Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Aku Tekad Ubah Nasib Keluarga", Selepas Setahun Berhenti Kerja Sebagai Penjawat Awam, Pasangan Kini Sudah Mempunyai 'Empire' Sendiri

23 Apr 2018
2 ulasan

Bukan senang nak senang.  Ramai rasanya yang hidup makan gaji nak merasa berkerja sendiri.  Bukan tak bersyukur dengan peluang dan rezeki yang diberikan sekarang, tapi apa salahnya kalau berhasrat nak tingkatkan sikit sumber pendapatan untuk kesenangan anak-anak di masa hadapan.

Pun begitu, perancangan untuk berhenti kerja dan memulakan perniagaan sendiri harus dibentangkan secara teliti.  Duit merupakan cabaran paling besar untuk melaksanakannya, oleh itu jika taknak kecundang ditengah jalan, ilmu pengetahuan itu perlu ada.  Orang cakap, sebelum nak buat apa-apa pun mesti berilmu.  Jadi, tak salah sekiranya, sebelum kita mulakan sesuatu, kita laburkan dulu sedikit peruntukkan untuk bacaan ilmiah ataupun seminar-seminar daripada pakar yang boleh membimbing sepanjang proses perniagaan dijalankan.

Sebagai contoh, perkongsian daripada Mcyah Joanjett ini mungkin boleh dijadikan sebagai salah satu panduan, daripada pekerja yang makan gaji sehingga mempunyai 'empire' sendiri.  Bagaimana? Mari ikuti perkongsiannya.

Sejak akhir-akhir ni hangat isu BERHENTI KERJA/RESIGN. Berbaloikah?

Salam perkenalan dari BEKAS PENJAWAT AWAM PPKP GRED U29 . Atau lebih dikenali dengan jawatan INSPEKTOR KESIHATAN.




Ramai yang berhenti kerja hidup senang-lenang, berjaya dan mewah. Tak kurang juga yang merempat, menyesal dan mengais pagi makan pagi demi sesuap nasi.


Ape aku buat ni. Inilah kuih aku buat. Dan banyak lagi. Ada cheeskut, roti pita. Mcm2 lah
Genap 3tahun berkhidmat sebagai penjawat awam, suami pula genap 1tahun. Masa ni aku partime buat kuih tapi penat sangat sebab anak dua2 kecik. Dua2 masih tak reti bertatih. Fuhh. Kehidupan bertambah berat apabila suami terlibat dalam kemalangan jalan raya semasa pulang dari kerja. Cuti sakit selama 400 hari.






Disini bermulanya keperitan hidupku. Dirumah akulah ibu akulah bapa, akulah isteri akulah suami. Dulu masa suami sihat ada juga duit lebih sebab dia partime buruh kasar.


Sekarang memang zero lah. Harapkan separuh dari gaji U11 memang tak tertanggung. Pagi2 sebelum kerja, aku hantar anak ke taska. Kemudian aku akan ke tempat kerja punch card dan minta kebenaran bos keluar urus suami. Aku akan balik siapkan suami untuk dibawa ke klinik terdekat bersihkan luka. Siap dia makan minum aku akan masuk kerja semula. Petang2 balik kerja, selepas amik anak aku akan bawa mereka pusing2 dengan kerusi roda. Kesian juga suami bosan terperuk dirumah. Keadaan ini sukar kerana kami tinggal jauh dari kampung dan keluarga. Minta tukar balik kampung  tapi xada rezeki.

Inilah Kekuatan aku dan inilah Kelemahan aku.
Apabila keadaan suami beransur pulih. Aku tekad nak ubah nasib keluarga, aku mohon sambung pengajian supaya boleh naik pangkat atau mohon pekerjaan lain. Harapan aku, boleh la hidup senang sikit gaji besar. Suami dengan patah kaki sanggup hantar aku sampai depan asrama di USM p.pinang.






Tapi aku lupa, jika kau tak berduit, secomel mana pun anak kau, sebagus mana pun anak kau, xkan ada orang yang sudi jaga mereka dalam tempoh masa yang lama walaupun saudara mara. Aku betul betul terkesan dengan isu ini. Aku sempat belajar 6bulan sahaja. Kemudian aku terminate walaupun ia sebuah impian besar. Dahla time tu suami terpaksa pinjam duit RM1k untuk bayar yuran pendaftaran pengajian aku. Maafkan aku.

Aku kembali bekerja seperti biasa dan uruskan anak2 serta suami yang masih bersimen kaki nya. Aku pinjam duit tabung di pejabat sebanyak RM2,000, campur duit gaji kami, campur simpanan dalam tabung haji dan aku ajak suami ke vietnam untuk beli barang niaga.



Jenuh jugak bawak dia dengan berkerusi roda, imegresen tanya macam2 hihi. Aku bagi alasan bawak suami sakit ke sana untuk berubat haha. Suami boleh berdiri dan berjalan dengan kaki simen tp xboleh lama nanti sakit. Sukar jugak nak kemana2 sebab kami tambang taxi motor je. Nak naik yang kereta takut lari bajet.



Walaupun sukar giler kat sana, kene tipu hidup2, dibawa lari oleh taxi moto tu. maklumlah first time sampai sana. Tapi akhirnya kami boleh juga beli tudung dan kasut untuk dibawa balik malaysia. Aku jual online dan offline. Pukul 8pg-5ptg kerja seperti biasa. Rehat pukul 1-2ptg orang lain pergi makan, aku pulak sibuk cod dan pos barang. Bonet kereta lah kedai aku. Hehe. Malam jual secara online dan packing barang. Kadang suami lah yang tolong tulis borang dan packing dirumah. Hujung minggu aku berniaga dipasar malam. Alhamdulilah rezeki sentiasa ada.



Dari order barang dengan supplier 2 kotak je, dah jadi berkotak kotak. Dari 2-5 parcel dah jadi 10-20 parcel sehari. Dari simpan stock atas katil, dah boleh order rak buat mini stor. Syukrann. Order tak putus2, online offline sama2 ligat. Tak kurang yang nak jadi ejen. Dari buat sorang2 dah ada 20 orang ejen. Kemudin aku tak dapat nak tumpukan perhatian pada kerja hakiki. Setelah buat keputusan dan sediakan payung sebelum hujan, aku pun buat keputusan berhenti kerja. Apa yang paling buat keluarga dan orang sekeliling terkejut adalah, kami suami isteri resign serentak bersama pada hari dan tarikh yang sama.




Pregnant 8bulan. G amik barang kat vietnam. Nasib baik lepas naik flight. Aku juga beranak xckup bulan sebab terlalu penat dan aktif.


Apa kata keluarga? Fuhh memang krisis betul. Dalam 7 beradik, aku sorang je yang keje makan gaji. Bak kata pepatah, akulah harapan keluarga. Memang mak aku merajuk tak mau bercakap dengan aku. Marah. Ayah pula redha. Tapi muka dia kesal. Keluarga sebelah Suami? Sama juga weh. Ayah dia, Abang adik dia semua kerja makan gaji, takkan nak pecahkan tradisi keluarga kenn. Huhu

Bootsale time rehat. Dengan aku boleh hutang dlu bayar gaji atau bayar ansur2. Xkisah janji laku hehe.


Aku cakap dengan suami, xpe kita sama2 bangkit dan buktikan yang kita boleh. Kami berdua buat bisnes masing2. Suami buruh kasar, dia dah mula masuk kursus, pergi kelas, buat lesen pembinaan. Aku juga sama, ke majlis2 ilmu, bina team luaskan rangkaian marketing. Sebulan selepas resign, aku pregnant anak ketiga, tapi aku tetap gigih ulang alik ke kilang di vietnam untuk shipping barang.





Rehat aku balik amik brg nak pos.

Weekend join pasar petang.

Ni bawak sikit je kasut sebab tumpang meja orang hehe. Tapak mahal sangat.
Dah maju sikit aku beli rak
Alhamdulillah sekarang genap 1 tahun kami berhenti kerja dan selamat menimang cahaya mata ketiga. Suami dari gali lubang sendiri, pasang paip sendiri, sekarang dah punya sebuah syarikat construction dan team bernama #tz9088construction.

Suami Dah start masuk kelas pembinaan dan ambil lesen.





Pelbagai job kerajaan dan swasta suami aku dapat. Syukur. Aku juga sama, dah punya office sendiri, gudang sendiri, pekerja tetap dan sambilan, hampir 700 orang ejen dibawah naungan #9088legacySDNBHD dan 5 transport hasil jualan online. Dari zero emas sekarang kumpul 1kg lebih dah.



Allahuakhbar.. aku sangat gembira walaupun aku tak sehebat dan semewah orang lain tapi aku lebih hebat dari aku yang dulu. Terlalu cepat dan singkat masanya. Segalanya untuk sebuah kehidupan yang sempurna.



PTPTN aku dah bayar cash lega didada. Nampak simple tapi aku sangat struggle untuk buktikan segalanya.



Apa aku buat SEBELUM BERHENTI KERJA?

  • aku pastikan bisnesku stabil selama 6bulan.
  • gigih simpan 6bulan gaji.
  • ada bisnes planner.
Realisasikan impian ayah. Kejutan harijadi untuk ayah. Sebuah kereta idaman nya.




Hadiah besday ibu.
Apa yang aku buat supaya aku boleh sustain dalam bisnes selepas resign?

  • jaga hubungan dengan Allah, ibubapa, keluarga.
  • aku hadir majlis ilmu.
  • aku tidak membuat pinjaman bank dalam perniagaan.
  • aku melibatkan diri dalam kebajikan sukarela.
  • zakat dan cukai wajib bayar.
  • gigih marketing.
  • realisasikan impian orang tersayang.
  • abaikan cakap cakap orang sesungguhnya ia akan membuat kita rasa down.
  • sentiasa berfikiran positif, bersangka baik dengan Allah dan tidak putus asa.

Jemputan untuk sharing kisah kejayaan.



Pilihan ditangan kita sendiri. Harus seiring dengan usaha dan semangat kental. Allah sentiasa ada bersama kita, kita sahaja sering kali melupakannya. MasyaAllah.

Kerja2 kebajikan sukarelawan. Ni pelajar tahfiz yang kemalangan

Kerja kebajikan mengumpul dana untuk pesakit kanser.
Janganlah kita cemburu dengan rezeki orang lain. Sesungguhnya kau tidak akan pernah rasa kesukaran yang mereka hadapi. Keperitan yang mereka alamai. Kesakitan yang mereka rasai. Bebanan yang mereka tanggung.

I love my family. Yang kecik tu hasil bisnes juga. Pregnant kat dia selepas sebulan resign. Alhamdulillah rezeki.


Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. Daftar sekarang dan pasang jagoammu (Upd4te Bett1ng)
    minimal depo/wd hanya 50rb

    BalasPadam
  2. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "