Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Saya Ada Dalam Pesawat Ketika Kejadian, Dia Suruh Kami Berdoa Buat Kami Rasa Ada Harapan," - Madeline Wright

28 Jun 2017
4 ulasan

Sejak kejadian sebuah pesawat AirAsia X penerbangan D7237 dari Perth di barat Australia, ke Kuala Lumpur yang menghadapi masalah enjin Ahad lalu, ada beberapa pihak dilihat menempelak tindakan juruterbang yang menyuruh penumpang berdoa.

Ada yang menyatakan tindakan itu seolah-olah memberitahu bahawa mereka sudah tiada harapan dan akan terbunuh dalam nahas pesawat.

Itu adalah kritikan daripada mereka yang tidak berada dalam situasi cemas berkenaan, kritikan itu nampaknya disangkal oleh seorang penumpang bernama Madeline Wright, menurut beliau, ketika kejadian dia berada di dalam pesawat berkenaan di mana dia memuji tindakan kepten kapal yang dilihat tenang mengendalikan keadaan.

Jom kita baca tulisan beliau.




"Nama saya Madeline Wright dan saya terlibat dalam insiden enjin Air Asia pada hari Ahad (24 Jun) dari Perth ke Kuala Lumpur di mana saya dan keluarga dalam perjalanan ke Vietnam. 

Selepas mendengar bunyi kuat, pesawat kami mula bergegar dan dan semua 359 orang penumpang mula panik, Kapten kami amat tenang menyampaikan setiap maklumat.

Semua penumpang memberikan kerjasama yang baik sepanjang waktu kejadian menjadikan keadaan terkawal dan kepten dapat mengemudi pesawat dengan baik, tiada sesiapa yang menjerit.


Hakikatnya kami dan penumpang lain membayar murah untuk servis pesawat ini bukanlah untuk menghadapi kemalangan, masalah teknikal ini berlaku di mana-mana sahaja kapal terbang dan syarikat tambang murah Air Asia tidak patut dipersalahkan.

Pesawat ini diperiksa dengan teliti sebelum berlepas seperti semua pesawat yang lain dan dikawal oleh organisasi keselamatan udara yang sama, kita tidak boleh mengkritik Air Asia masalah teknikal boleh berlalu pada bila-bila masa walaupun pada penerbangan lebih mahal. 

Kami tidak membayar kurang untuk masalah teknikal, kami membayar kurang untuk tiada peranti elektronik, tiada makanan dan ruang kaki letak kaki yang kecil. Air Asia adalah sebuah syarikat yang luar biasa dan saya telah terbang bersama mereka berkali-kali sebelum ini, selalu dengan perkhidmatan hebat dan berlepas dan mendarat yang sempurna.

Adalah agak menjijikkan saya bila ada orang mengkritik kapten kami kerana memberitahu kami supaya berdoa dan ada yang mengungut mahu membunuhnya. Konteks penuh adalah, "Semuanya terkawal di dalam kokpit. Jika anda ingin berdoa, itu mungkin juga membantu." 

Beliau meminta kami berdoa telah dicemuh sedemikian rupa sedangkan ia adalah untuk membuat kita (penumpang) berasa lebih baik dan jika ia membantu itu adalah satu perkara yang individu. 

Dia profesional. Dia adalah manusia. Beliau mempunyai suara yang meyakinkan semasa semasa kejadian itu dan memberikan harapan kepada kami, dia adalah sebab kenapa saya masih hidup dan saya masih tidak dapat mengucapkan terima kasih kepadanya. 

Bahasa Inggeris adalah bahasa kedua dan dia mempunyai sedikit masalah mengucapkannya kepada kami tetapi apa yang dia katakan sudah mencukupi. Menariknya, walaupun 80% penumpangnya adalah keturunan Asia, dia hanya bercakap dalam bahasa Inggeris melalui kejadian itu.

Dan kepada orang-orang yang menyalahkan Air Asia untuk kejadian ini, itu bukan kesalahan mereka dan mereka telah melakukan yang terbaik untuk memastikan kami selesa semasa kejadian dan selepas itu.

Ya, kami menginap di lapangan terbang selama beberapa jam menunggu berita tentang apa yang akan berlaku seterusnya, tetapi mereka memberikan kami baucer untuk makanan dan air untuk memastikan yang terbaik untuk kami.

Pada masa itu mereka juga memberitahu supaya semua orang bertenang, bertolak ansur dan sabar, ketika menunggu 3 jam standard dalam barisan. Kami diberi pilihan untuk bayaran balik sepenuhnya, penerbangan yang dijadualkan semula, atau tinggal di lapangan terbang sedikit masa untuk penerbangan lain.

Ia mungkinmengambil masa kerana semasa tempoh kecemasan itu, mereka perlu membuat merancang semula. Lebih baik saya tunggu untuk mendapatkan satu cerita yang betul daripada mendapatkan empat cerita yang tergesa-gesa yang disampaikan.

Bagi anda yang mengkritik Air Asia, juruterbang bersama kami ketika kami berada di atas kapal, sila berhenti. Keberanian anak kapala dan kapten kita harus dipuji bukan dikritik, mereka melakukan yang terbaik untuk kami, dan semua penumpang." 

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini

    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 7 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandar
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) | pin bb : 58cd292c

    BalasPadam
  2. mari coba keberuntungannya bersama kami di updatebetting
    ditunggu apalagi,ayo buruan daftar

    BalasPadam
  3. Ayo daftarkan diri Anda di F4NS B3TT1N9 :)
    pin bbm 5-E-E-8-0-A-F-E

    BalasPadam
  4. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :) :* :*

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "