Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Mahkamah Thailand Bayar RM125k Kepada Chef Selebriti Malaysia Berhubung Kecuaian Doktor Yang Mengakibatkan Kecacatan Kepada Anaknya

16 Mac 2018

Selepas pertempuran mahkamah 11 tahun, keluarga chef selebriti Walter Lee dari Malaysia akan menerima 1 juta baht (RM125,793) wang pampasan dari Hospital Antarabangsa Bumrungrad Bangkok ke atas dua doktor kerana kecuaian mereka yang gagal mengenal pasti kecacatan anak lelakinya diawal proses kehamilan.

Wang pampasan yang diterima kurang daripada tuntutannya sebelum ini, iaitu sebanyak Baht 390.9 mil.

Mahkamah Agung pada hari Rabu lalu (14 Mac) menegaskan bahawa keputusan mahkamah terhadap hospital swasta tersebut, bersama pegawai perubatan terlibat,  Dr Dechapong Phucharoen dan ahli radiologi Dr Orachat Udompanich, bersama-sama harus membayar pampasan dengan peningkatan bunga tahunan sebanyak 7.5 peratus sehingga bayaran penuh dilangsaikan, agar dapat menghapus tuntutan undang-undang yang dibuat pada tarikh tarikh 20 September 2007,

Dalam tuntutan mahkamah itu, Lee yang merupakan bekas pengacara sebuah program masakan telah mendakwa hospital tersebut dan dua orang doktor kerana telah menyumbang kecacatan kepada anaknya.Isteri Lee, Prapaporn Saejeung diberitahu sepanjang rawatannya dihospital terbabit, hasil peperiksaan ultrasound menunjukkan janin dalam rahimnya sihat dan kuat.  Namun apa yang berlaku adalah, bayi yang dilahirkan pada September 2006 itu mengalami kecacatan serius kerana mempunyai separuh lengan kanan, kedua belah kaki yang tidak lengkap serta mempunyai tiga sahaja jari kaki dan menghadapi sendi pinggul yang kecil.

Pasangan tersebut telah meminta doktor terbabit melakukan ultrasound kedua tetapi tidak diterima dan merasakan ia tidak perlu.

Mahkamah menyatakan bahawa pampasan yang diperintahkan kurang daripada yang dituntut kerana hakim berpendapat bahawa ketiga-tiga defendan tidak bertindak jahat atau melibatkan sebarang jenayah.

Walau bagaimanapun, kes itu dikemukakan oleh kedua-dua pihak ke Mahkamah Rayuan, yang kemudian memutuskan bahawa ketiga-tiga defendan harus membayar Baht 1 juta dengan kepentingan tahunan sebanyak 7.5 peratus.

Selepas kelahiran anaknya, Lee telah menemui pakar prostetik di Jerman untuk membantu kanak-kanak itu berjalan dan berdiri.

Menurut laman Facebook miliknya, Lee sedang menubuhkan Yayasan Pergerakan Zy untuk membantu kanak-kanak kurang upaya di Thailand dan seluruh Asia Tenggara.

Dalam salah satu aktiviti yang akan datang, Yayasan Gerakan Zy Malaysia akan bergabung dengan Penang Hill Corporation dan The Habitat Penang Hill untuk menganjurkan acara "Climb To Change A Life" pada 6 Mei ini.

Aktiviti yang melibatkan 40 kanak-kanak kurang upaya fizikal dan 120 sukarelawan, untuk membantu kanak-kanak yang dilahirkan dengan kekurangan anggota badan untuk memupuk keyakinan diri dan keyakinan melalui penyertaan dalam aktiviti-aktiviti fizikal yang mencabar. 

Siakapkeli.my

Sumber: The Star
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Dukung tim bola kesayangan Anda dengan pasaran bola terbaik di www(dot)Upd4teBett1ng(dot)com

    BalasPadam
  2. F4ns Bett1ng, 4gen Jud1 b0la 0nline terpercay4
    minimal dp/wd 50rb

    BalasPadam
  3. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "