Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Cikgu Kini, Di Sekolah Kena Layan Ragam Anak-Anak Murid, Di Rumah Kena Layan Soalan-Soalan Nonsense Group Whatapps Ibu Bapa

23 Jan 2017
3 ulasan
Gambar Hiasan

Pada zaman dulu, tugas seorang guru akan habis apabila pulang ke rumah, kalau ada pun hanya memeriksa kerja sekolah atau kertas peperiksaan.

Namun, pada zaman moden ini, kerja seorang guru semakin mencabar, bukan hanya pasal kerja dari sekolah perlu di bawa balik ke sekolah, ibu bapa pun kini perlu dihadapi apabila pulang ke rumah.

Sekarang ini seiring dengan perkembangan teknologi, wujud pula medium perhubungan Whatapps, group Whatapps guru dengan ibu bapa diwujudkan menyebabkan bebanan di sekolah kini dibawa balik ke rumah.

Apa yang lebih menyedihkan, ada ibu bapa yang suka bertanya soalan remeh temeh kepada guru mengenai anak mereka yang sebenarnya mereka sendiri boleh jaga.

Ingatm guru bukan orang gaji, baca nukilan seorang ibu ini menggunakan Facebook Mim Alif Mim Yaa.


Cikgu bukan orang gaji . cikgu pun nak ada masa dengan suami dan anak-anak..cukuplah hanya di sekolah nak kena entertain ank2 kita yg 40 org 40 ragam 40 tabiat. tu bru 1 kelas. Kt rumah pun dia kena entertain parent dlm wassup grup 80 org mak bapak..soalan nonsense2 bg kt ckgu. 

Semua ckgu mata pelajaran nk di suruh masuk dlm grup wassup untuk update homework apa yg ada hari tu .katanya tugas cikgu.. Suruh ingatkan anak mnum air masak byk2 katenya tugas guru. Tupperware hlg pun suh ckgu cari. Kopiah tertukar pun suruh cikgu cari.semua tu tugas cikgu .banyak nau tugas ckgu. Tak kira ot pulak tu.

Ni nak tanya.. 

Tugas parent ape ye???????

Jangan jadi diva.

Ceklah buku ank satu satu ade homework ke tk de.. Kalu ko tnye dia mmg tk de memanjang pun nk slh kan ckgu ke .tulisan ank ko tk blh baca pun nk salahkan cikgu ke. Npe tk salah kan tok batin ke ketua kg ke.. Jkkk flat seri wangi ke mark juberg ke.

Yang ade anak alert mmg rezeki dia tk yah suruh trus buat. Yg ank kene ketuk bru jalan tu mak ayah kene lah gigih .jgn dok tuding kt ckgu je.

Mami marah ni. berombak-berombak dah dada tahan geram.

Kata kunci: Mak bapak diva insya allah ank pun diva .tak caye? Trylah jdi diva.

Eh kejap. Mami bukan cikgu.

Ingat ye... Nak ilmu ank2 berkat..berjaya dunia akhirat. Doa guru tu perlu..

Ajar anak independence boleh tak? Boleh ke boleh??

Lempang nak??

Ini pula antara soalan-soalan yang turut ditulis oleh seorang ibu bernama Ashikin Hashim, iaitu soalan yang jangan sama sekali tanya di dalam group kelas anak


6 Soalan Jangan Dalam Grup Whatsapp Kelas Anak

1. Jangan iklan perniagaan sendiri mahu pun orang lain di dalam grup. Itu grup untuk makluman sekolah dan kelas sahaja.

2. Jangan beri arahan macam-macam kepada guru seperti tengokkan anak saya, tolong tengokkan dia bawa buku ke tak, etc.. - pm tepi jika perlu pertolongan.

3. Jangan menerjah grup jika berlaku kes tidak diingini seperti kita menyangka ada kes buli dalam kelas. Kita pun tanya dalam grup macam-macam. Sila PM tepi. Serah pada guru untuk buat siasatan. Bukan tindakan sendiri.

4. Jangan mengharap cikgu balas atau respon secepat mungkin. Cikgu banyak kerja di sekolah. Nak layan 30 - 40 budak dalam satu kelas. Beri cikgu masa.

5. Jangan overshadow cikgu. Cikgu belum jawab, dia jawab dulu. Sekali salag lah pulak jawapan tu hehe. Kalau nak tolong respon biarlah secara berhemah - Saya tolong jawabkan untuk cikgu ya.

6. Jangan buat grup macam grup jiran tetangga atau grup mesyuarat tingkap jiran belakang. Ini grup formal. Tak semua ibu bapa di situ kita kenal.

Mak Pengetua pening tau grup whatsapp anak ada 6 rau kalau semua ada grup. 3 anak darab 2 - sekolah pagi dan petang.

Apa-apa pun, di mana pun, bila-bila masa pun, berakhlaq dengan semua orang. Akhlaq dijunjung budi disanjung.

Mak pak dalam grup tu bukan semua kita kenal. Jadi berbudilah dalam berbicara. Berhati-hatilah dalam tingkah dan kata.

Sekian.

~Mak yang pening dengan grup yang banyak~

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Setan betul. Nape x buang je komen yg persan boleh antar info lain cam mak bapak dorang je yg punya blog ni??

    BalasPadam
  2. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam
  3. Pada masa ini, kami menawarkan skim pinjaman EASY and FAST pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad pengenalan yang sah dan sesuai untuk pengesahan.
    Anda boleh mengemukakan permohonan pinjaman anda untuk apa-apa jumlah pinjaman yang diperlukan.
    Kami menawarkan pinjaman dari $ 5,000.00 USD Min. $ 100,000.00 USD Maks.
    Kami mempunyai kredit jangka panjang maksimum lima (5) hingga lima puluh (50) tahun.
    Kami memberi pinjaman seperti berikut: pinjaman projek, pinjaman pembiayaan semula, pinjaman pelaburan komersial, pinjaman kereta atau kenderaan, pinjaman pelajar, penyatuan hutang,
    pinjaman rumah, pinjaman peribadi, pinjaman perjalanan dan percutian, pinjaman tahun baru dan natal.
    Syarikat kami juga memerlukan seseorang yang boleh menjadi wakil syarikat kami di negara anda.
    Hubungi pejabat CROWN TRUST COMPANY LOAN KEWANGAN melalui e-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
    Hantar permintaan respons segera anda kepada: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    Terima kasih atas sokongan anda!
    Kejayaan anda bermula dengan kami: JEFFEREY FRANK!
    PENGARAH KERETA TANAH PINJAMAN KEWANGAN!
    E-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "