Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Menteri Denmark Gesa Muslim Bercuti Di Bulan Ramadhan, Dakwa Orang Berpuasa Ancam Keselamatan Orang Lain Jika Bekerja

23 Mei 2018

Seorang Menteri di Denmark baru-baru ini telah mengeluarkan satu kenyataan kontroversi apabila mencadangkan rakyat Denmark yang beragama Islam bercuti di sepanjang bulan Ramadan kerana ia boleh menjejaskan keselamatan awam jika dibenarkan bekerja.

Menteri Intergrasi, Inger Stoejberg, yang mengawal selia hal ehwal imigran di peringkat pusat membuat kenyataan tersebut melalui blognya ketika mempersoalkan kesesuaian pekerja Islam dalam dunia moden untuk mengamalkan salah satu daripada Rukun Islam yang berusia lebih daripada 1400 tahun itu.

Dakwanya lagi, mengambil contoh jika seorang Muslim yang berpuasa bertugas sebagai seorang pemandu bas, larangan untuk makan dan minum ketika di siang hari boleh menjejaskan tumpuan pemandu tersebut sekaligus meletakkan penumpang-penumpangnya dalam bahaya.

Sehubungan itu, beliau mendesak komuniti Muslim di negara tersebut untuk mengambil cuti dan berehat ketika Ramadan supaya dapat mengelak daripada memberi impak yang buruk kepada komuniti Denmark yang lain.

Bagaimanapun cadangan tersebut ditentang oleh Pengerusi Kesatuan Muslim Finland, Pia Jardi yang menyifatkan idea tersebut sebagai mengarut.

''Tiada maklumat terperinci atau statistik yang menunjukkan pemandu bas atau pekerja-pekerja Muslim lain yang mana tindak-tanduk mereka membahayakan orang lain ketika Ramadan.

''Di kebanyakkan negara Islam, perniagaan dan kedai-kedai makan dibuka dan beroperasi setiap hari seperti biasa.

''Bagaimanapun orang Islam yang berpuasa diingatkan supaya mendapatkan rehat yang secukupnya,'' katanya lagi.


Lebih daripada 1.8 bilion umat Islam menyambut Ramadan bermula minggu lepas dengan 250,000 orang daripadanya menetap di Denmark yang mempunyai populasi sebanyak 5.7 juta orang penduduk.

Stoejberg adalah ahli parti Liberal yang membentuk kerajaan minoriti di Denmark yang diketuai Perdana Menteri Lars Loekke Rasmussen sejak 2015.

Beliau sejak kebelakangan ini dilantik menjadi jurucakap kerajaan dalam hal ehwal pelarian dan imigran.

Denmark baru-baru ini telah memperkenalkan undang-undang yang mewajibkan pelarian yang berhijrah ke negara itu untuk menyerahkan barang perhiasan seperti emas dan berlian kepada kerajaan sebagai bayaran untuk membenarkan mereka menetap disitu.

Sumber : The New York Times
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. Cari agen judi online aman dan terpercaya?
    Daftar disini aja www(dot)updatebetting(dot)co

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "