Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Siapa Sangka Kepakaran Anak Malaysia Ini Berjaya Tukarkan Padang Pasir Yang Tandus Menjadi Jadi Ladang Gandum Yang Subur Di Sudan

14 Mac 2017
No Comment

Siapa sangka, anak Malaysia berjaya menjadi perancang utama, menukarkan kawasan padang pasir tandus menjadi ladang gandum yang cukup subur.

Beliau adalah Tuan Hj Zuraimi Isa di mana telah menjalankan projek wakaf Al Rajhi Group di Sudan di mana hasil kerja jurutera tempatan daripada Malaysia ini membentuk saluran perngairan dan peparitan, beliau telah berjaya menjadikan padang pasir sebagai ladang gandum yang subur.

Jom kita baca kisah hebat ini seperti yang diceritakan oleh Puan Masnira Ramli.


PROJEK WAKAF AL RAJHI GROUP DI SUDAN. KENDALIAN JURUTERA MALAYSIA.

"Dari padang pasir yang tandus bertukar ke ladang gandum yang subur!"

Siapa sangka projek WAKAF yang bakal menyumbangkan 80% hasil keuntungannya kepada negara-negara miskin di seluruh dunia ini mempercayai seorang jurutera Malaysia Tuan Hj Zuraimi Isa sebagai Head Of Deparment- Water Management Service yang terlibat dalam pembinaan pump house, irrigation pump, canal construction dan pivots.

Beliau ternyata sangat hebat mashaALLAh di dalam bidangnya 'mechanical engineering' apabila kepakarannya sudah di percayai oleh 7 buah negara sepanjang 19 tahun beliau bertugas. 

Namun projek ini lebih memberikan kepuasan lahiriah dan juga rohani apabila khabarnya ia merupakan projek wakaf, kepuasannya berbeza daripada projek mega lain yang pernah beliau terlibat.

Apa yang berjaya membuatkan saya terlalu kagum adalah projek ini berjaya menukar sebuah padang pasir yang tandus di negara panas Sudan menjadi sebuah ladang gandum yang sangat subur dengan kepakaran teknologi kejuruteraan yang digunakan. hebat mashaALLAH!





Bercerita tentang cabaran. Menurut beliau cabaran terbesar yang terpaksa di lalui adalah dalam mendapatkan alat ganti. Kebanyakkan projek wakaf ini berada di pedalaman padang pasir. Jarak terdekat dengan bandar utama adalah 400km. Jadi beliau banyak melakukan modifikasi untuk menyiapkan sesuatu projek berdasarkan apa materials yang terdapat di project site.



Semoga projek ini akan terus berkembang dan melibatkan banyak negara lain khususnya kepada negara-negara miskin di benua africa. amin...

p/s- Jurutera hebat. Anak kelahiran negeri Kelantan, Tuan Haji Zuraimi Isa ini keluaran universiti tempatan tau. Universiti Teknologi MARA - Media FB Rasmi. Syabas tuan. Semoga terus 
memberikan insprasi kepada anak-anak muda yang meminati bidang mechanical engineering.



- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "