Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

(Video) Jawapan Bijak Dari Wanita ini Ketika Berdebat Tentang Undang-Undang Syariah Menyebabkan Lawannya Terpaku

21 Feb 2017

Siri program TV ABC's Q&A yang merakamkan dua wanita berdebat mengenai undang-undang Shariah menjadi viral di media sosial.

Video perdebatan antara Yassmin Abdel-Magied; seorang penulis dan jurutera muslim; dan Senator Tasmanian, Jacqui itu berakhir dengan positif apabila Yassmin berjaya mematahkan persoalan yang ditimbulkan oleh Jacqui dengan ayat yang bijak dan padu.

Secara ringkasnya, kedua-dua mereka berselisih faham tentang undang-undang Shariah dan Yassmin cuba menangkis habis-habisan pandangan serong terhadap undang-undang tersebut.

Jacqui berkata: "Faktanya sekarang, kita cuma ada satu undang-undang di negara ini iaitu undang-undang Australia - bukan undang-undang Shariah, bukan di negara ini ketika saya masih wujud."

Bagaimanapun, Yassmin dengan segera mempersoalkan berapa dalam ilmu senator tersebut dalam undang-undang Shariah.

"Saya sembahyang lima kali sehari, itu adalah Shariah," kata Yassmin namun percakapannya segera dipotong oleh Jacqui yang dilihat tidak mahu mendengar penjelasan yang diberikan.

Jacqui kemudian menyoal: "Bagaimana pula dengan kesamaan hak untuk wanita? (Contoh, wanita di Arab Saudi tidak dibenarkan memandu.)"

Yassmin dengan yakin menjawab perkara itu langsung tidak mempunyai kaitan dengan Islam.

"Bagi saya, Islam adalah agama yang paling feminism. Kami mempunyai kesamaan hak lebih awal berbanding orang Eropah. 

"Kami tidak mengambil nama suami kami kerana kami bukannya hak mereka. Kami diberi hak untuk memiliki tanah kami sendiri.... Faktanya sekarang apa itu budaya adalah berbeza dengan apa itu kepercayaan.

"Dan faktanya kini orang ramai menghina kepercayaan saya tanpa mengetahui sedikit pun tentangnya." jelas Yassmin panjang.

Jacqui yang tercengang mendengar penjelasan itu kemudiannya menimbulkan kembali isu 'hanya satu undang-undang' di Australia dan undang-undang itu tidak bertukar kepada undang-undang Shariah.

Kemudiannya Yassmin menjawab dengan jawapan yang cukup bernas iaitu: "Dalam Shariah berkata: 'Kamu turuti undang-undang di tanah yang kamu (sedang) duduki. Islam berkata 'Kamu turuti undang-undang di tanah yang kamu (sedang) duduki'." jawab Yassmin.

Difahamkan, mereka sedang berdebat mengenai beberapa isu termasuk tindakan Trump mengimplementasi Muslim Ban dan apakah langkah yang sama perlu diimplementasi di Australia.
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "