Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

(Video) Nampak Bersih Tapi Amat Kotor Dan Jadi Perangkap Bakteria, Pakar Beri Tips Cara Betul Basuh Tuala Sampai Bakteria Mati

12 Apr 2018

Menurut pakar, tuala mandi anda yang kotor mampu membawa pelbagai jenis mikrob berbahaya yang dikaitkan dengan pelbagai jenis penyakit berjangkit. Anda tidak mungkin dapat memastikan bahawa tuala anda 100 peratus bebas daripada mikrob berbahaya ini, tetapi menurut pakar anda mampu mengurangkan jumlahnya dengan hanya membasuh tuala tersebut, cuma ia lebih kerap berbanding apa yang anda fikir.

Tuala sebenarnya boleh dianggap sebagai perangkap bakteria yang baik kerana setiap kali anda menggunakanya, anda telah pun memindahkan bakteria semula jadi yang ada pada tubuh badan kepada permukaan tuala. Kebanyakkan bakteria ini tidak berbahaya kerana ia berasal daripada kulit anda sendiri.

''Tubuh badan manusia beradaptasi dengan baik dan mampu hidup di dalam persekitaran yang dipenuhi dengan pelbagai mikrob'', kata Emily Martin, seoran profesor daripada Universiti Michigan.

Namun begitu, tuala memberi ruang untuk bakteria dan organisma mikro yang lain untuk berkembang biak kerana seringkali disangkut atau dibiarkan di ruang yang gelap, panas dan lembap.

Malah, sebelum anda menyentuh tuala mandi, tangan anda mungkin terlebih dahulu menyentuh pelbagai permukaan lain terutamanya ketika di dalam bilik andi. Anda harus tahu bahawa tapak tangan anda adalah antara agen penyebar bakteria.

Jadi, barangkali anda secara tidak sedar sudah pun menyentuh organisma berbahaya seperti coliform bacteria, organisma yang berkait dengan pembawa penyakit berkait air seperti Escherichia cole (E.coli) ataupun Salmonella.

Menurut Charles Gerba, seorang ahli mikribilogi daripada Universiti Arizona berkata, kajian yang dilakukannya mendapati hampir 90 peratus tuala yang digunakan di bilik mandi telah dicemari dengan bakteria E. coli. Selain itu, beliau turut memberitahu bahawa tuala kecil yang digunakan di dapur turut mengandungi bakteria ini, dan jumlah bakteria E. coli berkait secara langsung dengan kekerapan tuala-tuala tersebut dibasuh.

''Kebanyakkan orang tidak membasuh tangan mereka dengan bersih, jadi apabila mereka mengeringkan tangan dengan menggunakan tuala, mereka sedang memindahkan bakteria pada tempat dimana ia senang membiak.

''Selepas dua hari, jika anda menggunakan tuala yang sama untuk mengelap wajah anda, anda sebenarnya memindahkan bakteria E.coli pada wajah lebih banyak berbanding daripada anda meletakkan wajah anda di dalam mangkuk tandas dan mengepamnya'', kata Gerba.

Anda mungkin tidak merasa sakit kerana sesetengah bakteria berbahaya ini hidup pada diri anda. Tetapi kajian menunjukkan ia boleh menjangkiti orang lain yang berkongsi tuala. Malah bakteria ini boleh maksud ke dalam sistem badan sekiranya anda mengelap bahagian badan yang mempunyai luka terbuka.

Cara terbaik yang anda boleh lakukan bagi melindungi diri anda daripada bahaya bakteria pada tuala adalah dengan membasuh tuala anda sekurang-kurangnya setiap dua hari, terutamanya jika anda mempunyai bayi di dalam rumah kerana mereka lebih terdedah dengan penyakit-penyakit bawaan bakteria tersebut.

Tetapi anda tidak boleh membuat basuhan biasa, kerana bakteria masih mampu hidup walaupun sudah dibasuh. Gerba menyarankan anda untuk menggunakan air panas dan produk pencuci dengan peluntur yang mampu membunuh bakteria.

Jika anda dapat memastikan tuala yang anda guna benar-benar kering, anda mungkin dapat menyimpannya sedikit lama. Tetapi jika anda mula mengesan bau pada tuala, anda tahu bahawa anda sebenarnya sudah menyimpannya terlalu lama.



Sumber : TIMES


Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. Pasang Taruhanmu Malam Ini Hanya Di www(dot)updatebetting(dot)co
    Untuk Info Cara Daftar Silahkan Hubungi CS Kami Di Bawah Ini :
    BBM 7ACD8560, Whatsapp (+855) 979542957, Line Updatebetting

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "