Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Siapa Sangka, Anda Boleh ‘Upgrade’ Tiket Penerbangan Dari ‘Economy Class’ Kepada ‘Business Class’ Secara Percuma, Lelaki Ini Kongsi Caranya

14 Jan 2017
No Comment


Membeli tiket kapal terbang sudah semestinya merupakan perkara yang sering dititikberatkan oleh individu yang bakal menggunakan perkhidmatan penerbangan tersebut. Ini kerana, jika terlewat membeli tiket kapal terbang, ia mungkin akan menjadi semakin mahal, atau telah fully-booked.

Buat mereka yang perlu menggunakan perkhidmatan penerbangan atas faktor kerja, ada ketikanya terpaksa membeli tiket di saat akhir, kerana kekangan masa, atau disebabkan perlu menghadiri mesyuarat yang tidak diduga.

Tetapi, bila mana anda telah membuat tempahan, terdapat sedikit masalah teknikal akan tempahan tersebut, atau seat anda perlu diberikan kepada orang lain, dengan ini, anda mungkin boleh upgrade dari kelas ekonomi, kepada kelas bisnes, secara percuma.

Berdasarkan perkongsian dari saudara Keyrol Anwar, selain daripada situasi di atas, terdapat beberapa tip yang boleh dilakukan, untuk anda layak mendapatkan free upgrade tersebut.

Jom kita tengok sikit, tip tersebut.




10 kali Free Upgrade ke Business Class 2015-2016

Semasa nak boarding saya selalu berharap tiket saya akan ada “technical error” or “seat conflicted” semasa agent sedang scan tiket saya di mana ketika itu saya akan tahu saya akan dapat free upgrade ke business class.

Saya agak bertuah sebab kerja saya menuntut saya untuk travel sekurang kurangnya satu flight setiap 1-2 bulan. Saya bekerja di middle east dengan rotation 6x3 di mana 6 minggu bekerja dan 3 minggu off. Semasa crisis oil&gas semakin teruk, rotation saya di tukar pula ke equal rotation di mana jika saya bekerja 4 minggu saya akan bercuti 4 minggu.

Di sini saya nak share tips untuk mendapat free upgrade ke business class.
Tapi anda perlu tahu, airline tidak akan upgrade anda sesuka hati jika masih banyak vacant seat di economy. So rule of thumb yang paling penting -> Overbooked flight, yang ini memang out of control.

Tapi saya pernah di upgrade kerana seat saya perlu di berikan kepada orang lain dan bukannya overbooked flight. Selalunya saya selalu akan request “emergency exit row” jika terbang ekonomi. Mungkin seat saya diberikan kepada orang yang ada masalah tertentu atau special request menyebabkan seat saya perlu diberikan kepada mereka.

Ini Tip Yang Anda Boleh Lakukan

1. Frequent Flyer Program

Sila daftar untuk menjadi frequent flyer program untuk airline yang akan guna. Tidak kira jika itu adalah penerbangan pertama anda dengan airline tersebut, anda mungkin bertuah untuk di upgrade. Saya pernah dapat free upgrade dari Emirates dan itu adalah kali pertama saya terbang bersama Emirates.

2. Solo Traveler 

Solo traveler mempunyai chances yang lebih tinggi untuk di upgrade berbanding mereka yang travel di dalam group. Jika anda travel bersama rakan, mungkin check in secara berasingan dan bukan secara group. Saya pernah nampak satu group traveler telah di upgrade ke business class but not all of them. Dari 6 orang cuma 2 orang yang telah di upgrade.

3. Dress Up

Mungkin faktor ini paling overated sekali. Tapi saya percaya mereka tidak akan upgrade seseorang yang akan menyebabkan passenger business class yang lain tidak selesa. Anda tidak perlu pakai coat and tie tapi cukuplah sekadar smart casual ( polo shirt+jeans).

4. Ask them nicely 

Time nak check in tu cuba tanya boleh dapat free upgrade ke tidak. Tapi saya tahu kebanyakan check in staff agak annoyed dengan soalan ini. Mereka mungkin akan tanya anda balik jika anda mahu upgrade dengan menggunakan air miles anda. Saya tidak pernah request untuk free upgrade. Saya cuma akan tanya jika flight ini overbooked atau tidak. So, saya boleh estimate chances untuk di beri free upgrade.

5. Loyal to one airline


Saya selalunya menggunakan Qatar Airways (QA). Apabila anda sudah sampai ke level Gold untuk status privelege club, anda akan diberikan QCredits di mana ia boleh digunakan untuk upgrade flight sahaja dalam masa setahun. Point ini adalah berlainan dengan air miles atau di QA di panggil Qmiles. Anda akan dapat Qmiles berdasarkan penerbangan yang telah anda ambil. Qcredits adalah points “percuma” yang diberikan oleh QA untuk anda upgrade flight anda. Bagaimanapun anda perlu semak jumlah Qcredits yang diperlukan untuk setiap penerbangan dan upgrade hanya akan diberikan apabila ada kekosongan.

Jika anda terbang ekonomi sekalipun dan status anda adalah gold, selalunya cabin crew director akan datang untuk greet anda personally selepas take off.

6. Anniversary, Birthday, etc 


Let them know jika anda sedang travel dengan pasangan anda sempena ulang tahun perkahwinan di boarding gate. Chances are quite low saya rasa cuma jika anda beri tahu kepada cabin crew, mungkin chances anda lebih baik

Ini hanyalah pendapat saya sendiri setelah berulang alik selama 5 tahun KUL-Middle East. Anda mungkin tidak bersetuju dengan sesetengah point di atas.

Saya menulis ini bukan untuk bragging tetapi untuk mengisi masa lapang semasa stand by.

B777 Qatar Airways, Seat configuration 2-2-2

B787- Dreamliner Qatar Airways. Seating configuration 1-2-1 with every seat is an aisle seat.

Greek yoghurt+strawberry and banana smoothie


Late night snack


Baju fav bila fly, A340 Qatar Airways


Hamad International Airport

Al Mourjan Lounge


B777 Qatar Airways, Seating configuration 2-2-2

- Siakap Keli

BACA: Nak Beli Tiket Kapal Terbang Pun Kena Ada Strateginya, 7 Cara Ini Membolehkan Anda Dapatkan Tiket Dengan Harga Murah
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "