Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Li Chunrong Dilantik Sebagai CEO Proton Yang Baru

29 Sep 2017
Foto - Paul Tan

Anak syarikat milik penuh Geely International (Hong Kong) Ltd iaitu Zhejiang Geely Holding Group akan memegang saham masing-masing dalam Proton Holdings Bhd dan Lotus Advance Technologies Sdn Bhd (Lotus) menurut DRB Hicom Bhd.

Hal ini dapat dibuktikan melalui laporan daripada sumber Kini TV, Li Chunrong dari Geely telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd (PONSB).


Pengumuman pelantikan itu dibuat oleh Pengarah Urusan kumpulan DRB-Hicom, Datuk Seri Syed Faisal Albar dalam siding akhbar di Glenmarie, Selangor hari ini.

Beliau yang dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd (PONSB) dulu pernah memegang jawatan timbalan pengurus besar Dongfeng Honda Engine Co, sebelum menyertai Geely pada 22 Ogos.

Selain itu, berdasarkan kenyataan Bursa Malaysia hari ini, DRB Hicom turut memperkatakan tentang kepentingan ekuitinya dalam Proton kini dikurangkan kepada 50.1% dan 49.9% kepentingan ekuiti dalam Proton kini dipegang oleh Geely International (Hong Kong) Ltd.

Melalui pengurangan ekuiti tersebut, Lotus sebagai syarikat milik penuh DRB Hicom tidak lagi menjadi syarikat yang berkesan.

Walaubagaimanapun, DRB Hicom bersama-sama dengan Geely dan Etika Automotive Sdn Bhd, tidak bersetuju untuk memindahkan saham utama Lotus Cars untuk Geely dan Etika masing-masing pada tarikh penyelesaian, sementara menunggu perbincangan lanjut antara kedua-dua pihak.

DRB Hicom telah menjual pegangan 49.9% dalam Proton kepada Geely, dalam usaha untuk mempertingkatkan jualan Proton dan keuntungan.

Foto : Paul Tan
Perjanjian yang dimaterai oleh kedua-dua pihak berkaitan penjualan pegangan itu ditandatangani dalam satu perjanjian yang dibuat pada bulan Julai. Dalam perjanjian tersebut, DRB Hicom turut memberitahu bahwa Proton akan menjual 51% kepentingan dalam syarikat pembuat kereta British Lotus kepada Geely.

Pemberhentian bagi semua waran berstruktur terhadap DRB Hicom juga dilakukan, kata DRB Hicom dalam bursa yang difailkan hari ini.

DRB Hicom turut memaklumkan bahawa dagangan saham syarikatnya telah digantung pada 10:32 sehingga 11:32 hari ini.

Sekitar jam 11.10 pagi, saham DRB-Hicom naik satu sen atau 0.62% kepada RM1.61 dengan 180.900 saham diniagakan, untuk permodalan pasaran sebanyak RM3.09 bilion.

Sumber : Kini TvThe Edge Markets

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. segera bergabung dengan kami di u+p+d+a+t+e+b+e+t+t+i+n+g
    dan menangkan hadiah menariknya

    BalasPadam
  2. Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam
  3. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :) :* :*

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "