Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kulit Kanak-Kanak Bertukar Menjadi Batu Kerana Penyakit Aneh

13 Jun 2018

Empat kanak-kanak yang merupakan adik-beradik dari keluarga miskin di Pakistan secara perlahan bertukar menjadi “batu” akibat penyakit yang jarang berlaku.

Menurut doktor, Habibullah Bhatti, 19, Mehrunisa, 15, Nasebullah Bhatti, 10, dan Khairunisa, 6, menderita sakit epidermolytic hyperkeratosis. Keadaan yang menyerang sekitar 200,000 orang di seluruh dunia, telah menyebabkan lapisan kulit tebal berkembang di tangan dan kaki mereka.


Ibu bapa mereka, Nazir Bhatti, 50, dan Abida Ali, 48, bimbang akan masa depan anak-anak mereka kerana tidak ada penawar untuk keadaan aneh. Keadaan ini mengakibatkan mereka tidak dapat lagi memakai sandal atau kasut kerana kesakitan yang dialami dan terpaksa berkaki ayam bila berjalan.

Kedua-dua saudara lelaki dan dua saudara perempuan itu telah menemui doktor beberapa kali tetapi tidak berjaya menyembuhkan mereka. Kini kesemua adik-beradik itu tidak dapat lagi memakai sandal atau kasut kerana kesakitan.

Ibu bapa Nazir Bhatti, 50, dan Abida Ali, 48, bimbang akan masa depan anak-anak mereka kerana tidak ada penawar untuk keadaan aneh tersebut.

Nazir berkata: “Tiga tahun lalu, anak bongsu saya, Khairunisa, diserang penyakit aneh. Satu lapisan kulit tebal tumbuh di kakinya yang mulai bertukar menjadi batu dalam beberapa bulan. Kami sudah cuba membawanya pergi berjumpa pakar tetapi masih begini lagi sehinggakan dalam tempoh enam bulan, tiga anak saya lain juga terkena penyakit yang sama.”


Sebagai langkah berjaga-jaga, Nazir dan Abida menghantar tiga anaknya yang lain, yang tidak terpengaruh oleh keadaan itu, ke rumah nenek mereka.

Kempat-empat anaknya itu mesti berjalan tanpa kasut walaupun di musim sejuk apabila suhu di Sujawal - 83 batu (135km) di timur Karachi - boleh turun hingga 3 ° C (37 ° F).

Nazir menambah: 'Mereka tidak boleh memakai kasut atau stoking. Sangat sukar untuk mereka berjalan semasa musim panas dan musim dingin yang dingin tanpa memakai kasut.


'Kadang-kadang mereka terlalu sakit sehingga saya dan isteri saya perlu meletakkan air di atas kaki mereka setiap jam untuk melembutkan kulit mereka.'

Nazir memberitahu wartawan tempatan bahawa mereka telah membawa anak-anak mereka kepada beberapa doktor tetapi tiada apa yang boleh membantu memperbaiki keadaan itu.

Dia berkata: 'Kami berunding dengan beberapa doktor dan pengamal agama setempat, yang memberikan ubat cair yang berbeza tetapi tiada yang bertambah baik dalam kehidupan anak-anak saya.

'Kulit mereka semakin hari semakin teruk. Kami prihatin terhadap masa depan mereka kerana mereka tidak boleh pergi ke sekolah, atau melakukan apa-apa kerja. '

Nazir, yang bekerja di sebuah restoran kecil sebagai tukang masak dan memperoleh pendapatan setara £3 sehari, berkata dia tidak mampu membawa anaknya ke mana-mana hospital yang lebih besar untuk rawatan.

Beliau menambah: 'Dengan pendapatan saya, saya tidak dapat memberi makan kepada keluarga saya.

Sumber : Daily Mail

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Cari agen judi online aman dan terpercaya?
    Daftar disini aja www(dot)updatebetting(dot)co

    BalasPadam
  2. ingin wujudkan impian anda , raih kesempatan dan menangkan ratusan juta rupiah hanya di ionqq,silakan invite
    pin bb#58ab1

    BalasPadam
  3. Untuk mempermudah kamu bermain guys ajoqq menghadirkan 7 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di ajoqq,,, Pin BB: 58cd29

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "