Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pengguna Mula Rasa Beban Dan Tertekan, Ada Sesetangah Minyak Masak Dalam Botol Naik Begitu Mendadak

2 Nov 2016
No Comment

Nampaknya pembatalan subsidi minyak masak oleh kerajaan telah mula dirasai oleh rakyat di mana berdasarkan tinjauan dan luahan rakyat sendir ada sesetangah minyak masak naik sehingga 60 peratus, lapor Malaysiakini.

Harga minyak masa Red Eagle untuk botol 5kg naik dari RM14.70 kepada RM23.70 – peningkatan RM9 atau 61.2 peratus, lapor Sin Chew Daily.

Harga botol 1kg jenama sama baik sebanyak RM2.05 (57 peratus) sementara botol 2kg pula naik RM3.35 (46 peratus).

Pengerusi eksekutif syarikat pengeluar minyak sawit Yee Lee Corporation Bhd, Lim Kok Cheong memberitahu Sin Chew Daily bahawa harga ditentukan berdasar harga minyak sawit.

“Ia nampak macam inflasi, tetapi hakikatnya, ia mencerminkan harga pasaran minyak sawit,” kata .

Kerajaan tidak lagi memberi subsidi pada semua jenis minyak masak, kecuali paket 1kg yang dijual pada harga RM2.50.


Memetik laporan Sinar Harian pula, hasil tinjauan mereka di beberapa kawasan, rak yang biasanya dipenuhi botol-botol minyak pelbagai saiz kini kosong, menyebabkan pengguna bingung kehabisan minyak masak untuk kegunaan harian.

Untuk minyak masak paket plastik satu kilogram amat sukar untuk diperoleh dan hanya boleh di dapati kedai-kedai runcit namun dalam jumlahnya terhad.

Mereka difahamkan bahawa bekalan minyak masak kini dalam proses penghantaran dan hanya dibekalkan ke kawasan yang benar-benar memerlukan.


Sesetengah peniaga pula mendakwa, pengeluar minyak bertindak menyimpan bekalan minyak sedia ada untuk beberapa hari ini sehingga harga minyak naik, bermula semalam.

Hasil tinjauan mereka juga ternyata membukti bahawa minyak masak dalam botol 500gram hingga lima kilogram naik antara 30 hingga 40 peratus berbanding sebelum ini.

Seorang pengguna dari Klang, Nor Asyikin Mohd Azali, 31, berkata, sejak beberapa minggu lalu, bekalan minyak masak memang susah didapati di pasar raya.

“Ada yang mengatakan stok tak ada. Segelintir peruncit pula hanya membenarkan setiap pelanggan beli satu pek minyak masak sahaja. Ia memang menyusahkan dan membuatkan pengguna tertekan,” katanya.

Noreen Azleen Mahmodah, 31, pula berkata, minyak masak dijual dengan harga jauh lebih tinggi berbanding biasa.

"Ada minyak masak botol seberat dua kilogram berharga  RM13.35 sekilogram sebelum ini,  kini dijual RM20,” katanya.


Beliau menambah dengan kenaikan harga minyak masak ini sudah apsti akan memberikan kesan kepada pengguna ditambah lagi dengan kenaikannya serentak dengan harga petrol.

“Kerajaan khususnya KPDNKK perlu mempertingkatkan pemantauan agar peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barang-barang lain agar pengguna tidak terus teraniaya,” katanya.

Beliau memmohon agar kerajaan menimbang semua subsidi ke atas minyak masak dalam botol kerana kualitinya dikatakan tidak sama berbanding minyak masak dalam paket plastik.

Sementara itu, Nursabrina Mohd Desa berkata, nasib pengguna bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga.

“Sudahlah minyak masak naik harga, petrol juga naik harga. Kami rasa terbeban," katanya. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "