Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

(Video & Gambar) Masih Ingatkah Pasangan Kembar Siam Ini? Dah Umur 27 Tahun Sekarang Dan Bakal Bergelar Guru

11 Jan 2018
4 ulasan




Masih ingat lagi kisah kembar siam luar biasa yang pernah menggemparkan dunia suatu ketika dahulu? Semasa kelahiran doktor memberitahu ibu bapa mereka bahawa mereka tidak akan hidup lebih daripada beberapa jam sahaja.

Kini siapa menjangka, mereka berjaya membuat kemajuan besar dalam kehidupan sekarang di usia 27 tahun. Seluruh kehidupan mereka sejak bayi mereka berjuang untuk mengatasi banyak cabaran, melalui zaman kanak-kanak dan tahun-tahun remaja yang sukar hingga berjaya menamatkan pengajian.

Kedua-dua kembar ini mengambil keputusan untuk melangkah ke fasa seterusnya dalam hidup dengan merancang mengajar di Mound View Elementary School. Nampak sukar, namun kedua-duanya membuktikan mereka mampu bertoleransi antara satu sama lain dan bekerja bersama sebagai dua individu, tetapi dalam satu badan.


Melihat kembali kisah hidup mereka, Abigail dan Brittany Hensel adalah kembar siam dengan keadaan perubatan yang disebut parapagus dicephalic. Mereka disatukan bersama dengan berkongsi satu badan.  Kedua gadis ini pertama kali menarik perhatian media arus perdana pada tahun 1996 ketika mereka muncul di The Oprah Winfrey Show, dan dipaparkan di sampul majalah Life.




Selepas itu, mereka menjalani kehidupan yang tenang dengan keluarga mereka di Minnesota. Mereka tersingkir dari perhatian media, kehidupan mereka dihabiskan dengan keluarga, hubungan, dan urusan peribadi mereka sendiri. Mereka kemudian bersetuju untuk muncul dalam dokumentari untuk TLC apabila berusia 16 tahun.


Syarikat penyiaran juga memberi mereka rancangan sendiri yang dikenali sebagai "Abby dan Brittany," yang dimulakan pada 28 Ogos 2012.

Apa yang menariknya, pada hari ulang tahun mereka yang ke-16, Abigail dan Brittany berjaya melepasi ujian memandu dengan kerja keras berpasukan.

Ibu mereka, Patty, mengakui bahawa memandu mungkin menjadi masalah bagi gadis-gadis ini. Ujarnya, "Saya tidak tahu apa yang akan berlaku jika mereka melebihi had kelajuan. Adakah mereka masing-masing dikenakan saman atau hanya Abby kerana kakinya berada pada pemecut?" Itu adalah soalan yang adil.


Dengan dua tulang belakang, dua hati, dua oesophagi, dua perut, tiga buah pinggang, dua buah hempedu, empat paru-paru, satu hati, satu tulang rusuk, sistem peredaran darah yang sama, dan sistem saraf yang sebahagiannya berkongsi, kembar ini sememangnya agak luar biasa.

Walau bagaimanapun, dari pinggang ke bawah, semua organ, termasuk organ usus, pundi kencing, dan organ pembiakan, dikongsi bersama. Doktor terkejut dengan keupayaan mereka untuk menyelaras dengan satu sama lain untuk bermain piano sebagai satu, di mana Abigail akan memainkan kunci treble tangan kanan, dan Brittany kekunci bass kiri. Kembar ini juga suka mengambil bahagian dalam sukan seperti bowling, bola tampar, berbasikal, softball, dan berenang.

Hanya satu set kembar dalam setiap 40,000 dilahirkan dalam beberapa cara, tetapi hanya 1 peratus daripada mereka yang hidup melebihi satu tahun. Kedua-dua mereka ini adalah kembar yang sangat luar biasa.

Gadis-gadis Hensel adalah bentuk kembar yang paling jarang, hasil daripada satu telur yang disenyawakan tetapi gagal untuk dipisahkan dengan sempurna dalam rahim. Pada usia yang muda, mereka menjalani pembedahan untuk mengeluarkan lengan yang tidak berjaya dibentuk dari dada mereka. Mereka menjalani pembedahan seterusnya pada usia 12 tahun untuk membetulkan skoliosis (lengkungan tulang belakang), dan sekali lagi untuk meningkatkan pengembangan rongga dada untuk mengelakkan kesukaran bernafas pada masa depan.

Kembar ini mempamerkan koordinasi yang menakjubkan, masing-masing menggunakan satu tangan untuk melaksanakan tugas, termasuk bersukan dan bermain piano.


Abigail dan Britney telah bersedia untuk mengajar di sekolah rendah, dengan hasrat untuk mengajar subjek Matematik. Walaupun mereka mempunyai dua lesen pengajaran, terdapat satu isu sejauh mana gaji mereka dipertimbangkan.

"Jelas sekali kami faham bahawa kami akan mendapat satu gaji kerana kami melakukan pekerjaan seorang," kata Abby, dalam laporan BBC .

"Mungkin dengan sedikit pengalaman yang ada, kami ingin berunding mengeni hal ini, memandangkan kami mempunyai dua ijazah dan kerana kami dapat memberi dua perspektif yang berbeza atau mengajar dalam dua cara yang berbeza. Seorang boleh mengajar dan seorang lagi boleh memantau dan menjawab soalan, "kata Brittany. "Jadi dalam erti kata itu, kami boleh melakukan lebih daripada satu orang dalam satu pekerjaan," katanya.



"Mereka adalah dua kanak-kanak perempuan yang berbeza, tetapi mereka dapat bekerjasama untuk melakukan fungsi asas yang saya lakukan setiap hari," kata Hohncke, kawan saudara perempuan mereka.

Apa yang paling menyentuh mengenai Abigail dan Brittany adalah keupayaan mereka untuk bersaing, walaupun mereka mempunyai keperibadian berbeza.


Kembar ini juga jarang membantah, walaupun Abigail selalu ingin menjadi yang bertanggungjawab dan menurut ibu mereka lagi, mereka mahu "memerintah seluruh rumah." Ketika Brittany sakit dengan radang paru-paru dan tidak dapat mengmbil ubatnya, Abigail bersikap sukarela untuk mengambilnya dengan harapan menjadikan kembarnya lebih baik.

Hanya sekali si kembar bercakap tentang pemisahan iaitu pada masa kanak-kanak ketika Abigail menjadi bosan dan gelisah selepas Brittany jatuh sakit dengan radang paru-paru dan terkurung di tempat tidur.

Brittany tidak pernah mahu dipisahkan dari kakak kembarnya, dan menangis dengan kuat apabila subjek itu dibesarkan. Abigail meyakinkannya bahawa segala-galanya baik-baik saja dan mereka tidak akan berpisah.

Walaupun mereka positif dan mengabdikan kebahagiaan antara satu sama lain, pasti akan ada cabaran  untuk gadis-gadis ini berhadapan dengan kehidupan. Orang yang berkebolehan dan sempurna boleh mengambil pelajaran dan belajar daripada kedua gadis yang mengagumkan ini. Cara hidup mereka yang perlu berkongsi dan bekerjasama untuk tujuan yang sama, serta saling bertolak ansur antara satu sama lain. Ia adalah sesuatu yang benar-benar unik dan sikap mereka perlu dicontohi.



Siakapkeli.my

Sumber : http://www.ntd.tv/inspiring/
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. F4ns Bett1ng agen judi online aman dan terpercaya
    Jangan ragu, menang berapa pun pasti kami proseskan..

    BalasPadam
  2. Kalah melulu main di agen lain?
    mari coba disini Upd4te Bett1ng (7ACD8560)

    BalasPadam
  3. Anda inGin puNya kesempatan besar uNtuK menanG hingGa Ratusan juta Rupiah|Ay0 seger4 d4ftar kan diri and4 di WWW.FANSPOKER.COM invite
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam
  4. ayo ditunggu apa lagi segera bergabung dengan kami di D/E/W/A/P/K
    menangkan uang jutaan rupiah, dengan minimal deposit 10.000 saja looo.
    ayo segera bergabung ya ditunggu lo ^_^

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "