Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Mangsa Bencana Di Jepun Rasa Hina Terima Bantuan Kerajaan," Lelaki Ini Kongsi Tentang Ekuiti Dan Ego Masyarakat Jepun

12 Jan 2018
4 ulasan

11 Jan - Pernahkah anda mnejelajah ke negara jepun? Satu daripada ratusan negara yang wajib dilawati jika anda seorang pelancong tegar.

Selain dari keindahahan negara Jepun dan disiplin yang diterapkan dalam diri setiap rakyat Jepun yang anda sedia maklum, tahukah anda rakyat jepun lebih mengamalkan konsep 'equity' yang bermaksud semua berhak mendapaptkan hak masing-masing.

Sebagai rakyat Jepun, mereka akan menuntut hak yang selayaknya mereka terima bergantung kepada situasi mereka ketika itu.

Di Jepun, kerajaan mereka menyediakan bantuan bukan sahaja kepada orang kurang upaya malah ibu tunggal, anak-anak yatim dan untuk penganggur juga kerajaan menyediakan skim khas untuk mereka.

Tetapi kepada yang dah sampai ke negara matahari terbit ini, mesti pelik bila pergi ke tempat seperti Shinjuku, Ueno dan tennoji ramai masyarakat disana yang gelandangan bukan? Perkara ini berlaku selepas rentetean kepada 'economic bubble burst', gempa bumi di Tohoku dan gempa bumi di Kumamoto.


Kebanyakkan rakyat di kawasan-kawasan tersebut bagaikan jatuh ditimpa tangga apabila berlaku peristiwa-peristiwa besar seperti itu.

Kisah tentang 'equity' negara Jepun ini telah dikongsikan oleh seorang pengguna Facebook, Wan Iskandar yang berpengalaman di negara Jepun.

Menurut Iskandar lagi, gelandangan yang ramai di kawasan tersebut berlaku kerana ego untuk menerima bantuan kerajaan dan menganggap mereka mampu untuk berdikari.

Mereka rasa terhina jika mereka menerima terpaksa menerima bantuan dari kerajaan atau orang lain. Iskandar juga memberi contoh berdasarkan sebuah filem '1 Litre Of Tears' apabila ayahnya memarahi ibunya kerana ingin memohon kad kurang upaya untuk anaknya.

Masalalh begini normal di Jepun, sehinggakan mendatangkan masalah kepada pekerja sosial untuk memujuk gelandangan ini berpindah ke pusat penjagaan.


Berikut adalah perkongsian penuh oleh Wan Iskandar tentang konsep 'Equity' yang diamalkan masyarakat Jepun. Semoga bermanfaat.

Equity vs Equality

Di Jepun rasa sesiapa yang dah travel akan ternampak bukan? Nampak macam simple, tapi di Jepun, walaupun ada kebaikkan dan keburukkannya tersendiri, mereka lebih kepada konsep "Equity".

Bermaksud, semua berhak mendapat hak mereka sebagai rakyat berpadan pada situasi mereka. Bantuan diberikan bukan sahaja pada orang kurang upaya, malah ibu tunggal, anak-anak yatim malah ada skim khas untuk jobless


"Habis kenapa di shinjuku, ueno, tennoji banyak homeless? "Kira ada juga lah orang susah di Jepun.

 Rentetan daripada beberapa peristiwa daripada economic bubble burst, Tohoku Earthquake dan Kumamoto Earthquake, ramai orang Jepun yang umpama jatuh ditimpa tangga selepas berlaku peristiwa-peristiwa besar ini.

Tetapi suatu punca utama sebenarnya adalah orang Jepun terlalu proud dan ego untuk menerima bantuan kerajaan. Mereka, terutama homeless, dan beberapa handicap, rasa terhina jika mereka terpaksa menerima bantuan kerajaan atau menagih simpati kerajaan atau orang lain. 




Pernah tengok cerita 1 litre of tears? Bila ayah kepada aya memarahi ibunya kerana ingin memohon kad handicap untuk aya? Situasi begini normal di Jepun dan sememangnya menjadi masalah kepada social worker untuk memujuk mereka ke pusat sosial atau penjagaan, seperti orang-orang homeless.

2 tahun lepas, ada gerakan daripada sekolah-sekolah rendah di Osaka, pergi ke homeless-homeless di Osaka, memberi makanan, selimut dan juga menemani mereka pada waktu malam. Walaupun asalnya untuk memberi kesedaran kepada anak-anak jepun, ia juga bertujuan buat jangka masa panjang, memberi sense of belonging kepada homeless dan memupuk semangat kemasyarakatan.

Salah satu ego orang Jepun, orang-orang tua tidak mahu seat di dalam train. Mereka ini terutamanya golongan yang lebih proud dan ego lebih. Sebab mereka lah pencetus zaman "miraculous recovery" selepas zaman perang dunia kedua, dan mereka rela x berhenti kerja daripada duduk di rumah tidak buat apa, menghabiskan duit pencen kerajaan. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. Ayo pasang jagoanmu disini Upd4te Bett1ng
    Info lanjut 7ACD8560

    BalasPadam
  2. F4ns Bett1ng, s1tus Jud1 b0la 0nline terpercay4
    minimal dp/wd 50rb

    BalasPadam
  3. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :) :* :*

    BalasPadam


  4.  Daripada mendapatkan pinjaman, saya mendapat kad ATM kosong yang sudah diprogramkan untuk mengeluarkan maksimum $ 5,000 setiap hari selama 30 hari. Saya sangat gembira dengan ini kerana saya mendapat saya minggu lepas dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan $ 45,000. Encik Mike memberikan kad itu hanya untuk membantu orang miskin dan memerlukan walaupun ia menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik dan dia tidak seperti orang lain berpura-pura mempunyai kad ATM kosong. Dan tiada siapa yang ditangkap ketika menggunakan kad. dapatkan kamu dari dia saya cadangkan sepenuhnya kepadanya. Hanya hantarkan e-mel kepadanya (blankatm001@aol.com)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "