Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

[Video] Cara Mudah Buat Sistem Siraman Automatik, Hanya Perlukan Botol Plastik & Bekas Air Sahaja, Boleh Pastikan Tanaman Dalam Pasu Sentiasa Cukup Air

23 Mac 2017
No Comment

Untuk meninggalkan rumah dalam jangka masa yang panjang sudah pasti kita akan memikirkan banyak benda, lebih-lebih lagi jika ada tanaman yang memerlukan penjagaan yang rapi, dengan bekalan air yang mencukupi.

Lagi-lagi pada musim panas, yang mana tanah tanaman cepat kering, atau perlu sentiasa disiram. Tapi, kalau dah pergi bercuti, atau balik kampung, macam mana pula hendak menyiramnya?

Menerusi perkongsian dari saudara Ashraf Shuib ini, terdapat cara yang boleh dilakukan, dalam memastikan tanaman di dalam pasu kecil khususnya mendapat bekalan air yang cukup, bagaimana caranya?

Mari kita ikuti perkongsian darinya.

Sistem Siraman Automatik

Risau nak tinggalkan tanaman dalam pasu untuk jangkamasa beberapa hari?

Pokok dah cantik, tiada pula orang nak tolong siram pokok dalam pasu.

Jom, cuba buat sendiri sistem siraman automatik.

Jika dilihat, hanya menggunakan barang kitar semula sahaja, dan tidaklah terlalu sukar untuk mendapatkannya, kerana kebanyakannya sudah ada di rumah. Antaranya:

- Botol air

- Bekas untuk takungan air & menempatkan pasu kecil

- Air yang secukupnya

Untuk mengetahui cara membuatnya, mari kita lihat video yang dikongsikan ini.


Mudah saja, selamat mencuba. Lepas ini bolehlah terus buat, tidak perlu risau lagi tanaman yang mati sebab tidak cukup air kerana ditinggalkan terlalu lama.

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "