Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Cuba Ambil Gambar Lebih Dekat Walau Dilarang, Pelancong Cedera Teruk Selepas Kakinya Digigit Biawak Komodo

4 Mei 2017
No Comment


Seorang pelancong Singapura yang melawat Taman Negara Komodo di Barat Manggarai, East Nusa Tenggara, telah digerang oleh seekor biawak komodo gergasi pada pagi Rabu, lapor Straits Times.

Lelaki yang dikenali sebagai Lon Lee Alle, 50, dikatakan telah menonton beberapa ekor biawak Komodo sedang memakan babi dan kambing milik penduduk kampung.

Dia bagaimanapun tertarik dengan kejadian itu dan cuba mengambil gambar secara lebih dekat, di mana dia tidak memperdulikan amaran penduduk tempatan supaya tidak pergi dekat dengan reptilia berkenaan.

"Dia pergi terlalu dekat di mana biawak Komodo tidak suka diganggu ketika makan," kata Sudiyono yang merupakan ketua taman negara berkenaan.

Selepas diserang, penduduk kampung telah cuba menarik Alle untuk menyelamatkannya, dia kemudiannya dikejarkan ke pusat perubatan terdekat untuk menerima rawatan di mana kaki kirinya cedera teruk.


Kerana kecederaan yang dialaminya agak parah, beliau kemudian dibawa ke Hospital Umum Siloam menggunakan bot laju tentera.

"Ini adalah kejadian pertama manusia digigit oleh naga Komodo dalam tempoh lima tahun yang lalu," kata Sudiyono.

Beliau memberitahu bahawa pelancong Singapura itu telah menginap di rumah penduduk kampung sejak tiga hari lalu kerana untuk menjimatkan.

"Kejadian itu berlaku jauh dari kawasan yang ditetapkan oleh kami di mana pelancong dibenarkan untuk melihat biawak Komodo, saya juga merayu kepada semua pelancong untuk mengambil perhatian supaya tidak berkeliaran di sekitar yang tidak dibenarkan untuk melihat naga Komodo.

"Jangan sekali-kali mengambil risiko keselamatan anda dengan tinggal dengan penduduk tempatan demi menjimatkan kos dengan mengabaikan panduan rasmi yang telah ditetapkan," kata Sudiyono lagi. - Siakapkeli.my


Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "