Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

''Secangkir Teh, Seenak Rasa'', Lelaki Ini Kongsi Kisah Bagaimana Mahu Balas Pengorbananan Dan Jasa Isteri

7 Apr 2018
3 ulasan

Kehidupan berumah tangga adalah satu kehidupan yang penuh dengan tanggungjawab yang berat. Si isteri tidak dapat melakukannya tanpa bantuan suami, dan suami pasti rebah jika tidak dipimpin oleh isteri.

Dengan tekanan hidup di zaman hidup yang semakin memuncak ini, ada isteri turut bekerja untuk membantu suami mencari pendapatan dan pada masa yang sama turut menguruskan rumah tangga seperti biasa. Jadi, boleh dikatakan bahawa si isteri sebenarnya melakukan lebih banyak tugas berbanding si suami.

Jadi wajarlah, pengorbanann dan sumbangan wanita bergelar isteri ini dihargai kan. Dah la penat bekerja di pejabat, balik rumah kena urus anak-anak pula dan sediakan makan untuk keluarga pula. Jadi bila isteri sakit atau bersalin, berbanding upah orang jagakan isteri ataupun hantar pulang ke kampung, apa kata anda sebagai suami, ambil tanggugjawab tersebut sebagai mebalasa jasa dan pengorbanan isteri anda selama ini.

Macam kisah yang dikongsikan oleh seorang lelaki bernama Mohd Fadhli ini. Nak tahu kisahnya, kami bawakan perkongsian tersebut untuk anda di bawah. Semoga bermanfaat.

Secangkir Teh, Seenak Rasa

"Umi, abang nak air teh. Buat kaw kaw punya" pinta ku pada isteriku

Umi adalah panggilan kepada isteriku yang paling ku sayang. Ada ketika aku panggil dia sayang. Air teh merupakan kegemaran aku. Sebelum bernikah air teh ibuku menjadi pujaan.

Banyak isteri aku belajar. Dari buat air teh sampai memasak lauk kegemaran aku. Semua ilmu itu diperoleh dari ibuku. Lauk kegemaran aku ialah ikan patin masak gulai tempoyak. Inilah pengikat hatiku dan hatinya.

Bohong jika aku katakan tidak pernah buat air matanya mengalir. Awal kehidupan kami, duri dan ranjau kami tempuhi. Dengan tingkah aku yang jahil, dialah yang banyak menegur.

Kini kami mempunyai dua cahaya mata. Khaulah Al Azwar dan Miqdad Al Amr. Seorang lahir di Melaka, adik pula anak kelahiran Johor, luaskan kuasamu.

Sewaktu tiba masa masa hendak dilahirkan, aku akan temani isteri dalam labour room. Namun rezeki tidak menyebelahi kami. Kedua dua anak kami sebenarnya berada dalam posisi normal dan dah masuk lorong.

Berbekalkan pengetahuan yang cetek. Aku tak banyak songeh. Aku banyak ikut nasihat Doktor. Ada rakan rakan mengatakan, mengapa dan 9 cm tak nak diusahakan ? Aku susah nak jawab.

Ada ketika aku terasa dan emosi terganggu. Mengapa isteri aku tak mampu bersalin secara normal seperti wanita lain. Sehinggakan ada yang bercakap " tu la tak bersalin di temerloh, tu pasal tak dapat bersalin normal ". Isteri aku orang Temerloh.

Tetapi aku terima dengan hati yang redha. Walaupun kedua dua anak ini bersalin secara pembedahan. Terlalu banyak hikmah dan kelebihan yang kami suami isteri dapat.

Kedua dua anak kami tidak tidur dalam buaian. Ya, di rumah kami tiada buaian. Hanya di rumah pengasuh sahaja. Sejak kecil anak anak kami dibiarkan sahaja atas tilam setelah menyusu. Maka mereka akan merengek dan tidur. Memang mudah.

Khaulah dan Miqdad juga tiada jaundice. Selalunya hari pertama kelahiran bacaan 10 tidak melebihi 15, namun keesokan harinya akan turun mendadak sehingga 5 atau 6. Rahsianya adalah susu ibu.

Sewaktu pantang, saya sendiri menjaga isteri. Anak pertama saya dah bawa balik ke rumah sendiri sewaktu hari ke 20. Anak kedua saya jaga isteri berpantang di hari pertama sampai hari 40 di Johor di rumah kami sendiri.

Selepas sahaja anak dilahirkan, anak anak kami akan diberikan susu ibu dengan kerap. Ada ketika susu sediikit tidak keluar, tetapi anak anak ininakan menyedut juga kerana inilah punca ransangan susu ibu.

Bekalan akan meningkat jika permintaan tinggi. Isteri saya pernah mengalami bengkak susu yang teruk. Urat urat timbul dan kantung susu keras. Ada tempat yang mengeras.

Isteri setelah nikah, suamilah insan yang dia tiada malu. Jika dengan mak sendiri pasti malu. Itu yang berlaku pada saya. Bengkak susu tadi diselesaikan oleh saya.

Apa yang saya tidak pernah buat. Guna sikat, tuam guna batu, buat urutan. Semua saya bantu. Pengalaman yang sangat sangat manis.

Itu belum lagi bangun jam 4.30 pagi. Masakkan ikan haruan, sediakan air mandi, basuhkan tuala wanita yang penuh dengan darah nifas. Semuanya dilakukan tanpa geli.

Ada ketika saya mengeluh dan teremosi. Tetapi bila fikirkan kembali pengorbanan isteri. Itu lebih besar dari apa yang saya lakukan.

Aku pernah diperli oleh ahli keluarga terdekat, katanya " Lain kali, jika isteri ko bersalin atau sakit, letak jer rumah mak. Mak sahaja tahu macam mana nak handle ".

Hasrat aku, isteri dan anak adalah tanggungjawab aku. Mengapa aku perlu susahkan seorang ibu yang telah banyak penat lelah sewaktu muda dahulu menjaga anaknya ini.

Bagi aku, kehidupan keluarga perlu ditempuhi. Susah senang bersama. Masalah yang hadir bukan untuk di resah tetapi untuk di bincang. Inilah kehidupan.

Saya seorang yang aktif beraktiviti di komuniti. Ceramah, sampaikan seminar , kuliah masjid surau dan berorganisasi membuatkan saya ada ketika tidak lekat di rumah.

Disebalik kejayaan dan aktifnya saya ada seorang wanita. Tatkala saya pulang ke rumah pasti akan ada SECANGKIR TEH, SEENAK RASA pengikat cinta.

Sumber : Mohd Fadhli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. HARI BAIK KANAK-KANAK MY MALIA

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KELUARAN YANG DIBERIKAN SYARIKAT JOSE LUIS. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH DENGAN SYARIKAT pinjaman BLESS JOSE LUIS

    https://www.joseluisloans.com/apply-now

     
    Nama saya Louis Khadijah Saya dari Melaka yang terletak di wilayah selatan malysia, saya berkahwin, saya telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di Email: (joseluisloans@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (joseluisloans@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Berhubungan dengan baik JOSE LUIS Syarikat pinjaman hari ini dan dapatkan pinjaman dari mereka, Tuhan memberkati syarikat pinjaman JOSE LUIS untuk tawaran pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi JOSE LUIS Pinjaman untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.
    atau melayari laman web mereka (https://www.joseluisloans.com/apply-now) ikut kami di twitter https://twitter.com/joesluisloans

    BalasPadam
  2. "Hayyy Guys...
    Sedang Bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
    dari pada Bosan hanya duduk sambil nonton TV sebaiknya SEGERA bergabung dengan kami
    di D*E*W*A*P*K agen judi terpercaya di add ya PIN BBM kami D87604A1 di tunggu lo ^^"

    BalasPadam
  3. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "