Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Wanita Dakwa Anak Kena Kanser Sebab Vaksin, Kemudian Kongsi Pautan Jual Produk Kesihatan, Ini Jawapan Balas Dari Seorang Doktor

14 Apr 2018
No Comment

Kisah menegani keburukkan vaksin ini yang sering dimomokkan oleh pendokong-pendokong ideologi anti-vaksin ini bukan sesuatu yang baru di Malaysia. Ibu bapa-ibu bapa yang sering kali menolak suntikan vaksin terhadap anak-anak mereka sering menggunakan pelbagai alasan yang tidak disertakan dengan hujah dan bukti yang kukuh berbanding bukti klinikal yang disediakan oleh pakar-pakar perubatan mengenai kepentingan vaksin untuk kanak-kanak.

Menurut maklumat yang diperoleh daripada laman sesawang MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia, vaksin mengandungi antigen yang diperoleh dari sebahagian atau keseluruhan struktur virus atau bakteria yang telah dimatikan atau dilemahkan. Suntikan vaksin pada kanak-kanak dibuat kerana kanak-kanak lebih terdedah dengan penyakit cegahan vaksin berbanding orang dewasa disebabkan sistem daya lawan jangkitan (imun) mereka yang lebih lemah.

Namun baru-baru ini, tular satu kenyataan yang dibuat oleh seorang wanita yang mendakwa bahawa suntikan vaksin telah menyebabkan anaknya dijangkiti kanser. Walaupun dakwaan tersebut tidak dibuktikan, tindakan wanita tersebut telah mencetuskan kebimbingan dalam kalangan pengamal perubatan kerana dibimbangi akan memperngaruhi ibu bapa yang lain.

Oleh itu, seorang ahli perubatan, Dr Saiful Abd Latif telah berkongsi satu surat terbuka bagi menegur tindakan dan menjawab dakwaan-dakwaan yang dilemparkan olehnya. Jom kita ikuti pengisian surat terbuka doktor tersebut di bawah.


Surat Terbuka Untuk Saudari Y*** Z*****.

Assalamualaikum w.b.t.

Saya adalah seorang doktor dan saya harap saya bukanlah doktor yang dilabel berbondong-bondong oleh anda. Saya tidak pernah memaki mana-mana individu sekalipun tujuan mereka menulis kepada umum adalah memburukkan para doktor dan para petugas kesihatan ke tahap yang tidak dapat dicapai dek akal fikiran rendahnya.

Mahupun begitu, saya juga tidak mahu menghantar Puan Y*** ke wad gila. Mengapa tidak? Sebab pertama. Tidak ada wad gila. Kami ada wad psikiatri. Terjemahan Melayunya adalah Wad Pesakit Mental. Gila bukan satu diagnosis. Hanya satu perkataan Melayu yang membawa konotasi yang sangat negatif.

Saya pernah bekerja agak lama di Wad Onkologi Pediatrik (Kanser Kanak-kanak). Tiada seorang ibu bapa pun pernah bertanya soalan vaksin penyebab kanser yang Puan ajukan itu. Sekalipun ada, saya tidak akan menjawab dengan cara yang Puan sangkakan. Saya ingin utarakan isu-isu saya dengan kenyataan Puan.

1) Kami doktor tak tahu punca kanser.

Amat malang sekali apabila kanser ini bukan macam jangkitan kuman. Kita tahu, bila virus atau bakteria masuk, seseorang demam. Bagi ubat, baik. Itu yang anda semua faham, bukan? Sayangnya tak semudah itu. Ada beribu-ribu malah berjuta-juta virus dan bakteria yang ada di dalam badan dan tidak menyebabkan jangkitan. Ada virus yang duduk diam-diam dan hanya mengakibatkan masalah apabila badan jadi lemah disebabkan keadaan lain.

Pokok pangkalnya, dunia perubatan ini sangat kompleks. Apa yang kita tahu tentang kanser? Kita tahu ada faktor risiko. Faktor risiko adalah beberapa benda yang menambah risiko perubahan atau mutasi genetik anak-anak. Perubahan ini menjadikan mereka lebih berisiko untuk mendapat kanser.


Antara faktor risiko yang perlu diambil berat adalah ibubapa perokok, dedahan radiasi, penyakit kongenital (wujud sejak kelahiran) dan juga sejarah ahli keluarga. Kenapa kita bercakap tentang faktor risiko dan bukan punca? Kerana ada beratus-ratus malah beribu-beribu jenis kanser dan setiap satu adalah unik dari segi sel yang membiak dan menyebabkan kanser.

Sebab sel-sel ini membiak adalah sukar dikenalpasti kerana kerosakan pada genetik yang mengawal pembiakan sel itu mungkin terlalu kecil dan amat sukar untuk diselidik ke lubang cacing. Penat kan baca? Ada banyak lagi yang perlu diceritakan sebenarnya, tapi cukup ini sebagai perasa untuk tahu yang kami tidak menyembunyikan sesuatu. Hentilah fikirkan yang kami nak bunuh anak anda semua. Ada banyak lagi orang jahat di dunia ini. Jangan golongkan kami dalam kumpulan itu.

2) Tiada vaksin, tiada kanser. Vaksin, kena kanser.

Seronok saya baca penaakulan mantik yang Puan buat. Pengalaman saya, ada saja yang tak vaksin dan kena kanser. Saya pernah merawat anak orang asli yang tak pernah tengok klinik dan hospital dari umur 1-5 tahun. Kena kanser umur 6 tahun. Ada seorang lagi anak angkat yang diambil selepas umur jadual vaksin, belum sempat ibubapa angkat nak aturkan vaksin dah kena kanser. Untuk budak dua orang ini (saya yakin ada ramai lagi), Puan Y*** rasa saya kena cakap apa pada mereka ya?


Tahukan Puan Y***, diagnosis kanser organ pejal sudah mula dibuat pada ketika tamadun Yunani dan Mesir sebelum Masihi? Benar! Malah sebelum Xray ditemui. Tamadun Mesir siap dah cerita tentang cara untuk memotong keluar perut (tanpa bius!). Sekitar tahun 1950, kanser darah mula dikenalpasti dengan mikrosop. Puan Y*** tahu tak bila vaksin mula sampai kepada masyarakat umum? Sekitar tahun 1963-1975.

Tak perlulah kan saya nak cerita lagi panjang kenapa saya beri semua fakta di atas. Kalau masih perlukan penerangan, cuba lukis garis masa. Mungkin boleh membantu kenapa penaakulan mantik Puan Y*** itu tidak betul.

3) Seseorang mati sebab kemoterapi dan radiasi.

Saya pernah dan sedang bekerja dengan ramai Pakar-pakar Onkologi di sekeliling saya. Sehari-hari saya lihat mereka beri lebih peluang pada ramai orang walaupun ada antara pesakit yang amat sukar untuk dibantu.

Hakikatnya, banyak kanser yang dirawat dengan chemo dan radiasi sebagai cara untuk mengawal dan bukan untuk mengubati mereka. Setiap kali kami berkira-kira untuk menggunakan kemoterapi atau radiasi, kami akan analisa risiko dan manfaat. Rawatan hanya akan diteruskan sekiranya manfaat melebihi risiko.


Sampai suatu masa, lebih-lebih lagi sekiranya kanser itu sangat agresif atau datang kembali, dacing manfaat-risiko itu akan mula berat kepada risiko dan rawatan dihentikan. Benar, pesakit akan mula diterangkan tentang kesukaran yang bakal datang dan nyawa yang kian terancam. Tapi pandang cerita ini betul-betul. Yang membunuh mereka adalah kanser tadi. Bukan kemoterapi dan radiasi.

Saya juga lihat Puan Y*** ada beri pautan di hujung post Puan Y***. Saya tidak mahu buat spekulasi tentang pautan itu, tetapi saya dapat nampak apa yang Puan Y*** cuba lakukan di situ.

Saya harap surat saya ini dapat dikongsi oleh kawan-kawan saya sampai dibaca oleh Puan Y*** dan kawan-kawannya. Saya juga harap mereka semua sihat sejahtera hendaknya.

Sekian, terima kasih.

Dr. Saiful Adni Abd Latif
Pakar Perubatan Am,
(Felo Program Perubatan Paliatif).

Sumber : Dr. Saiful Adni Abd Latif, MyHealth KKM
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "