Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kisah Si Penyapu Sampah Tak Mahu Naik BMW Anak Beli, Sebabnya Akan Buat Anda Terkesima

26 Mac 2016
No Comment

Tazkirah : Kisah si Tukang sapu sampah disampaikan oleh seorang Ustaz. 

Ada seorang sahabat saya, dia seorang penyapu sampah di Dewan Badaraya Kuala Lumpur. Malam yang lepas kami bertemu. Dia datang ke rumah saya.

Dia seorang penyapu sampah yang tinggal di rumah Flat. Di rumah Flat Sentul tuan-tuan.

Apa kisah hidup dia ni?

Dia pergi kerja sampai umur dekat nak 50 tahun tapi masih kayuh basikal. kawan² dia yg kerja tempat yg sama ada kereta tp dia tak nak . Dia tetap naik basikal. Kawan dia ni sentiasa hina dia.

Satu bagunan Flat hina dia, kata kat dia macam-macam.

Tapi tuan-tuan pada hari ini, anak dia dua orang doktor & duan orang lagi arkitek. Anak yang kerja doktor ni bagi kat ayah tiap-tiap bulan RM 2,000 seorang. Dua lagi anaknya bagi RM4,000 . Jumlah RM 6,000 sebulan.

Tuan-tuan tau tak orang yang sapu sampah kadang-kadang hati di lebih Mulia dari kita semua. Lebih mulia dari saya. Dia hanya sapu sampah. Tapi hati dia mulia.

Tuan-tuan dengan RM6 ribu, tuan-tuan tahu apa yang dia buat? Dia sedekahkan pada kawan-kawan yang kerja sama tempat yang budak-budak baru iniyang ada masalah bayar sewa rumah, dia tolong sewakan. Tolong bayar duit deposit rumah.

Cuma dia pesan, jangan tinggal solat, jangan claim overtime lebih, jangan ada komisen ataupun rasuah.

Tuan-tuan satu hari nanti saya cerita, tuan-tuan tak berapa nak percaya. Satu hari nanti kalau tuan-tuan jumpa dia, saya bawa sembang dengan dia. Orayng yang bercakap ni dia akan bercakap di hati.

"Ustaz, harta bukan milik kita ustaz."

Anak di abaru belikan dia BMW yang latest punya, 320i. Tapi dia kata : "Ustaz , drpd naik BMW ..saya ada sifat SOMBONG, BONGKAK, RIAK. Saya lebih selesa naik basikal ustaz.

"Basikal saya tak pernah putus rantai, tak pernah pancit tayar, botak ja tukar."

Apa maknanya? Mananya itu Berkat.

Anak dia tak pernah sakit tuan-tuan. Kita ni? Gaji RM 10,000 tapi tak bayar zakat. Zakat pendapatan pun tak nak! Zakat simpanan pun tak nak! Zakat harta pun tak nak! Ohh...semua tak nak! Zakat perniagaan pun tak nak bayar! -

Ditulis semula untuk siaran di Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "