Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

(Video) Kanak-Kanak Nyaris Maut Ditimpa Almari Hiasan Ketika Sedang Bermain Di Ruang Tamu Rumah

13 Apr 2018

Dalam satu kejadian yang berlaku di Australia, satu klip video rakaman kamaera litar tertutup (CCTV) telah tersebar yang menunjukkan seorang kanak-kanak nyaris-nyaris dihempap oleh almari, sekali gus mencetuskan amaran kepada ibu bapa mengenai keselamatan kanak-kanak semasa di rumah.

Dalam rakaman tersebut, sebuah almari besar secara tiba-tiba menjadi tidak stabil ketika kanak-kanak tersebut menarik pintu laci almari tersebut, dan nyaris menghempap kanak-kanak tersebut namun dia sempat berundur beberapa langkah.

Dalam klip video yang sama, terdapat seorang kanak-kanak lain yang turut leka bermain tanpa sebarang pengawasan orang dewasa.

Kanak-kanak tersebut bagaimanapun dipercayai tidak mengalami sebarang kecederaan, namun keadaan mungkin berbeza sekiranya kanak-kanak tersebut tidak sempat berundur daripada almarai yang sedang terbalik itu.

Sejak 2001, Australia mencatatkan sebanyak 22 kes kanak-kanak di bawah usia 9 tahun meninggal dunia akibat ditimpa perabot dan televisyen. Manakala kanak-kanak di bawah usia 3 tahun dilihat yang paling berisiko untuk mendapat kemalangan di dalam rumah.

Selain mendatangkan kecederaan, almari besar juga jika menimpa kanak-kanak yang secara logiknya masih lemah boleh menyebabkan mereka terperangkap di bawahnya dan mengalami sesak nafas, jika tiada yang menyedari perkara tersebut berlaku.

Homesafe Kids dalam satu kenyataan menggesa ibu bapa untuk sentiasa berhati-hati dan memeriksa perabot di rumah terutamanya perabot yang tidak stabil dan mudah terbalik walaupun lacinya ditarik oleh seorang kanak-kanak.

Pertubuhan tersebut turut menambah bahawa kanak-kanak di peringkat awal umur memang gemar untuk memanjat yang menjerumus diri mereka ke dalam bahaya yang tidak diingini.

Jika sesuatu perabot tersebut tidak stabil, adalah dinasihatkan agar ibu bapa mengambil langkah berjaga-jaga seperti menambat almari tersebut pada dinding, selain memastikan tiada barangan yang mampu menarik minat kanak-kanak untuk memanjat seperti permainan diletakkan di ruang terbuka atas almarai.



Sumber : Dailymail
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "