Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Tabiat Tempah Maut Jika Buka Aircond Dan Tutup Tingkap Ketika Kereta Tidak Bergerak

23 Feb 2018
Banyak kes kematian ketika tidur dalam kereta.  Tanpa kita sangka, tidur dalam kereta semasa kenderaan tidak bergerak boleh membunuh.  Tidur dalam kereta bahaya kalau enjin pasang, aircond juga dibuka tapi tingkap ditutup rapat sama juga kalau enjin dimatikan, aircond tidak dihidupkan dan tingkap ditutup.

Kedua-dua tabiat ini sangat salah kerana apabila enjin dihidupkan, dan kereta terbiar dalam jangka masa yang lama, kebocoran gas Karbon dioksida daripada ekzos boleh masuk melalui tempat duduk penumpang.

Melalui perkongsian sebuah portal ada menyatakan bahawa ada diantara kita yang akan berasa pening ketika mengadap kesesakan lalu lintas terlalu lama.  Ini adalah kerana, kita telah keracunan karbon dioksida.  Ketika kesesakan jalan, penghasilan gas karbon dioksida akan lebih banyak apabila kenderaan berkumpul bersama.  Oleh itu, apa yang patut anda buat adalah, buka tingkap dalam masa 30 saat untuk membenarkan oksigen masuk dan mengeluarkan Karbon dioksida daripada cabin.



Perkongsian daripada Maslaily Lijong dibawah ini sedikit sebanyak memberi pemahaman kepada kita untuk lebih berhati-hati dengan keadaan gas kereta dan oksigen yang dihasilkan kerana ianya mampu membunuh jika salah kaedahnya.  Mari baca semoga dijadikan rujukan buat kita semua.

Sy baru mengikuti kursus gas leaking oleh Gas Malaysia 3 hari lps.  Ini skadar berkongsi ilmu.

(1) Bila buka aircond dan tutup tingkap semasa kereta tidak bergerak, oksigen akan circulate di dalam kereta.

(2) Oksigen tersebut akan makin berkurang apabila kita inhale. Sekiranya kita lama hentikan kereta,oksigen makin berkurang.

(3)Apabila paras oksigen dah berkurangan ke 16% shj,kita akan rasa sesak nafas. Sekiranya kita tidur nyenyak, x bangun & tidak keluar dr kereta,maka kita akan collapse atau tidak sedarkn diri.

(4) Paras oksigen makin berkurangan kerana semasa x sedarkn diri tu kita masih bernafas & apabila mencapai 10%, oksigen sudah x dpt dihantar ke otak & sistem tubuh tidak dpt berfungsi, dan seterusnya menyebabkn kematian



(5) Apabila kereta bergerak ok shj kerana semasa kereta bergerak,oksigen akan masuk ke dlm kereta melalui enjin bkn hanya oksigen yg sama circulate.

(6) Jika nak rehat mcm tu mmg boleh tetapi kena buka tingkap juga supaya oksigen masuk.

(7) Ketika jln sesak, kita akan rasa mengantuk kerana kadar oksigen yg masuk ke dlm kereta adalah kurang.Itu adalah tanda yg kita kekurangan oksigen. Tingkap perlu dibuka juga ketika itu. Kalau cuaca panas,x salah buka aircond & buka tingkap sedikit.

(8) Karbon monoksida dr ekzos bukanlah penyebab kematian kerana karbon monoksida dr kenderaan adalah selamat dihidu & dilepaskn oleh kenderaan kerana limit of concentration sudah dikawal. Utk menyebabkn kematian, karbon monoksida ada certain ppm which is much higher than limit yg kenderaan lpskan.

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. F4ns Bett1ng Aman dan terpercay4
    Info lebih lanjut : 5ee80afe :)

    BalasPadam
  2. Terpercaya, Berpengalaman, CS ramah dan online 24 jam.
    Gabung dengan kami (www,updatebetting,co) dan dapatkan cashback 3% setiap minggunya.

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "