Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kenapa Saya Kata Umrah Merupakan Destinasi Paling Indah Buat Pasangan Suami Isteri? Baca Perkongsian Ini Sampai Habis

8 Sep 2017
2 ulasan

'Honeymoon'  merupakan fasa terindah bagi pasangan yang baru berkahwin. Pasangan yang sudah lama berkahwin juga pastinya merindukan saat-saat bulan madu yang boleh mengutuhkan semula kasih diantara suami dan isteri.

Setiap dari kita pastinya mengimpikan percutian yang indah ketika 'honeymoon' untuk meluangkan masa bersama insan yang kita cintai disamping mengumpul detik-detik indah bersama.

Bukan sahaja negara-negara luar seperti Eropah yang menjadi idaman pasangan yang ingin berbulan madu atau bercuti tetapi menjejaki Tanah Suci juga menjadi impian ramai orang.

Saudara Shauqi Hasan telah memuat naik sebuah posting di laman facebook beliau yang bercerita tentang mengapa umrah merupakan destinasi paling indah buat pasangan suami isteri.

Mari kita ikuti perkongsian yang bermanfaat ini.


KENAPA SAYA KATA UMRAH ADALAH DESTINASI PALING INDAH BUAT PASANGAN SUAMI ISTERI? BACA SAMPAI HABIS.

Menjadi impian ramai untuk ke Tanah Suci semenjak daripada kecil lagi. Apalagi jika dapat pergi dengan suami isteri tercinta.
Kebanyakan jemaah yang saya bawa mempunyai pelbagai latar belakang dan sejarah. Ada yang baru berkahwin, mahu menjadikan Mekah sebagai desitinasi pertama untuk mereka berdua lawati. Memohon agar dikurniakan kebahagiaan rumahtangga dan mampu untuk memimpin keluarga ke arah baiti jannti. Nak bercinta hingga ke jannah!

Ramai juga yang dah simpan angan-angan nak honeymoon di Mekah, nak merasai kehebatan serta pengorbanan cinta Rasulullah dan Siti Khadijah.
Ramai yang mahu memanjatkan doa untuk diberikan ikatan jodoh yang bahagia, kekal ke anak cucu sehebat Nabi Ibrahim dan Siti Hajar. Masing-masing meluahkan rasa dan doa tak putus-putus nak sampai di depan Kaabah untuk memanjatkan hajat di hati.

Ada yang dah lama kahwin, tapi belum lagi dikurniakan cahaya mata. Pasangan ini selalu akan berusaha untuk tunaikan umrah sehabis baik. Setiap hari ada sahaja masa lapang mereka akan buat tawaf sunat dan fokus beribadah. Sehari sampai 3-4 kali mereka buat tawaf sunat dan duduk lama berdoa di depan kaabah agar mempermudahkan urusan diberikan zuriat.


Romantiknya mereka bukan dengan berjalan beriringan tangan di tepi pantai Maldives, menyewa hotel mewah dan malamnya diraikan dengan candle light dinner. Tetapi mereka berjalan meredah lautan manusia mengililingi Kaabah. Suami di depan memimpin tangan si isteri sambil mulut tidak putus-putus berdoa sepanjang masa. Pada saya, itu lebih romantik...!

Hasilnya..., 2-3 bulan selepas pulang dari umrah mereka umumkan dalam whatsapp group si isteri sudah pun berbadan dua. Syukur ke hadrat illahi, Allah ada perancangan yang lebih baik untuk mereka.
Sesungguhnya ujian untuk setiap manusia itu tidak sama, tetapi jika sejauh itu mereka sanggup merantau untuk berusaha dan berdoa, itulah antara kemuncak ikhtiar mereka yang dijawab Allah dengan memakbulkan satu berita gembira.

Dalam kalangan jemaah saya juga ada yang sudah mengandung 5 bulan. Si suami siap usung satu keluarga angkut sekali panjat Jabal Nur untuk merasai sendiri pengalaman berada di puncak bukit dan Gua Hirak. Di sinilah antara tempat terbaik untuk mentarbiyah diri buat suami merasai bagaimana perjuangan Rasulullah bertahanut mencari kebenaran di tengah-tengah porak perandanya masyarakat jahiliyyah.
Bagi si isteri, inilah lokasi untuk menguji kesetiaan mengikut jejak sang suami. Demikianlah ketabahan Siti Khadijah memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada perjuangan baginda Rasulullah SAW.


Bukan senang nak tarbiyah si isteri. Begitu juga sebaliknya. Hanya dengan memahami matlamat, misi dan visi agama sahaja baru kita mampu membuka hijab untuk berubah. Semasa Umrah masing-masing diri seakan-akan dengan sendirinya terdidik dengan sedikit sebanyak program lawatan dan usrah.

Ya.. Kesannya sangat mendalam.

Setiap langkah ketika mendaki adalah ujian untuk si suami membawa isteri sampai ke puncak. Matlamatnya sama tetapi kekuatan dan kelajuannya berbeza.
Ada isteri yang menolak suami ke atas. Ada yang sanggup ditinggalkan di bawah untuk beri laluan kepada suami mempercepatkan langkah. Ada suami yang memimpin isteri penuh sabar. Setiap langkah dijaga dan diselangseli dengan gelak tawa, gurau senda dan riang berdua-duaan sambil sekali sekala berhenti mengambil nafas menuju ke Gua Hirak.

Inilah saat peribadi yang sangat manis. Ada kisah yang tak pernah dikongsi suami diluahkan di atas Jabal Nur. Ada memori indah suami isteri diungkit kembali untuk terbitkan rasa kasih dan sayang yang dah lama pudar.
Sebelum kahwin isteri dan suami hensem, ramping dan menawan. Lepas 30 tahun, masing-masing dah berubah rupa dan bentuk. Masa inilah dapat kita lihat betapa cintanya sang isteri dan suami ketika saling bantu membantu, saling memberi sokongan dan semangat.


Kadang tu ada juga drama sikit-sikit. Yang baran belajar untuk kawal kemarahan. Yang terlalu 'demand' mula belajar menerima isteri seadanya. Yang dah biasa banyak mulut pula belajar menjadi pendiam dan berlapang dada.
Di sana masing-masing bermuhasabah diri di mana yang silap. Masing-masing ambil pelajaran untuk berubah menjadi lebih redha dan saling meredhai.

UMRAH DESTINASI PALING INDAH BAGI PASANGAN SUAMI ISTERI YANG MAHU MENCIPTA KELUARGA SAKINAH BERMULA DARI RUMAH


Ramai ahli dalam jemaah saya menjadi seperti pasangan yang baru berkahwin. Padahal ada yang dah nak masuk 30 tahun usia perkahwinan mereka. Ada yang dah bercucu pun. Semuanya bersemangat nak ber'dating' di Baitullah.

Kena pula dengan kuliah Dhuha dan perkongsian santai saya yang wajib akan sentuh isu parenting dan kekeluargaan. Memang misi kita di Mekah adalah untuk menelusuri sejarah dan sirah. Sama-sama ingin memahami bagaimana Nabi Ibrahim a.s. berjaya mencipta watak Siti Hajar, isteri solehah. Sama-sama ingin menyingkap rahsia bagaimana membentuk anak yang taat sehebat Nabi Ismail a.s..


Ini semua adalah pendidikan jiwa dan koreksi diri yang tidak dapat di tempat lain kecuali di Mekah dan semua lokasi ziarah. Di depan Baitullah, perkongsian jiwa mampu membuka mata dan minda kita bagaimana untuk mencipta keluarga sakinah. Sama-sama berazam untuk kembali mengangkat al-quran dan sunnah sebagai ikatan di setiap jiwa ahli rumahtangga bagi membina jannah.

Di Haramain, rahsia alquran dibukakan dengan penjelasan dan huraian. Tujuannya agar kita faham akan tuntutan hidup, serta tahu memainkan fungsi dan peranan sebagai seorang SUAMI, ISTERI dan ANAK. Itulah kisah agung di sebalik ibadah umrah di Baitullah. Setiap ritual ibadah itu tersembunyi 1000 rahsia untuk menjadi pedoman membina SYURGA RUMAHTANGGA setelah pulang dari sana.

KASIH KEMBALI BERTAUT.



Di sinilah nawaitu menjadi penyatuan kepada hajat pasangan masing-masing. Ada yang sentiasa jalan berpegangan tangan apabila pulang dari masjid. Tak pernah lekang berdua dan sangat asyik berjalan bersama-sama.
Kenangan tawaf dan saie bersama suami isteri memang manis sekali. Biarpun dihimpit dan ditolak umat manusia di tengah-tengah mataf, masing-masing tetap berpegangan tangan dan gagah meredahnya.


Hilang dalam lautan manusia adalah antara ujiannya di sana. Ada yang mudah saja berjumpa semula tanpa perlu talipon dan bertanya ke sini sana. Tiba-tiba bertemu semula di mana-mana seperti sudah berjanji sejak mula.

Sikap sentiasa bersabar dan redha akan membuatkan hampir tiada perselisihan faham antara suami isteri di sana. Ye lahh, orang kata "sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri". Tapi di sana insyaAllah, hubungan akan semakin erat dan perasaan kasih bertambah sayang.

PENUTUP


Jika ada yang merancang untuk pergi menunaikan umrah bersama pasangan suami isteri masing-masing, saya memang sangat-sangat menyokong! Memang wajib plan awal-awal. Kalau boleh, yang baru kahwin tu buat majlis ringkas-ringkas sajalah kendurinya. Lagi baik duit hantaran tu dijadikan modal untuk honeymoon di Mekah sana.

Saya bercerita tulus daripada hati kerana saya menyaksikan banyak kisah cinta di Mekah dan Madinah selama ini. Baik yang muda mahupun yang veteran, semuanya ada kisah dan sejarah cinta tersendiri yang sarat dengan pelajaran.


Lebih-lebih lagi melihat anak asnaf dan yatim RPWP yang baru bernikah dan dibawa bersama. Sambil menjadi krew petugas, mereka ambil peluang mengikat kasih sayang sebagai pasangan baru bercinta. Setiap saat dan detik masa di Mekah dimanfaatkan sepenuhnya untuk menyulam rasa syukur di atas nikmat kasih sayang dalam hidup berkeluarga.

Doa saya, semoga yang berjaya baca sampai di sini berpeluang menunaikan umrah atau haji pula selepas ini bersama mak, abah, adik beradik dan keluarga mertua yang tercinta.


LANGKAH NAK TUNAIKAN UMRAH?

1. Berdoa, berdoa dan terus berdoa kemudian berusaha keras.
2. Tetapkan target. Contohnya, tahun bila kita akan pergi. Bulan berapa?
3. Bayar deposit dengan travel agent. Dengan cara ni, kita akan istiqomah mengumpul duit. Buat yang dah ada simpanan, lagi bagus. Cepat-cepatlah whatsapp saya untuk booking.
4. Buatlah saving setiap bulan secara istiqomah.
5. Banyakkan dengar ceramah, 'blog hopping' mengenai pengalaman menunaikan haji dan umrah supaya semangat kita akan lebih berkobar-kobar dan terpanggil untuk ke sana.


Bagi yang nak ikuti umrah bersama saya pada JANUARI 2018 nanti, suka saya umumkan yang ia akan turut disertai Tn. Haji Saiful Nang dan isteri sebagai jemaah istimewa kami. Boleh hubungi saya melalui whatsapp atau call 019.253.6474.

Ada pengalaman manis menjadi tetamu Allah? Sila kongsikan di ruang komen. Mana tahu dapat jadi pelajaran dan pedoman bagi yang baru kali pertama ingin ikut melaksanakan.


Tag dan share kat suami atau isteri, adik beradik, saudara mara dan kawan-kawan. Insya-Allah murah rezeki dan terbuka hati kita pergi umrah bersama.

Moga kalian berpeluang mengunjungi rumahNya juga, Amin..

SHAUQI HASAN
Mutawif Rarecation Umrah

Sumber - Shauqi Hasan
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. agen365 menyediakan game : sbobet, ibcbet, casino, togel dll
    ayo segera bergabung bersama kami di agen365*com
    pin bbm :2B389877

    BalasPadam
  2. mari coba keberuntungannya bersama kami di updatebetting
    ditunggu apalagi,ayo buruan daftar

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "