Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Sewaktu Lelaki Itu Keluar Dari Kereta, Saya Mula Tak Sedap Hati," Seorang Ibu Kongsi Detik Cemas, Anak Nyaris Diculik.

12 Dis 2017
3 ulasan

12 Dis - Keselamatan ketika berada di dalam kereta harus di pandang serius oleh setiap ibu bapa. Tambahan pula jika memiliki anak-anak yang masih kecil. Kadar kes penculikkan kanak-kanak di Malaysia semakin meningkat setiap tahun. Boleh dikatakan setiap bulan ada sahaja kes penculikkan kanak-kanak yang berlaku.

Orang ramai juga dinasihatkan agar sentiasa mengunci pintu kereta apabila sedang menunggu di dalam kereta. Jangan disangka tempat yang ramai orang awam itu selamat kerana masih ada mata-mata jahat yang bersedia untuk mengambil kesempatan ke atas kecuaian ibu bapa.

Dalam satu kejadian baru-baru ini, seorang pemilik akaun Facebook yang dikenali sebagai Shazzy Wanie telah melalui satu detik cemas apabila beliau yang sedang menunggu suami menguruskan beberapa hal kerja di dalam kereta, beliau didatangi oleh seorang lelaki yang tak dikenali. Jom ikuti detik cemas yang diceritakan semula oleh Shazzy Wanie menerusi akaun facebook beliau.

Tengok balik gambar anak yang sempat dirakam sebelum kejadian yang mendebarkan siang tadi. Rasa berdebar itu datang kembali. Alhamdulillah say dan anak-anak masih dilindungi Allah SWT.

Kira-kira jam tiga petang di kawasan kedai Bandar Puchong Jaya, suami masuk parking dan turun sebentar untuk pergi ke kedai printing untuk print beberapa dokumen yang baru teringat perlu diserahkan kepada klien untuk next appointment petang itu.

Saya menunggu di dalam kereta bersama dengan anak-anak. Melissa seperti biasa, pantang saja kereta berhenti, dia cepat-cepat ambil peluang berpindah ke tempat duduk pemandu dan berangan-angan memandu kereta. Saya dan baby pul berada di seat belakang.

Sedang saya menyuap baby ketika itu, saya perasa ada sebuah kereta hitam berhenti di belakang kereta. Kemudian salah seorang lelaki dengan cap dan shades keluar daripada pintu sebelah pemandu.



Sewaktu lelaki itu keluar daripada kereta, sebenarnya saya dah mula rasa tak sedap hati dan merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Susah nak jelaskan tetapi perasaan seperti perlu berjaga-jaga itu datang tiba-tiba.

Jadi, saya yang sedang menyuap baby makan ini memang terus memerhatikan pintu kereta dan perasan pintu kereta sudah dikunci. Kemudian saya perhatikan lelaki itu semula and guess what? Dia memang betul datang ke pintu yang aku duduk di tengah menghadap dan suapkan Mikhael (pintu belakang driver.

Lelaki itu terus tarik pemegang pintu dan cuba membukanya. Saya dah ketakutan sangat pada waktu itu dan terus pandang ke arah Melissa yang duduk di tempat duduk pemandu.

Waktu itu rasa nak tercabut jantung bila saya baru tersedar yang pintu itu tidak berkunci sebenarnya. Spontan saya terus menjerit "KAKAK!!!!" sambil menonggeng daripada tempat duduk belakang ke depan untuk menekan butang kunci pintu kereta.

Waktu itu saya menjerit dan mungkin lelaki itu terperanjat dan terus beredar meninggalkan kami. Baby pun menangis. Saya pula dah menggigil ketakutan dan cepat-cepat angkat baby. Bila toleh ke belakang, kereta hitam yang berhenti itu tadi sudah beredar meninggalkan kami. Sumpah terkejut sangat-sangat.

Cerita saya ini mungkin agak panjang dan kejadian itu berlaku dalam beberapa saat sahaja. Betul kata orang, kalau benda nak jadi, sekelip mata pun boleh terjadi apa-apa.



Nak buat laporan petang tadi tetapi tidak jadi sebab mengejar masa untuk settlekan appointment dengan dua klien lagi. Kami selesai menguruskan semua itu pun dah lewat petang. Kasihan pada anak-anak yang penat mengikuti sejak awal pagi lagi dari Johor. Lagipun kalau nak buat laporan polis, tak semua detail yang saya tahu. Tak perasan pun sebab semuanya berlaku dengan pantas.

Sampai sekarang saya terfikir, apa niat lelaki itu sebenarnya? Kenapa dia nak buka pintu belakang? Kenapa bukan pintu bahagian pemandu? Kalaulah terbuka tadi, dia nak bawa lari baby saya ke? Apa nak buat kalau itu yang berlaku?

Haish! Bermacam-macam andaian yang terlintas di kepala. Terbayang-bayang pula dengan cerita-cerita yang saya baca sebelum ini. Ibu bapa tinggalkan anak sebentar di dalam kereta pun orang dah bawa anak lari. Nauzubillahiminzalik.

Sebab itu saya kongsikan pengalaman ini agar ibu bapa di luar sana tidak terleka seperti saya. Walaupun tinggal sekejap saja, walaupun ada orang dewasa temankan anak kecil dalam kereta, jangan sesekali luppa kuncikan semua pintu kereta. Ingat yang kalau benda nak jadi, sekelip mata pun boleh jadi.

Alhamdulillah, Allah lindungi saya dan anak-anak dan diberi peluang belajar sesuatu yang sangat berharga hari ini. Saya tidak akan cuai lagi selepas ini.

Semoga perkongsian ini boleh dijadikan pengajaran untuk semua ibu bapa di Malaysia.



Sumber: Shazzy Wanie
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Anda ingin mendapatkan penghasilan tambahan ?? Ayo Gabung dengan Situs RESMI POKER ONLINE TERPERCAYA di www.fanspoker.com
    Deposit dan Penarikan Dana Hanya 1 Menit (selama bank online) BANK BCA, Mandiri, BNI, BRI dan DANAMON Minimal Deposit & Withdraw 10 rb
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam
  2. F4ns Bett1ng agen jud1 b0la terpercaya di 1ndonesia
    buruan daftar 5ee80afe

    BalasPadam

  3. Q kerja di Hongkong 3 THN dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat tidur mlm Kerja sampe subuh pgi klo lagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 3 THN, kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Jenggot di facebook, awalnya Q ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp Q beranikan diri coba telpon beliau. Tp Q memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, Q di Hongkong bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah 😇😇 jika ada teman minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti Q. Amin...


    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "