Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Stress Dan Migraine Sebabkan Sakit Kepala Yang Teramat, Ini Petua Hilangkan Sakit Kepala Yang Harus Anda Tahu

14 Mac 2018
One Comment

Sakit kepala adalah penyakit yang seringkali menyerang manusia tak kira lapisan umur. Sakit kepala dianggap sebagai penyakit yang tidak serius meskipun ianya boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja dan menganggu aktiviti harian kita.

Terdapat pelbagai sebab yang boleh mendatangkan sakit kepala seperti stress, demam, kemurungan, tekanan darah tinggi dan sebagainya.

Meskipun sakit kepala ini dianggap biasa, kita perlu merawatnya dengan betul bagi mengelakkan penyakit yang lebih berbahaya.

Oleh itu, menerusi perkongsian dari Dr Ezairy M.Sallih di laman facebooknya, terdapat beberapa petua yang boleh digunapakai sekiranya sakit kepala menyerang anda.

Mari ikuti perkongsian bermaanfaat.


PETUA HILANGKAN SAKIT KEPALA YANG ANDA HARUS TAHU

Pernahkah anda mengalami sakit kepala teramat sangat? Akibat stres, migraine, ada banyak masalah dan sebagainya. Bagaimana hendak atasi dengan mudah di rumah?

Berikut adalah beberapa petua untuk melegakan sakit kepala:

1.Tutup mata dan berehatlah.

Ini adalah rawatan sakit kepala yang berkesan untuk sakit kepala seperti migrain, dan dapat membantu meredakan sakit kepala. Duduklah di dalam bilik yang tenang dan gelap dengan mata anda ditutup dan cubalah berehat seketika. Jika perlu, tidur sebentar.


2.Urut leher dan kepala anda.

Menggosok dan mengurut-urut bahagian leher dan kepala anda dapat memperbaiki aliran darah dan menenangkan sakit kepala. Ini sangat membantu untuk sesiapa sahaja. Dapatkan bantuan daripada rakan dan ahli keluarga,

3.Hangat atau sejukkan leher anda

Cuba letakkan pad suam atau kain hangat di leher anda untuk mengurangkan sakit kepala akibat ketegangan otot dan sebagainya. Jika itu tidak membantu, anda boleh menggunakan pek ais jika ia membantu anda melegakan sakit kepala.


4.Bersantai dan rileks

Luangkan masa untuk diri anda, bernafas dalam-dalam, dan cuba untuk membayangkan imej yang damai dan tenang. Pelbagai ’relaxation techniques’ boleh membantu pesakit yang mengalami masalah sakit kepala.

5.Kurangkan stres dan tekanan.

Sekiranya anda mengalami sakit kepala yang teruk, cuba elakkan dari tekanan. Jauhkan diri dari persekitaran yang bising, pulang bekerja lebih awal sekiranya anda boleh, atau minta rakan atau ahli keluarga membantu mana yang boleh.



6.Lihat semula apa yang anda makan dan minum.

Apa yang anda masukkan ke dalam badan anda boleh memberi impak besar kepada sakit kepala anda. cuba hadkan kafein dan alkohol dan elakkan rokok. Jadual makan juga adalah penting, terutama bagi mereka yang mendapat sakit kepala dari gula darah rendah. Jangan lewatkan makan, terutamanya sarapan pagi.

PERHATIAN : Sekiranya masalah anda tidak berkurang selepas melakukan langkah di atas, terus berjumpa doktor. Tahu punca dan rawat sewajarnya. Jangan cuba-cuba dapatkan rawatan melalui produk dan suplemen tanpa nasihat doktor dan ahli farmasi. Bahaya untuk kesihatan.

Sumber- Dr Ezairy M.Sallih
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "