Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Dijangkiti Hepatitis A Selepas Pulang Dari Kemboja, Ini Pesan Dokor Pakar Buat ‘Traveller’

14 Jul 2017
One Comment

Mengembara atau bercuti adalah antara saat yang dinantikan oleh kita, ada pula yang menjadikan ianya sebagai salah satu hobi di mana sering mengembara ke luar negara, atau pun mendapatkan barang-barang untuk perniagaan.

Dalam keseronokan bercuti, banyak aspek yang harus dititikneratkan, terutama dalam soal keselamatan dan kesihatan, kerana tidak mahu berlakunya perkara tidak diingini ketika di tempat orang.

Sebaiknya jika ingin bercuti di mana-mana negara, buatlah carian terlebih dahulu akan tempat yang dilawati, dari segi persekitaran atau penyakit juga wabak yang ada di kawasan tersebut.

Ini kerana, kita mungkin akan dijangkiti virus, sekiranya tidak dilakukan pencegahan lebih awal.

Bagi seorang doktor ini, yang mana telah menghidapi Hepatitis A, selepas pulang dari menjalankan Misi Kemanusiaan di Kemboja.

Mari kita baca akan perkongsian darinya.

Dijangkiti Hepatitis A, pesan pakar ini pada semua traveller!

JIKA anda bercadang untuk mengembara ke negara yang anda tidak pasti sumber airnya bersih seperti Kemboja, Laos, Myanmar, Vietnam, India dan Indonesia, jangan lupa suntikan vaksin Hepatitis A jika anda tidak mahu berisiko jatuh sakit! Doktor pakar ini berkongsi kisahnya.

Dua minggu sebelum Syawal baru-baru ini, Dr. Mohamad Salleh Abdul Aziz, Pakar Perunding Pembedahan Am dari Hospital Islam Azzahrah telah disahkan menghidap Hepatitis A.

“Saya mengalami demam panas yang tinggi sehingga mencapai 41 darjah celcius, makan ubat demam pun tidak akan turun selain sakit perut, cirit birit, muntah-muntah hingga mata putihnya bertukar menjadi kuning . Dalam perubatan, ia dikenali sebagai jaundis.

“Dengan rawatan, demam turun dalam masa empat hingga ke lima hari, namun untuk penyakit ini hilang dari tubuh adalah selama enam bulan namun kesan klinikal dirasai sebulan lamanya.

“Dalam tempoh sebulan itu, saya masih tiada selera makan dan mengalami cirit-birit setiap kali makan hingga kehilangan air yang banyak dan membuatkan berat badan saya turun sehingga 10 kilogram,” ujarnya.

Sebelum itu, pakar ini telah menjayakan Misi Kemanusiaan di Kemboja iaitu “Kembara Amal Sunathon Kemboja 2017” selama lima hari bagi melaksanakan misi berkhatan besama penduduk Islam di sana. Antara yang turut serta adalah polis, bomba, guru dan ustaz.

Kembara Amal Sunathon 2017

“Apa yang boleh saya katakan, kebersihan di sana adalah kurang memuaskan.Di sana, kami tinggal di kawasan kampung iaitu empat jam dari bandar di mana bekalan elektrik juga sukar.

“Satu rumah cuma mempunyai satu lampu sahaja, tiada peti ais dan lain-lain kemudahan.

“Bekalan air dari telaga, air mineral juga ada namun puncanya sama sahaja.

Air tidak bersih

“Suatu hari saya dihidangkan dengan ikan toman bakar di mana ia dihidangkan dengan sisiknya sekali. Boleh jadi ikan tersebut dari punca kurang bersih yang membuatkan saya dijangkiti penyakit ini.

“Para pelancong sama ada pergi bekerja ataupun bercuti sering menganggap remeh penyakit di negeri orang, padahal risikonya sangat besar.


Pengambilan vaksin mampu meminimumkan risiko penyakit


“Jika anda bercadang untuk mengunjungi negara yang disebutkan tadi, amat digalakkan untuk mengambil vaksin Hepatitis A ini.

“Sekurang-kurangnya kita boleh bersedia dengan cara yang mampu mengurangkan risiko dijangkiti penyakit.

“Ia boleh dilakukan seminggu sebelum bertolak sama ada di klinik, hospital kerajaan mahupun swasta dan vaksin ini mampu bertahan sehingga tiga tahun,” tegasnya.

Sumber: HIAZ Health

- Siakap Keli




Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. mari coba keberuntungannya disini F*a*n*s*B*E*T*T*I*N*G
    Kontak bbm 5EE80AFE :D

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "