Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Berdepan Detik Cemas Dikejar Atau Diserang Anjing, Tindakan Sebegini Boleh Dilakukan Oleh Anda Untuk Menyelamatkan Diri

9 Jan 2017
No Comment

Sejak dari kecil lagi, kita sudah menjadikan taman permainan, atau padang sebagai tempat untuk beriadah juga beraktiviti. Ada juga di antara kita yang gemar berjoging di sekeliling kawasan perumahan, mahu pu melalui jalan berbukit, atau lorong kecil.

Dalam keseronokan beriadah, anda mungkin pernah terserempak, dengan seekor, atau lebih anjing yang berkeliaran, dan saat seperti ini selalunya sangat mendebarkan, dan sudah bersiap sedia untuk berlari laju jika disalak, atau dikejar anjing tersebut.

Tapi, menurut pakar, dan ahli cynologists, terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan jika dikejar atau diserang oleh anjing. Apa yang boleh kita lakukan, jika berdepan situasi ini, jom kita ikuti perkongsian Runner’s World mengenai perkara ini.


Mungkin ada yang menjadikan anjing sebagai haiwan peliharaan, khususnya buat mereka yang bukan beragama Islam, untuk menjaga kawasan perumahan juga sebagai teman. Tapi, ada sesuatu yang membuatkan kita sedikit gerun, iaitu apabila dikejar oleh anjing ketika sedang berlari.

Bagaimana pula untuk melindungi diri dari dikejar anjing ini? Beberapa pakar latihan anjing kongsikan tip yang boleh digunakan untuk kekal selamat.

Jika anda dikejar anjing

Bergerak secara perlahan, iaitu dengan memperlahankan cara anda berjalan. Ini kerana, deria pemangsa yang ada pada anjing, akan terangsang dengan satu tindak balas, atau pergerakan yang pantas/laju. Jadi dengan bergerak secara perlahan, ia menunjukkan bahawa anda kurang menarik di mata anjing tersebut.


Jangan tenung mata

Berpusing, dan berjalan dalam arah berlawanan di mana anjing berada, tetapi cuba untuk curi-curi lihat anjing tersebut secara tidak terlalu ketara.

Jangan sesekali merenung ke dalam mata anjing, ini kerana, dengan berbuat demikian, ia menandakan anda adalah ancaman buat mereka. Boleh kekalkan pandangan anda kepada anjing tesebut, tetapi elakkan dari pandang terus ke matanya.

Buat Tidak Endah

Jika anda didekati anjing, cuba untuk berhenti, dan berdiri seketika. Lebih lama anda buat tidak endah, senyap sahaja, semakin kurang anjing itu berminat terhadap anda.

Jangan Cuba Mendekati

Percubaan ini akan merangsang tidak balas mangsa. Sebolehnya jangan menunjukkan anda berniat untuk melawan, kerana ia boleh membuatkan anjing tersebut cuba melawan juga. Lebih baik, kekal tenang, dan gunakan posisi badan yang tegak untuk menyatakan anda berkuasa.

Suara Lembut

Gunakan suara dalaman, untuk menyampaikan suasana yang tenang, dan elakkan sama sekali gunakan suara nyaring, atau jeritan. Ini juga akan menyebabkan naluri untuk melawan bagi anjing tersebut akan terangsang.

Sembur Air

Ini boleh digunakan jika anjing tersebut betul-betul agresif, cuba semburkan sedikit air pada mereka, jika anda membawa air bersama. Anda juga boleh menggunakan ‘cokmar’, mungkin seperti agak keterlaluan, tetapi ia tidak menyakitkan anjing tersebut, hanya untuk mengajar untuk tidak terlalu agresif.

Jika anjing tersebut masih mengejar, atau mengekori anda semasa sedang berlari, cari laluan lain, dan buat laporan kepada agensi yang berkaitan.


Jika anda diserang 

Jatuhkan badan anda pada permukaan tanah. Menurut pakar, jika anjing menyerang anda, cuba untuk tutup kepala anda, dan buat kedudukan seperti ‘bola’. Pastikan anjing tersebut tidak dapat akses terhadap kawasan tisu lembut seperti kerongkong, muka, dan perut anda.

Seterusnya, mula menjerit sekuat hati, pastikan jeritan anda akan merangsang orang untuk terus bertindak, seperti, “Tolong..tolong..” atau “Kebakaran”.

Moga-moga perkongsian ini dapat memberikan gambaran yang jelas akan apa yang anda boleh lakukan jika berhadapan dengan situasi seperti ini. Pastikan anda sentiasa berada dalam keadaan selamat, dalam melakukan sesuatu aktiviti. – Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "