Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Air Laut Bau Najis, Pulau Boracay Ditutup Selama 6 Bulan Mulai 26 April Ini

5 Apr 2018

Filipina telah mengumumkan penutupan enam bulan destinasi pelancongan yang popular, Pulau Boracay kerana kebimbangan pantai yang terkenal dengan perairan biru itu telah berubah menjadi "lubang sampah" akibat kerosakan alam sekitar yang mampan.

Penutupan, yang akan bermula 26 April ini, diumumkan selepas mesyuarat kabinet Rabu, dan akan menjadi "penutupan sepenuhnya" kepada pelancong,  Jurucakap Presiden Harry Roque berkata. - CNN Filipina melaporkan.

Keputusan itu diambil selepas Presiden Filipina, Rodrigo Duterte mengadu tentang nasib pulau tersebut.

Boracay yang terletak sekitar 170 batu dari selatan ibukota Manila, adalah rumah kepada seramai 17,000 orang penduduk yang kebanyakannya secara langsung terlibat dalam industri pelancongan, menurut CNN Filipina.

"Dana kerosakkan" akan diaktifkan untuk memberikan bantuan kewangan kepada mereka yang terjejas daripada penutupan ini, kata Timbalan Setiausaha Kanan Eksekutif Menardo Guevarra.
Negara kepulauan Filipina mempunyai lebih dari 7,000 pulau, dan antaranya adalah Boracay yang dikatakan sebagai syurga pantai pasir putih.

Tetapi dengan kemasukan pelancong yang bermula pada tahun 1980-an, pulau tersebut berjuang untuk mengekalkan daya tarikannya yang indah. Tahun lepas hampir 1.7 juta pelancong, termasuk sejumlah besar penumpang kapal pesiaran, melawat pulau itu dalam tempoh 10 bulan, menurut agensi maklumat kerajaan Filipina.

Antara masalah yang disebabkan oleh ledakan pelancongan di pulau itu adalah keadaan pembangunan dan paip yang tidak terkawal.

Dalam kaji selidik kemudahan pembetungan di pulau itu, majoriti - 716 dari 834 - hartanah kediaman dan perniagaan didapati tidak mempunyai permit pelepasan dan dianggap dianggap menyalirkan air sisa terus ke laut, menurut laporan oleh pegawai Agensi berita Filipina.

Pada bulan Februari Duterte secara langsung menyeru salah laku pengurusan pulau tersebut, menuduh mereka yang bertanggungjawab menjadikannya "lubang sampah."

"Selama ada kotoran keluar dari paip-paip yang mengalir ke laut, saya tidak akan memberikan anda waktu (untuk kembali)" ke pulau itu, kata Duterte.

Penutupan itu bertujuan untuk menyediakan tempoh yang panjang untuk membersihkan pulau dan laut di sekelilingnya - dengan beban untuk menyambung ke sistem pembetungan, Turis Undangan Pelancongan Ricky Alegre memberitahu CNN.

"Kami menjelaskan (Boracay) sebagai destinasi pulau bertaraf dunia dengan perkhidmatan yang buruk," kata Alegre.

"Dan kami ingin menaik taraf perkhidmatan ini dan melihat penyelesaian ini sebagai satu langkah ke belakang dan dua langkah ke depan. Kami mahu terus mempromosikan Filipina sebagai destinasi yang indah - dan juga mahu agar ia mematuhi alam sekitar. "


Seorang anggota kumpulan anti-penutupan Boracay United yang tidak bernama mengatakan bahawa "penduduk di pulau itu boleh bekerja supaya kami boleh memulihkan, memulihkan dan membina semula apa yang telah hilang dan memelihara khazanah negara kita tanpa memerlukan penutupan yang meluas dan mahal, iaitu melalui penyelesaian persekitaran yang mampan."

Penutupan pulau itu hanya akan "memusnahkan kehidupan lebih daripada 19,000 pekerja yang akan kehilangan segala-galanya, serta melumpuhkan bukan sahaja syarikat mikro, kecil dan sederhana di Boracay, tetapi pelancongan dan reputasi seluruh negara di seluruh dunia untuk masa yang sangat lama."

Pada bulan Februari, lebih daripada 50 hotel dan restoran diberi notis setelah gagal mematuhi undang-undang rawatan air negara, CNN Filipina melaporkan.

Pulau ini, yang kerap memaparkan senarai pantai terbaik di dunia juga menjadi tuan rumah kepada beribu-ribu pelancong dan krew kapal pelayaran.

Sebelum pengumuman untuk menutup pulau peranginan, Jabatan Pelancongan berkata sebanyak 18 kapal laut, yang membawa lebih daripada 50,000 penumpang dan kira-kira separuh jumlah anggota krew, dijangka melawat pulau itu pada tahun 2018.


Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )

  1. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "