Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Ini Sebabnya Mengapa Perjanjian Jual Beli Tidak Boleh Digunapakai Jika Membeli Hartanah Dalam Kategori Berisiko

22 Dis 2016
No Comment

Sebelum ini, admin ada kongsikan akan kategori hartanah yang anda semua harus elakkan, kerana mempunyai risiko yang di kemudian harinya akan memberi kesulitan buat anda. Anda mungkin akan kehilangan hak jika membeli hertanah tersebut yang secara tidak langsung, membuatkan anda tiada pemilikan terhadap hartanah tersebut.

Namun begitu, ada juga yang mempertikaikan risiko yang mereka akan tempuhi kerana, yakin akan surat perjanjian antara penjual dan juga pembeli mampu mengatasi risiko tersebut. Tetapi mereka terlepas pandang akan satu perkara, iaitu surat perjanjian hanya boleh digunapakai jika hartanah yang ada, telah mematuhi peruntukan undang-undang sahaja.

Bagi seorang peguam hartanah ini, saudara Salkukhairi Abd Sukor ini, penerangan yang lebih mendalam akan isu perjanjian ke atas hartanah yang berisiko ini telah dikongsikannya di laman Facebook miliknya. Mari kita baca perkongsiannya mengenai, persoalan, mampukah perjanjian lindungi hak anda sebagai pembeli hartanah yang berisiko.


MAMPUKAH PERJANJIAN LINDUNGI HAK ANDA DALAM TRANSAKSI JUAL BELI HARTANAH BERISIKO?

Dalam posting yang lepas, bila saya kata elakkan beli hartanah dalam kategori yang berisiko, ada yang bertanya, bagaimana pula jika saya lantik peguam untuk sediakan sebarang surat cara seperti perjanjian jual beli, surat wakil kuasa, surat ikatan amanah dan lain-lain dokumen seumpamanya untuk urusan jual beli hartanah tersebut.?

Adakah ianya dapat melindungi hak saya dalam transaksi tersebut dan adakah ianya masih berisiko.?

Ingin saya tegaskan di sini :

1. Dalam sesuatu urusan jual beli hartanah ada 2 perkara yang perlu di patuhi untuk mempastikan urusan jual beli tersebut bukan sahaja selamat tetapi juga sah dari segi undang undang.

I. Mestilah wujud satu kontrak secara betulis untuk merekodkan secara jelas tentang apakah yang telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak, disamping untuk mengikat kedua-dua belah pihak terhadap transaksi yang dilakukan .

II. Transaksi tersebut perlulah terlebih dahulu mematuhi segala peruntukan undang-undang yang berkaitan dan selari dengan amalan guaman hartanah yang biasa di amalkan dalam sesuatu transaksi hartanah.


2. Jadi sekiranya, transaksi jual beli hartanah tersebut telah sejak dari awal lagi tidak mematuhi peruntukan undang-undang yang sedia ada dan bertentangan pulak dengan amalan guaman hartanah yang biasa di amalkan, walaupun wujudnya satu kontrak atau dokumen perjanjian antara pihak pihak yang terlibat dalam transaksi jual beli hartanah tersebut, kontrak tadi bukan sahaja tidak sah tetapi juga tidak mampu untuk melindungi hak dan kepentingan pihak pihak yang terbabit.

3. Contohnya, jika tanah lot yang dibeli masih tiada geran individu yang berasingan berstatus bangunan, bagaimanakah perjanjian jual beli atau apa-apa dokumen lain dapat melindungi hak pembeli sedangkan dari segi perundangan, hak pemilikan terhadap tanah tersebut hanya diiktiraf setelah pindah milik dibuat kepada pembeli. Jika geran individu pun tiada, mustahil pindah milik dapat dilakukan.

4. Begitu juga misalnya dalam urusan jual beli tanah GSA/ tanah felda. Akta GSA telah dengan jelas mensyaratkan yang jual beli / pindahmilik sesuatu tanah GSA perlulah terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis daripada pihak berkuasa yang berkenaan. Maka, kalau pun adanya dokumen perjanjian sekalipun, ianya tidak akan menjadikan perjanjian tersebut sah dan dapat dikuatkuasakan dari segi undang-undang selagi syarat-syarat dalam Akta GSA tersebut tidak dipatuhi.


5. Tambahan pula kebanyakan pembeli tidak faham pun apakah terma-terma yang terkandung dalam dokumen tersebut. Bahkan mereka sendiri pun tidak membaca dokumen tersebut. Jadi bagaimanakah dokumen tersebut mampu melindungi hak dan kepentingan pembeli.

6. Bagaimanakah pula status peguam yang sediakan perjanjian tersebut? Tak kan lah mereka tidak tahu perkara tersebut tidak sah dari segi undang-undang.

Bagi saya perkara tersebut bukanlah berkaitan dengan mereka tahu atau tak tahu. Tetapi sebaliknya lebih kepada sama ada mereka nak buat atau tak nak buat. Semuanya bergantung kepada pendirian peguam tersebut. Itu lebih kepada soal peribadi peguam itu sendiri.


Jadi nasihat saya:

1. Dapatkan nasihat perundangan yang tepat daripada peguam yang bukan sahaja berpengalaman tetapi juga jujur dan amanah dalam profesion mereka sebelum membeli sesuatu hartanah.

2. Elakkan lah daripada membeli sesuatu hartanah dalam kategori berisiko untuk mengelakkan kerugian.

3. Dokumen bertulis semata-mata tidak memadai untuk melindungi hak anda dalam sesuatu transaksi pembelian hartanah. Anda juga kena pastikan transaksi yang dibuat mestilah mematuhi peruntukan undang-undang dan amalan guaman hartanah biasa.

Yang benar,

SALKUKHAIRI ABD SUKOR
Presiden
Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "