Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Bangladesh Setuju Hantar 1.5 Juta Pekerjanya Ke Malaysia

9 Feb 2016
No Comment

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina telah bersetuju untuk menghantar 1.5 juta pekerja Bangladesh ke Malaysia.

Setiausaha kabinet Bangladesh, Mohammad Shafiul Alam berkata, Perdana Menterinya telah meluluskan memorandum persefahaman (Mou), dijangka ditandatangani dengan Malaysia dalam tempoh sebulan, seperti yang dilaporkan oleh bdnews24.com.

Beliau berkata pekerja Bangladesh akan dihantar di bawah sistem 'G2G Plus' selepas 'Perniagaan ke Perniagaan' (B2B) dan 'Kerajaan kepada Kerajaan' (G2G) kaedah tidak menghasilkan keputusan yang diharapkan.

 "Ia adalah satu pencapaian utama Bangladesh bahawa Malaysia telah menyenaraikan kita sebagai negara sumber tenaga kerja. "

Sekarang pekerja boleh dihantar untuk perkhidmatan, pembuatan dan pembinaan sektor. Sebelum ini ia telah terhad kepada perladangan sahaja," beliau dipetik sebagai berkata.

Shafiul berkata sebaik sahaja Mou itu ditandatangani, perbelanjaan untuk menghantar pekerja adalah antara BDT34,000 dan BDT37,000 (RM1790-RM1948) dengan majikan untuk menanggung kos. Malaysia adalah salah satu pasaran tenaga kerja terbesar bagi Bangladesh sebagai sekitar 600,000 warga Bangladesh sedang bekerja di negara ini. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "