuk screening dan diagnose apa masalah anak.

Diikuti pula dengan latihan berterusan (dengan panduan therapist) sama ada di pusat terapi atau di rumah. Last but not least, jangan lupa doa dan tawakal kita perlu sentiasa dihantar kepada Tuhan Raja sekalian alam.

Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. Kecewa? Kalah melulu main di agen lain?
    Mari main disini saja di www(dot)updatebetting(dot)com

    BalasPadam
  2. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "