Foto: pinterest
Dalam pada itu juga, kita sering memandu dalam jarak yang jauh, setelah penat bekerja, atau mungkin di dalam hujan. Atas faktor itu, kita mungkin akan rasa mengantuk dan terleka seketika.
Walau hanya beberapa saat, ia boleh menyebabkan kemalangan, dan mungkin meragut nyawa.
Menerusi perkongsian dari seorang doktor iaitu, Dr Ahmad Firdaus, ketika dalam ‘microsleep’ ia membuatkan badan ‘tidur’ buat seketika, hanya dalam masa beberapa saat sahaja.
Mari kita ikuti penjelasan akan bahaya ‘microsleep’ dan bagaimana untuk mengelakkannya dari berlaku.
Foto: attorneyfone
Hanya seketika. Hanya beberapa saat.
Lori yang pada mulanya masih jauh jaraknya tiba tiba berada di hadapan mata.
a. Microsleep
Lori yang pada mulanya masih jauh jaraknya tiba tiba berada di hadapan mata.
a. Microsleep
MICROSLEEP adalah keadaan di mana badan 'tidur' buat seketika. Segala input dari deria penglihatan dan pendengaran tidak dapat diproses otak.
Tempoh microsleep adalah antara 1 hingga 30 saat. Ia boleh berlaku walaupun mata masih terbuka. Seperti sebuah komputer, otak telah "shut down".
Pada kelajuan 70km/h, microsleep selama 3 saat menyebabkan kenderaan menyusur tanpa kawalan sejauh 200 meter. Dalam jarak 200 meter, nyawa boleh melayang dalam sekelip mata. Bayangkan apa yang boleh berlaku apabila kenderaan dipandu pada kelajuan 100 km/h.
Seringkali pemandu memikirkan dia kebal.
Pada kelajuan 70km/h, microsleep selama 3 saat menyebabkan kenderaan menyusur tanpa kawalan sejauh 200 meter. Dalam jarak 200 meter, nyawa boleh melayang dalam sekelip mata. Bayangkan apa yang boleh berlaku apabila kenderaan dipandu pada kelajuan 100 km/h.
Seringkali pemandu memikirkan dia kebal.
"Accident berlaku kepada orang lain. Aku ada skill. Kereta pun elok."
"Aku dah janji dengan anak - anak nak bawa mereka berjalan. Kesian mereka kalau aku lambat."
b. Faktor kelajuan dan jalan raya
Manakala jalan yang berbengkang bengkok seperti di Lebuhraya Karak akan menghilangkan rasa mengantuk kerana pemandu lebih fokus dengan cabaran ambil 'konar'.
Dua fakta di atas hanya mengundang bahaya. Kesan 'fight or flight' hanya seketika sahaja. Sistem badan akan 'burn out' dan akhirnya boleh menyebabkan microsleep yang lebih lama.
c. Jadi, apa yang harus dilakukan?
i. BERHENTI.
ii. LETAK KERETA DI TEMPAT YANG SELAMAT.
iii. TIDUR.
Tak perlu tidur lama. Lima minit cukup.
Ulang setiap kali anda mula berasa mengantuk. Berhenti berehat setiap dua jam untuk pemanduan jarak jauh.
d. Penumpang hadapan
Dua fakta di atas hanya mengundang bahaya. Kesan 'fight or flight' hanya seketika sahaja. Sistem badan akan 'burn out' dan akhirnya boleh menyebabkan microsleep yang lebih lama.
Foto: thriftyfun
i. BERHENTI.
ii. LETAK KERETA DI TEMPAT YANG SELAMAT.
iii. TIDUR.
Tak perlu tidur lama. Lima minit cukup.
Ulang setiap kali anda mula berasa mengantuk. Berhenti berehat setiap dua jam untuk pemanduan jarak jauh.
d. Penumpang hadapan
Untuk penumpang hadapan pula, jadilah co-driver yang baik. Apabila perjalanan bermula janganlah berdengkur sahaja ataupun sumbat earphone di telinga dan layan filem Korea seorang diri.
Cuba lakukan beberapa perkara ini:
1. Bawa bersembang dengan pemandu untuk elakkan rasa mengantuk.
2. Perhatikan cara pemanduan. Jika sudah mula membawa tidak mengikut lorong, tegur pemandu. Cadangkan untuk berehat seketika di stesen minyak.
3. Sekali sekala lihat paparan dashboard pemandu. Adakah pemanduan terlalu laju? Ada tak lampu - lampu amaran yang menyala? Jika ada, tegur.
Berhati hati di jalan raya. Musim perayaan telah bermula. Jangan jadikan diri dan keluarga anda sebahagian daripada statistik OPS SIKAP.
Dr Ahmad Firdaus Mohd Haris
26 Mei 2017
- Siakap Keli