Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Elak Kereta Terkandas, Berikut Adalah Teknik Asas Memandu Ketika Meredah Air Banjir

4 Jan 2018
Musim hujan dah tak mengira masa, khusus buat warga Kuantan yang sedang menghadapi bencana banjir.  Memandu dalam hujan lebat yang berpanjangan agak membahayakan, terutama di daerah bandar yang berisiko mengalami  banjir kilat jika lebih daripada satu jam.  

Sebaiknya rancanglah perjalanan anda dengan betul dan sentiasa peka dengan keadaan jalan raya jika berlaku banjir.  Jika dalam pemanduan, cari kawasan untuk berhenti sementara menunggu keadaan reda. 


Kami bawakan tips redah banjir daripada perkongsian Panthera Tigris Jacksoni dibawah.

Berikut adalah teknik asas memandu meranduk air banjir.

1 - Gunakan gear rendah dan elakkan menukar gear ( kalau kete manual) waktu meranduk banjir..Kalau kete auto letak gear kat D3 untuk toyota dan untuk kereta lain rendahkan gear auto satu tahap dibawah D.. Pakai low gear auto kereta tak bertukar gear waktu meranduk air. Bila lepas meranduk air jangan lupa pulak nak letak kat D.. Karang tak pasal pasal pecah gear box jalan low gear dari Kuantan sampai ke Kemaman


2 - Kalau nak merasakan plet number depan tercabut sila bawak laju masa meranduk banjir.. Double sided tape yang ditampal pada plet number bukan dicipta untuk menahan tekanan air pada kelajuan lebih 20km sejam.


3 - Bila dah lepas meranduk air cuba tekan brek beberapa kali untuk memastikan sistem brek berfungsi dengan baik.. Jangan bila lepas meranduk air terus pecut tak ingat dunia sebab marah menunggu lama tapi tak tahu bila sistem brek kereta berendam dalam air terdapat kemungkinan brake boleh jem dan tak boleh berenti pada kelajuan tinggi.. Moto pun sama, lepas randuk air mesti mau kasi test brake terutamanya brake depan..
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. Ayo pasang jagoanmu disini Upd4te Bett1ng
    Info lanjut 7ACD8560

    BalasPadam
  2. Ayo daftarkan diri Anda di F4ns Bett1ng
    pin bbm 5ee80afe

    BalasPadam
  3. ayo menang kan ratusan juta rupiah di FANSPOKER || tunggu apa lagi gan , segera daftar kan diri anda di WWW.FANSPOKER.COM
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam
  4. dicoba keberuntungannya bersama kami, menangka n uang jutaan rupiah, hanya dengan minimal deposit 10.000
    yuk bergabung segera dengan kami di dewapk^^ segera di add pin bb kami D87604A1 :* :*

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "