Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

(Gambar & Video) Terkini : 2 Pesawat Bertembung di Landasan, Kesemua Penumpang Selamat

4 Apr 2016

JAKARTA, 4 Apr: Sebuah pesawat penerbangan Indonesia, Batik Air mengalami kerosakan akibat berlanggar dengan sebuah lagi pesawat di landasan di lapangan terbang Halim Perdanakusuma di timur Jakarta sebentar tadi.

Laporan menyebut, sebahagian dari sayap kiri pesawat itu rosak akibat pelanggaran. Media tempatan Indonesia juga ada melaporkan bahawa ada kebakaran yang berlaku di bahagian sayap kiri pesawat itu.

Menerusi satu kenyataan oleh pihak pengurusan, pesawat itu sudah dilepaskan untuk berlepas oleh pengawal udara namun ia berlanggar dengan sebuah pesawat TransNusa yang sedang ditarik menggunakan sebuah traktor.

Seorang saksi yang juga penumpang pesawat BatikAir, Gunawan berkata, sebelum pelanggaran terjadi, pesawat itu sempat berputar-putar di landasan. Tiba-tiba ada ledakan yang kuat dan membuat penumpang panik.

"Dari awal saya sudah punya feeling ada yang janggal pada penerbangan ini, karena pesawat muter-muter(berputar-putar) saja di runaway(landasan), seperti menghindari sesuatu," kata Gunawan sebagaimana lapor Detik.

"Kemudian saya mendengarkan ledakan kencang sekali, ada semacam korslet atau burung masuk saya nggak(tidak) tahu, yang jelas ada api," jelasnya lagi.

Kesemua 49 penumpang dan 7 kru berjaya keluar dari pesawat itu. Tiada kemalangan jiwa yang dilaporkan, kata kenyataan terbabit namun penumpang dikatakan masih lagi dalam trauma berikutan kejadian.

Pesawat penerbangan ID7703 tersebut dijadualkan berlepas dari Jakar ke Ujung Pandang, Timur Sulawesi - Siakapkeli.my

Sumber : channelnewsasia

Pesawat Batik Air (atas) dan pesawat TransNusa (bawah)






Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "