Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Dengan Hanya Keluarkan Modal Sedikit Sahaja Tanpa Perlu ‘Mark-Up Loan’, Anda Bukan Sahaja Dapat Rumah Baru, Tetapi Duit Lebih Juga Untuk 'Renovation'

14 Jan 2017
One Comment

Tidak semua orang mampu untuk mengeluarkan modal yng banyak untuk sesebuah rumah, ianya sukar untuk direalisasikan, kerana perlu menahan diri selama beberapa tahun, sebelum boleh mengeluarkan jumlah sebanyak 10% untuk bayaran muka tersebut.

Nukan itu sahaja, mungkin perlu membeli barangan lain, seperti perabot, atau perkakas rumah lain, dan ia akan menambahkan lagi kos yang perlu dikeluarkan, buat mereka yang baru membeli rumah.

Namun begitu, terdapat beberapa cara yang anda boleh lakukan, menerusi perkongsian dari saudara Hafiz Hazmi, di mana, dengan modal yangs edikit, anda sudah boleh mendapat beberapa faedah lain. Bagimana caranya?

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


RUMAH FREE, RENOVATE FREE, DUIT FREE.. 

Eh, scam ke ape ni ?

Ini perkara yang saya nak bantu anda capai

A) Beli rumah dengan percuma @ modal yang sangat minima tanpa perlu 10% – 13% deposit

B) Sementara rumah tiada penyewa, masih dapat pulangan ‘rental’

C) Lepas dapat rumah, ada modal nak renovate tanpa perlu pulangan ‘cash back’ dari hartanah tadi

D) Lagi awal beli rumah, lebih awal terima capital appreciation hartanah
Ikuti langkah dibawah, baca dengan perlahan dan tomakninah |


1. Cari rumah underconstruction sekitar tahun ini 2017 hingga tahun depan 2018

Kita tahu tahun ni adalah financial year yang mencabar lalu banyak pemaju menawarkan pembelian rumah undercontruction dikawasan hot di Malaysia dengan entry cost yang sangat rendah. Antara manfaat beli rumah under conctruction ialah booking fee yang rendah RM500 – RM5000. Kos guaman, kos jurunilai dan ada kos MOT biasanya ditanggung ‘Halal’ oleh pemaju. 

Jadi kos ini yang biasanya anda tanggung kalau beli rumah subsale telah dapat dilupuskan. Pastikan anda tahu latar belakang pemaju terlebih dahulu sebelum buat keputusan membeli bagi mengelakkan tersontot (terbengkalai) di tengah perjalanan.

2. Lepas anda book rumah, dapatkan pembiayaan perumahan

Mungkin boleh refer post page MISI MENCARI RUMAH untuk proses permohonan dan kelayakan pembiayaan rumah. Lepas approved, dapatkan copy offer leter rumah dan perjanjian jual beli rumah yang telah disiapkan oleh pemaju untuk anda. Bawak 2 dokumen ini ke KWSP untuk buat pengeluaran 10% deposit rumah. Nilai ini akan di masukkan ke dalam akaun simpanan anda. Contoh rumah RM300,000 x 10% = RM30,000. Ambil kes untuk orang makan gaji yang berumur 30 tahun keatas, purata nilai RM20K sudah ada dalam acc 2.

3. Bayaran Bulanan

Selepas selesai semua ini, progress payment untuk rumah under contruction anda akan berjalan, tempoh pembinaan biasanya ambil masa 3-4 tahun. Tahun pertama dan kedua biasanya progress payment bulanan anda akan rendah dan tak lebih 50% instalment pinjaman asal yang sepatutnya dibayar. Eg RM300K, 30 tahun , bulanan RM1,500. Serve ini seperti biasa. 

Ini adalah komitmen yang anda kene serve selama tempoh rumah disiapkan. Kekurangan rumah under construction ialah, kos bulanan anda dah tercipta (progress payment) tapi keuntungan masih belum ada dari rental. Jadi negative komitmen berlaku disitu.


4. Duit Deposit

Duit deposit dari pengeluaran KWSP akaun 2 tadi ada minimum RM20,000 (bergantung pada berapa yang ada). Masukkan tunai tadi ke dalam akaun ASB, pergi ke PNB buat sijil. Nilai RM20,000 akan hilang dari baki terakhir dalam buku selepas diupdate kemudianya. Akan tetapi, dividen akan tetap diperoleh dari nilai simpanan yang disijilkan tadi. 

Pergi ke bank yang sediakan fasiliti OD ASB, dapatkan pinjaman 67% dari sijil yang anda ada tadi (RM13,400). Cagarkan. Setiap bulan anda akan kene bayar charge penggunaan OD 

(RM13,400 x 5.2%) X (31/365) = RM60 ; mampu tak?

5. Mohon ASB2 

Withdraw RM13,400 tadi dari OD account anda. Mohon ASB2 financing RM200K 30 tahun 5.2% tanpa takaful. Ansuran tahunan bernilai RM13,200. Bayar setahun terus, jangan peningkan kepala nak buat teknik lain. Gunakan teknik ulangan setiap tahun, hanya keluarkan jumlah ansuran tahunan sahaja, ada lebih biarkan tersimpan dalam buku ASB2 anda. 

Jangan dilupakan, ASB anda ada 20,000 sijil tadi, dividen masih diperoleh purata dividen 6.75% = Rm1,350. 

Setahun OD anda kene bayar RM60 x 12 = RM720 . Berbaki RM630 setiap tahun selepas serve charge bulanan OD anda selama setahun. 

Kene keluar duit poket tak? Anda boleh jimat kalau anda nampak kaedah ini secara terperinci. Komitmen kekal pada progresif payment pembiayaan perumahan sahaja.

6. Terminate ASB2

Ambil tempoh purata projek underconstruction siap dalam masa 4 tahun, selepas 4 tahun terminate ASB2 RM200K tadi dan total tunai terkumpul dari prinsipal dan dividen terakhir ialah 25,800. Tutup akaun OD anda dengan tebus semula nilai yang dah guna RM13,400 dengan guna hasil ASB ni tadi. 

RM25,800 – RM13,400 = RM12,400 

Lalu dapat semula sijil 20,000 yang dicagarkan mula mula tadi. RM12,400 + RM20,000 = RM32,400. 

Dividen lebihan dari ASB sijil 20k pula ada 630×3tahun = RM1,890,  TOTAL : RM34,290. Inilah total tunai yang ada kat tangan anda. 

Kalau kita kira net profit dari modal, purata keuntungan bersih bulanan ialah RM14,290/48 bulan : RM298. Kita berjaya kurangkan kos progressif payment dengan mencipta hasil dari pelaburan diatas.


7. Modal Untuk Mengubahsuai Rumah

Jadi lepas rumah siap, modal sebanyak RM34,290 dah sedia untuk anda furnishkan rumah anda untuk tambah value sewaan, atau lebih baik kalau ada peluang untuk jual semula rumah sudah siap. Kenapa tak markup je kalau nak cash? Susah-susah je buat macam semata nak dapat extra cash dari ASB tadi, sebenarnya saya tak galakkan markup loan dekat rumah undercon ni sebab risiko harga stagnant dan terlampau tinggi untuk dijual semula bila siap. Anda juga harus tanggung dan kukuhkan cash holding power untuk pertahankan rumah tadi sebelum ada pembeli.

DISCLAIMER : Ini adalah teori yang bukan semata-mata, tapi dipetik dari pengalaman penulis dan bacaan luar yang dibuat. Jadi ianya boleh dilaksanakan dengan kefahaman 200%, risiko dividen berubah juga ada, kiraan diatas mengambil kadar dividen 6.75%. Kalau rasa bernas boleh edit dan sesuaikan dengan capability kewangan sendiri.

- Siakap Keli

BACA: Jangan Membeli Hartanah Strata Sama Sekali, Lebih-Lebih Lagi Jika Pemajunya Telah Digulungkan, Anda Bakal Berhadapan Risiko Seperti Ini
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. Halo semua, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warganegara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat konkrit kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman dalam talian untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya sangat memerlukan pinjaman , kerana kewangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberitahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai bernama Puan ESTHER PATRICK Cawangan Pengurus Pinjaman Akses, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp600,000,000 dalam masa kurang dari 12 jam pada kadar faedah 2% dan yang mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Madam. LADY ESTHER telah meminjamkan pinjaman kepada saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya terima itu telah dikreditkan ke akaun bank saya. dan saya mempunyai bukti dengan saya, kerana saya masih terkejut, e-melnya (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk kerja yang baik LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya tentang LADY ESTHER, jadi orang dari negara saya dan bandar saya boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) sila hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya membuat keputusan untuk memberitahu orang ramai tentangnya, Dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya mahu Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya seorang pemilik perniagaan wanita yang baik dan hebat di kota saya, Semoga Tuhan Yang Maha Esa terus memberkati LADY ESTHER untuk kerja yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong beritahu saya untuk maklumat lanjut tentang Ibu dan saya akan memberi arahan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "