Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pusat Zakat Kejam? Tahukah Kita Apa Yang Sebenarnya Berlaku? Ikuti Laporan Ini...

27 Okt 2015
5 ulasan


Setiap kali kami memuatnaik status memintak bantuan ke laman Facebook Siakapkeli pasti ramai follower akan bertanyakan kemana perginya pihak zakat? kemana perginya Baitulmal dan pelbagai soalan-soalan lagi yang kan timbul.

"Tidak jalankan tugas ke mereka ini?" sampai kebanyakkan orang mempertikaikan kerja mereka kerana masih begitu ramai asnaf dan golongan memerlukan bantuan diluar sana masih kesusahan.

Pengalaman kami sendiri di Siakapkeli, setiap aduan yang kami sampaikan kepada pihak Baitulmal atau pun kami siarkan nampaknya hampir semuanya diambil kisah oleh pihak berkuasa Agama ini.

Kenapa? adakah hanya bila diviralkan baru diambil tindakan? Tidak...

Sebenarnya perlu diketahui bahawa masih ramai diluar sana memerlukan bantuan, tetapi kita sebagai masyarakat perlu mainkan peranan kerana ambil contoh di Kuala Lumpur, berjuta-juta penduduknya dan sudah pasti ramai golongan memerlukan yang tidak dapat dikesan kerana jumlahnya terlalu ramai.

Jadi apa peranan kita dalam hal ini? kita sebagai masyarakat sepatutnya menjadi mata kepada pihak berkuasa Agama ini untuk membantu orang yang memerlukan.

Kita jangan mudah menunding jari kepada pihak berkuasa agama semata-mata sedangkan apakah yang kita buat untuk bantu orang yang memerlukan? jika terdapat golongan yang memerlukan, laporkan kepada pihak berkuasa agama terdekat lebih-lebih lagi jika di kawasan-kawasan kampung atau di pedalaman.

Berikut adalah tulisan Nursabihah Mohtar di laman Facebooknya menceritakan pengalamannya membantu seorang lelaki dengan berurusan dengan pejabat zakat.

PUSAT ZAKAT KEJAM?

Begini. Selepas sesi interview bersama timbalan Mufti Perak Ustaz Zamri Hashim, di kompleks Islam Perak. Saya disapa oleh seorang lelaki tua yang mengaku baru keluar dari penjara semalam dan tidak ada wang untuk pulang ke kampung, Taiping. Jadi dia minta saya duit untuk tambang pulang ke kampung. 

Tapi sebelum tu dia ada cakap yang dia baru keluar dari pejabat zakat Ipoh di bangunan yang sama untuk minta duit dari pihak zakat. Tapi pihak zakat tak bagi dan hanya bagi beras. Tapi dia refuse untuk ambil beras sebab mungkin dia tidak perlukan beras tu. 

Ok la. Kemudian perkara pertama yang terlintas dalam hati saya adalah. Kenapa pihak zakat tak bagi sedangkan orang ini sangat2 perlukan duit. Kalau dia tipu sekalipun terserah pada dia. Dan hati yang was2 ni cubalah nak bandingkan dengan pihak2 lain seperti gereja yang begitu mudah bagi duit ( ini masyarakat yang kata).

Jadi hati ni seperti nak memburukkan pihak zakat sendiri. So saya tak puas hati dan cuba nak tahu situasi yang sebenar. Saya pergi semula ke pejabat zakat di tingkat 1 dan bertanyakan kepada staff di kaunter. Adakah mereka yang benar2 susah dan perlukan wang segera untuk pulang ke kampung ada peruntukan yg diberikan? Mereka jawab sebenarnya tidak ada , yang ada wang cash untuk yang hendak pergi ke hospital bagi pengubatan. Tetapi mereka akan bantu juga kalau dah kes yang terdesak perlukan wang.

Dan saya bertanya lagi pada mereka adakah individu yang saya jumpa tadi ada datang ke pusat zakat pagi tadi. Staff itu pun jawab tidak ada dan jika yang datang dia pasti akan dapat. Sebab untuk hari itu sahaja semua yang hadir minta wang cash dapat. Dan mereka boleh semak didalam sistem samada sudah menerima atau tidak.

Ok..bila dah begitu halnya..saya bergegas balik jumpa individu itu di bustop bersebelahan BSN dan minta ditunjukkan IC, tapi Ic tidak ada sebab diberikan kepada kawan untuk diphotostat ( utk urusan mnta bantuan kpd pihak lain katanya). Saya minta dia untuk pergi semula ke pejabat zakat dan saya pertegaskan pada dia yang pakcik boleh cuba lagi tapi dengan syarat nyatakan betul2 keadaan pakcik dan bantuan yang diperlukan. Jadi dia pun kata ok dan saya cuba tunggu sehingga dia datang semula ke pejabat zakat.

Dan saya pergi balik ke pejabat zakat dan nyatakan ciri2 individu tersebut dan minta staff zakat tengok balik kes pakcik ini dan berikan bantuan yang selayaknya. Saya tinggalkan no telefon dan nama untuk follow up balik perkara ini.

Ok kisah diatas adalah tentang apa?

Dan persoalan samada pakcik itu tipu atau tidak saya tolak ketepi dahulu.

Apa yang cuba saya sampaikan dalam kes ini adalah bagaimana persepsi masyarakat terhadap badan agama Islam.

Sebenarnya saya sangat kesal dengan sikap gedik segelintir masyarakat kita yang terlalu cepat menuduh badan2 agama Islam apabila berlaku kes2 sebegini.

Kita terlalu mudah menuduh badan-badan agama Islam yang dilihat kejam tidak memberikan bantuan kepada individu tertentu. Sedangkan berlaku sebaliknya. Kita tidak tahu apa yang berlaku sebenarnya. Seperti kisah di atas kalau saya tak pergi ke pusat zakat dan bertanya betul2 kepada mereka sudah pasti saya akan membuat tuduhan yang berat sebelah. Jadi itu tidak adil.

Ya memang mungkin sesekali ada kelemahan di pihak badan2 agama Islam , tapi bukan kerja kita untuk terus menghukum mereka dengan memVIRALkan kesalahan itu di media sosial. Tapi cubalah jadi Individu Muslim yang ada tanggungjawab untuk sama-sama membantu membaiki kelamahan-kelemahan yang ada.

Kalaulah kerja masyarakat kita asyik sahaja hendak menyalahkan badan-badan agama Islam ini sehingga timbul rasa tidak percaya kepada badan yang sudah dilantik untuk menguruskan hal ehwal orang Islam, jadi kepada siapa yang ingin kita letakkan kepercayaan?
Fikir-fikirkan. ..

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 5 ulasan )
  1. Banyak dari kita mencari pinjaman baik di internet dan jalan, dan banyak yang akhirnya mendapatkan apa-apa, beberapa akhir sampai ditipu. Apakah Anda berhenti untuk bertanya pada diri sendiri mengapa?
    Mengapa orang lain menerima pinjaman dan Anda tidak?
    Mengapa orang lain membayar utang mereka dengan pinjaman cepat dan Anda berakhir memiliki lebih?
    Mengapa individu, investor, pengusaha, pengusaha e.t.c mendapatkan modal kerja cepat dan Anda akhirnya mendapatkan apa-apa?

    Untuk semua pertanyaan ini, hanya ada satu jawaban, yang Anda cari pinjaman dari sumber yang salah.
    sumber saya sendiri Clara Pinjaman, dan bersyukur kepada Tuhan, saya berhasil pada akhirnya, saya mendapat pinjaman yang saya telah mencari begitu lama untuk meningkatkan bisnis saya.
    Mereka membantu saya dengan pinjaman bunga 3% dari Kantor Wilayah Asia mereka.
    Hubungi mereka sekarang untuk pinjaman yang yang Anda mendambakan dan mereka tidak akan mengecewakan Anda:

    Email: Claraloan@financier.com
    Tel: +15104174282

    BalasPadam
  2. Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda mencari dana untuk membayar kredit dan hutang? Kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut: larryellisonfinance@gmail.com

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    BalasPadam
  3. Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda mencari dana untuk membayar kredit dan hutang? Kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut: larryellisonfinance@gmail.com

    E-mel: larryellisonfinance@gmail.com

    BalasPadam
  4. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (jackblessingfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  5. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jack Blessing, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (jackblessingfirm@gmail.com)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "