Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Guru Wujudkan Group WhatsApps Kelas Untuk Mudahkan Interaksi, Tapi Bila Dah Ganggu Tujuan Asal, Baik Padam Sahaja

14 Mac 2017
One Comment

Zaman teknologi serba canggih ini, bermacam cara kita boleh berhubung di antara satu sama lain, ia memudahkan interaksi juga perbincangan yang dilihat boleh menerima maklum balas dengan pantas, lebih-lebih lagi menggunakan WhastApp.

Tidak terkecuali juga buat guru dan ibu bapa, yang mana pada masa ini banyak guru kelas yang membuat ‘group’ WhatsApp untuk memberitahu perkembangan, atau hal berkaitan dengan sekolah juga anak-anak.

Namun begitu, mungkin ada yang terlepas pandang, bila mana menggunakan medium ‘group’ WhatsApp tersebut untuk perkara yang tidak bersesuaian, dan menurut perkongsian dari seorang cikgu, iaitu Cikgu Mohd Fadli Salleh, ini beberapa ‘peraturan’ akan perkara yang tidak seharusnya diperbincangkan dalam ‘group’ WhatsApp kelas.

Mari kita tengok sikit, apa yang tidak seharusnya dibuat tu.


~ Group Whatsapp Kelas. Antara dilema guru ~

Zaman sekarang, mudah betul nak berinteraksi dengan guru kelas anak kita. Ramai guru wujudkan group wasap. Jadi ibubapa mudah nak bertanya apa-apa.

Malah, ada sekolah yang mewajibkan guru kelas wujudkan group wasap supaya maklumat sampai jelas, tepat dan mudah. Namun bukan mudah nak urus group wasap kelas ni.

Banyak kali aku dengar rungutan para guru dengan perangai ibubapa yang pelik dalam group wasap sehingga ada yang tak nak wujudkan group wasap sebab tak mampu nak layan karenah segelintir ibubapa.

Berikut aku listkan beberapa peraturan JANGAN BUAT kalau join group wasap kelas.

1. Jangan nak berniaga

Kau kalau pun jual macam-macam, tak payah promote kat group wasap kelas. Semak tahu tak? Orang lain nak dapatkan info, kau sibuk upload gambar kain pasang. Bukan sehelai, berpuluh helai pula tu.

2. Dilarang berpolitik

Kau nak sokong parti mana sekalipun, tak payah kempen kat group wasap kelas. Ini sampai bergaduh-gaduh pasal si polan kutuk parti itu, si polin kutuk parti ini. Hoi! Itu group wasap kelas wei. Sedar sikit.

3. Isu semasa dan tazkirah

Tak payah la nak share pasal isu semasa kat situ. Isu minyak naik, isu culik, kes rompak. Bukan kat situ medannya. Itu hal sekolah dan kelas anak kau cukup la.

Tazkirah, hadis, kisah teladan dan terjemahan ayat quran pun elakkan post kat wasap kelas. Benar, itu benda baik untuk dikongsi. Tapi kalau sehari 18 orang pakat post tazkirah, soalan

"Cikgu, esok anak saya kena pakai baju sukan ke baju melayu?" tenggelam terus tanpa jawapan.

Nak bertazkirah sangat, kau wujudkan 'Group wasap tazkirah dan keinsafan parent kelas 2 Syurga'.

4. Berborak sesama tentang hal tak berkaitan

" Eh Mira, saya nampak awak kat Giant semalam. Awak beli garam ke?" - Cik Piah.

" Tak la Cik Piah, saya saja je pergi Giant. Dengar-dengar ada pekerja baru tu hensem macam Aaron Aziz." - Mira

" Eh uols, kat Parkson lagi hensem tau. Cashier no 17. Macam Pattah Ameng tahu tak." - Jenab.

Woi... Woi... Kau buka group wasap sesama kau lah kalau nak borak macam tu. Ini group official kelas. Bukan group cari jodoh.

5. Bertanya tak kira masa

Yang ni satu hal juga. Tanya itu ini tak kira masa. Pukul 1-2 pagi tanya lagi. Bila cikgu tak reply dia kata cikgu sombong. Apa kau ingat cikgu duduk tercongok depan henpon tunggu nak jawab soalan kau je ke kerja dia sehari-hari?


6. Bertanya kerja sekolah

" Cikgu, anak saya demam 2 hari. Cikgu tolong bagitahu apa kerja sekolah Sains, Maths, BM, Bi Bahasa Arab, Pendidikan Islam, Pendidikan Jasmani, Muzik, Kesenian dan Pendidikan Moral ya."

Eh, kau ingat cikgu kelas tu ajar semua matapelajaran tu ke? Dia ajar mungkin B.M sahaja. Jadi kerja rumah BM boleh la dia cakap. Matapelajaran lain mana la dia tahu ada kerja ke tak. Kau tanya la parent yang lain. Confirm mereka tahu lah.

7. Luahan ketidakpuasan hati

Tak payah luah la kau tak puas hati kat cikgu atau sekolah dalam group kelas tu. Pastu pakat mengumpat berjemaah pula. Gunakan saluran yang betul kalau ada yang tak kena.

Tapi kalau kau jenis yang minat mengkritik dan mengumpat, kau wujudlah group wasap baru. Geng Kaki Komplen dan Mengutuk Cikgu contohnya. Tapi biasanya kaki komplen ni hebat dalam wasap je, masa mesyuarat PIBG tak tunjuk muka pun.

8. Jangan nak mengarah cikgu

" Cikgu, waktu rehat nanti cikgu tengok anak saya makan ya."

" Cikgu, pastikan anak saya solat Zohor dan Asar tau."

" Cikgu, cikgu kena pantau penjual luar kawasan sekolah."

" Cikgu, cikgu tengok-tengok sikit anak saya. Kot-kot kawan dia ambil pemadam dia ke, cubit dia ke."

Ini ayat biasa. Banyak kali diterima guru. Seolah guru ni ada 28 mata, 34 kaki, 15 jantung dan 99 nyawa. Nak arah cikgu itu ini boleh. Kau datang jadi guru besar kat sekolah anak kau. Hmmmm.

9. Share resipi

Aku tahulah yang join group wasap ni kebanyakannya kaum ibu. Tapi tak payah la share resipi memasak dalam tu.

Habis segala resipi dia share. Yang minat 2-3 orang pakat berterima kasih kat komen. Makin dia bersemangat nak share. Yang meluat berpuluh orang lagi dia tak kira. Semak weh. Resipi ni panjang berjela-jela. Siap gambar pula tu. Hmmm. Tak payah la ya.

10. Mengayat cikgu

Kadang-kadang ada golongan ayah yang join group wasap kelas. Dia intai lawa je, dia pm terus. Mula-mula konon tanya pasal anak, lepas tu mula ajak tengok wayang.

Memang ada spesis menggatal tak kena tempat macam tu. Kadang cikgu tu bini orang pun berani lagi. Sekali laki dia tunggu depan rumah dengan kapak baru kau tahu.

Cukup la 10 point dulu. Penat dah aku menulis ni. Nanti kalau ada idea aku edit dan tambah lagi.

Dan kepada cikgu kelas yang ada group wasap kelas, tolong tegas sikit. Tegur sekali dia tak endah, kau remove terus parent tu dari group. Sampai dia pm kau merayu dan menyesal baru add balik.

Jangan lembut hati sangat. Kita wujudkan group wasap kelas untuk memudahkan berinteraksi. Kalau dah mengganggu tujuan asal, baik padam je group wasap tu. Senang cerita. Ye tak?

- Siakap Keli

BACA: Cikgu Kini, Di Sekolah Kena Layan Ragam Anak-Anak Murid, Di Rumah Kena Layan Soalan-Soalan Nonsense Group Whatapps Ibu Bapa
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. Saya setuju jika wujudkan group wasapp tapi hanya bercerita tentang INFO sahaja.

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "