Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Tak Puas Hati Dengan Ahli Politik, Rakyat ''Ajar'' Dengan Pasung Datuk Bandar Depan Orang Ramai Untuk Beri Pengajaran

8 Mac 2018

Di kebanyakan negara, satu-satunya cara untuk menghukum ahli politik kerana tidak melakukan kerja dengan betul ataupun rakyat tidak berpuas hati dengan kepimpinan mereka adalah dengan tidak mengundi calon yang sama dalam pilihan raya akan datang.

Namun di Bolivia, mereka mempunyai pilihan lain yang dipanggil ‘keadilan sosial’.Terbukti, baru-baru ini penduduk di San Buenaventura, sebuah bandar kecil di Bolivia Utara, memanfaatkan hak perlembagaan mereka untuk keadilan sosial.

Mereka meletakkan Datuk Bandar, Javier Delgado, dalam pasung selama satu jam. Ia dilakukan bagi menunjukkan bahawa mereka tidak berpuas hati dengan khidmatnya.

Tular di media sosial selatan Amerika sejak lewat Febuari lalu, foto-foto memalukan Datuk Bandar itu yang sedang duduk di atas tanah dengan satu kaki diletakkan dalam lubang kerangka kayu sambil dikelilingi penduduk bandar yang marah dengan dirinya.


Menurut sumber, pada 25 Februari lalu, Delgado sepatutnya merasmikan jambatan yang dibina dengan dana negeri dan perbandaran, tetapi apabila dia sampai ke tapak tersebut, dia terkejut mendapati orang ramai bukan menunggunya untuk majlis perasmian itu, tetapi untuk memberikannya satu pengajaran.

Tanpa menjelaskan kenapa dia dihukum, mereka hanya memegang Delgado dan meletakkannya di pasung.

“Mereka tak beri saya peluang untuk tahu mengapa saya dihukum, tetapi saya tidak menimbulkan bantahan sebab tahu risikonya akan meningkat,” kata Datuk Bandar kepada La Razon.

“Kemudian, mereka beri saya peluang beri penjelasan dan kemudian memohon maaf kepada saya, kerana mereka menganggapnya satu salah faham dan telah dimanipulasi oleh orang-orang ini.”

‘Orang-orang ini’ yang dimaksudkan Delgado adalah musuh politiknya dan usahawan tempatan yang cuba menjatuhkannya selama dua tahun berkhidmat kepada masyarakat.

Bagaimanapun, Daniel Salvador, yang berasal dari San Buenaventura, memberitahu Radio Fides bahawa Delgado dihukum kerana tidak memenuhi komitmennya kepada masyarakat setempat, berbohong kepada mereka dan tidak menjadikan mereka satu keutamaan.

Ini adalah kali ketiga Delgado berdepan keadilan sosial selama dua setengah tahun perkhidmatannya.



Siakapkeli.my

Sumber : mynewshub via mStar Online
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. Terpercaya, Berpengalaman, CS ramah dan online 24 jam.
    Gabung dengan kami (www,updatebetting,co) dan dapatkan cashback 3% setiap minggunya.

    BalasPadam
  2. F4ns Bett1ng agen judi online aman dan terpercaya..

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "