Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Serangga Ini Bantu Malaysia Jimat Lebih RM40 Billion Sejak 1981, Dapat Penghormatan PM

23 Feb 2016
No Comment

Ramai antara kita tidak gemarkan serangga. Jika ada serangga yang hinggap di atas badan, maka menggelupurlah cuba 'menyelamatkan' diri dari serangga tersebut.

Namun, serangga ini telah membantu Malaysia menjimatkan AS$10 billion (RM41.78 billion) sejak ia mula diimport ke Malaysia.

Serangga tersebut adalah kumbang kelapa sawit Afrika atau nama saintifiknya Elaeidobius kamerunicus.

Perdana Menteri, Najib Razak sendiri telah mengabadikan penghormatan kepada kumbang tersebut dalam ucapannya keitka perasmian satu mesyuarat biodiversiti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada Isnin.

Najib di dalam ucapan itu menjelaskan, ketika industri kelapa sawit masih di peringkat awal, kumbang ini diimport dari Cameroon dan diperkenalkan dalam sektor perladangan tempatan bermula pada tahun 1981.

Kumbang tersebut memainkan peranan dalam proses pendebungaan pokok kelapa sawit yang sebelum ini perlu dilakukan sendiri oleh tenaga kerja manusia.


Sejak ia diperkenalkan, kumbang terbabit telah merangsang pengeluaran kelapa sawit negar disamping menjimatkan kos. Sejak dari 982 hingga 2015, penjimatan yang dicapai dianggarkan bernilai sekitar AS$10 billion dollar. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "