Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kerajaan Batal Hasrat Kenakan GST Terhadap Lebih 60 Barangan Makanan

19 Jun 2017
3 ulasan

Pihak kerajaan dilaporkan telah membatalkan hasrat untuk mengenakan cukai barang dan perkhidmatan (GST) ke atas lebih 60 barangan makanan seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Ketua Pengarah Kastam Datuk Subromaniam Tholasy berkata, keputusan berkenaan diambil selepas pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan Kementerian Kewangan.

Menurutnya, laporan media itu berdasarkan Perintah Cukai Barang Dan Perkhidmatan (Pembekalan Berkadar Sifar) (Pindaan) (No.2) 2017 yang diwartakan pada 6 Jun lalu.

“Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) telah merujuk perkara ini dengan Kementerian Kewangan untuk maklumbalas dan telah membuat keputusan supaya P.U. (A) 162 Perintah Cukai Barang Dan Perkhidmatan (Pembekalan Berkadar Sifar) (Pindaan) (No. 2) 2017 dibatalkan,” kata Subromaniam dalam kenyataan.

BACA: Lebih 60 Jenis Barangan Makanan Akan Dikenakan GST Bermula 1 Julai

Akhbar China Press sebelum semalam melaporkan bahawa Subromaniam telah mengesahkan pada 1 Julai lebih daripada 60 barang makanan akan dikenakan GST, termasuk beberapa jenis makanan laut, sayur-sayuran, buah-buahan, teh, kopi, rempah dan mi.

Makanan yang terlibat adalah seperti belut dan ikan todak, manakala buah-buahan diimport seperti avokado, buah ara, anggur, buah pic, ceri, beri bihun, kuey teow, laksa mee, minyak kelapa, kentang, kacang panjang, kacang, bayam dan jagung manis. - Siakapkeli.my

Sumber: Jabatan Kastam Diraja Malaysia
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. b0la, c4sin0, CMDbet, tangkas, sabung 4yam, dll hanya di F4NS B3TT1N9, yukk buruan.. :)

    BalasPadam
  2. proses cepat, minimal hanya 50rb, gabung dan menangkan puluhan dan ratusan juta rupiah jika beruntung, untuk lebih jelas hubungin 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  3. ayo ditunggu apa lagi segera bergabung dengan kami di D*E*W*A*P*K
    hanya dengan minimal deposit 10.000, dapat uang jutaan rupiah...
    segera daftar ya, ditunggu lohhh...^^

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "