Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Tali Pusat Bayi Adalah Sebahagian Daripada Anggota Badan Manusia", UAI Jawab Isu Hukum Simpan Tali Pusat

26 Feb 2018
No Comment



Umbilical cord atau tali pusat adalah sebahagian daripada struktur penting yang menyalurkan nutrien dan oksigen melalui uri yang lekat pada dinding rahim.  Kepanjangan tali pusat itu akan terus berfungsi dengan menghubungkan bayi dan uri setelah dilahirkan.  Justeru, jika penyaluran nutrien dan oksigen terhenti, maka, ia harus dibuang namun bukan dengan mencabut begitu sahaja, tapi dengan tertib yang betul.

Mungkin ada diantara kita yang tertanya-tanya cara betul bagi penjagaan tali pusat ini serta hukum untuk menyimpannya.  Namun, menurut Islam dan video daripada Ustaz Azhar Idrus mengenai isu ini, disunatkan bagi kita untuk menanam tali pusat yang jatuh itu ditempat yang baik.  Ini kerana menurut ulama, tali pusat adalah sebahagian daripada anggota tubuh manusia yang patut dihormati.

Adat melayu yang mendorong segelintir daripada kita untuk menyimpannya adalah harus tetapi, jika tujuan penyimpanan itu untuk mengelakkan pergaduhan adik-beradik dan sebagainya, takut ia boleh menjejaskan aqidah kita sebagai orang Islam dan dianggap khurafat.

Oleh itu, wajar untuk kita mengetahui hukum dan adat tradisi yang tidak betul.  Rujuk kepada ulama untuk memperbetulkan hukum yang sepatutnya.  Dibawah ini adalah beberapa komen daripada masyarakat melalui media sosial yang dikumpul oleh Ujie Ibrahim dalam mengungkap hukum sebenar menyimpan tali pusat ini dan video daripada Ustaz Azhar Idrus yang menjawab segala pertanyaan ini.

HUKUM SIMPAN TALI PUSAT

Mak tertarik dengan isu yang diutarakan di page ibu2 ini. Terlalu di wall mak. Allahu mak pun simpan tali pusat anak2 mak!!!

Tak pernah terpikir pun selama ni nak cari artikel ker, ceramah berkaitan atau cari isu ni kat youtune. Sebab rasa ok jelah kan nak simpan sebagai kenangan.

So bagus juga ada page yang utarakan soalan2 begini. Bukannya membawang tak tentu hala.













Sama2 kita share pengetahuan dan baiki kekhilafan kita.

Video ceramah dari UIA:

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "