Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

''Pakai Macam Ni, 90 Peratus Permohonan Kamu Ditolak'', Lelaki Ini Senaraikan Kesalahan Etika Pemakaian Ketika Hadiri Temuduga

13 Dis 2017
3 ulasan

Anda pasti pernah dipanggil untuk menghadiri temuduga terlebih dahulu sebelum ditawarkan sesuatu pekerjaan tidak kiralah di sektor awam mahupun swasta kan? Ada yang berjaya ada yang tidak. Pada yang berjaya, tahniah diucapkan. Tapi pada yang gagal, pernah tak anda terfikir kenapa anda gagal? Belajar sampai ke universiti, ada Degree dan Diploma tapi masih gagal dalam temu duga.

Sebenarnya, terdapat banyak aspek yang dinilai oleh ahli panel penemuduga selain kelayyakkan anda. Soal etika pemakaian, bahasa badan dan komunikasi juga turut diambil kira dalam setiap sesi temu duga.

Melainkan anda memang betul-betul bagus, kalau anda ada buat kesalahan seperti yang disenaraikan oleh Muhammad Al Fatihee ini, memang susah la anda nak dapat kerja terutama di sektor awam. Nak tahu apa kesalahan tersebut, jom baca perkongsiannya di bawah.

TRAGEDI di SPA!!! 

Pengajaran untuk SEMUA Pembaca. Semalam saya memasuki Pejabat SPA Kota Bharu bagi melihat sendiri etika berpakaian calon-calon INTERVIEW jawatan  Sektor Kerajaan.

Seperti biasa, pakaian saya memang orang tidak akan syak yang saya datang untuk memerhati. Sengaja pakai seluar Track dan berselipar. Macam orang kampung gitu. Hehe.

Selama 1 jam saya memerhati seorang demi seorang calon masuk mendaftar. Temuduga bermula jam 10 A.M. Hasilnya SAYA RASA MACAM MAU NANGIS!

"Dik Jikalau beginilah etika pemakaian kamu. 90% permohonan kamu akan ditolak".

Belum masuk bab Body Language dan Komunikasi! Antara kesalahan yang saya REKODKAN!

LELAKI

1. Interview jam 10 pagi datang jam 10.10pagi

2. Terlupa bawa Tie

3. Tie bunga-bunga zaman Tan Sri P Ramlee

4. Seluar Slack / Kasut Futsal

5. Rambut Tak Kemas

6. Tak Pakai Stokin

7. Baju Kemeja untuk keluar DATING dengan AWEK

8. Susunan Sijil yang salah

9. Tali pinggang tak pakai

10. Jam Getah

PEREMPUAN

1. Kaca Mata Honeymoon

2. Tudung singkat

3. Baju dan Tudung berfesyen. Amboi besarnya bunga

4. Tumit kasut tinggi sangat. Hehe

5. Baju Kurung pergi kenduri

6. Mekap Tebal

7. Susunan sijil salah

Ini antara kesalahan-kesalahan yang sering dilakukan calon INTERVIEW. Peliknya mereka memiliki Degree dan Diploma. Apa yang mereka buat semasa di universiti selain daripada pergi kuliah?

Adakah mereka tidak bertanya kepada PAKAR?

Adakah mereka tidak diberitahu oleh PAKAR? "Mustahil"

Adakah mereka buat tak endah semasa di universiti?

Adakah mereka tidak mendapat informasi etika berpakaian INTERVIEW SPA yang jauh berbeza dgn INTERVIEW Swasta?

Hmm. Jika begini patutlah ramai yang tidak mendapat kerja yang dipohon...

Namun hati saya kembali sejuk, apabila ada beberapa orang calon yang menepati etika berpakaian Profesional. Sekurang-kurangnya "First Impression" anda sudah menang.

Saya ucapkan semoga berjaya kepada semua calon Temuduga 2018


Sumber : Muhammad Al Fatihee
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Kalah melulu main di agen lain?
    mari coba disini F4ns Bett1ng (5ee80afe) ^^

    BalasPadam
  2. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)

    BalasPadam

  3. Q kerja di Hongkong 3 THN dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat tidur mlm Kerja sampe subuh pgi klo lagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 3 THN, kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Jenggot di facebook, awalnya Q ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp Q beranikan diri coba telpon beliau. Tp Q memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, Q di Hongkong bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah 😇😇 jika ada teman minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti Q. Amin...


    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "