Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

''Masa Tengok Anak-Anak Ni Lena, Saya Menangis'' Mereka Tak Jahat, Cuma Dahagakan Kasih Sayang dan Didikan

23 Feb 2018
No Comment

Perkongsian oleh Ebit Lew melalui laman facebook diharap dapat membuka mata masyarakat di luar sana. Jangan cepat menghukum, anak-anak yang dianggap liar dan tidak mempunyai masa depan ini sebenarnya masih punya harapan. Hanya anak-anak ini kekurangan kasih sayang dan didikan, itu yang membezakan mereka.

Jom kita ikuti perkongsian beliau seperti di bawah. Semoga bermanfaat. 

Tengah malam habis ceramah live tv al hijrah. Pusing kl macam biasa. Sekali nampak anak-anak ini lepak dekat kl. Tengok jam dah pukul 12malam..

Terus singgah berhenti kereta. Saya turun dulu. Suh kawan saya yang selalu drive cari parking. Sampai-sampai ada beberapa anak ini yang saya pernah jumpa sebelum ini. Terus beri salam. Mereka datang dan peluk saya. 8 remaja lelaki. 2 remaja perempuan.

Saya tanya dah makan. Jom belanja makan. Jom ustaz lapar belum makan. Duduk mana ni? Ada yang dari selayang,wangsa maju,danau, cheras. Merata-rata tempat tinggal mereka.

Sedih lak. Ramai yang ukir tatu kat belakang. Walau tatu tak kekal. Mereka lukis belakang badan kawan-kawan. Ada yang lukis kat tangan. Masing-masing order makanan dan air. Mereka malu-malu bila nak order. Sebab mungkin risau nak order. Bila makan, saya mula suap mereka. Mereka happy jer kena suap. Wah ustaz makan suap-suap. Kata yang perempuan 2 orang tu. Ish, suap lelaki jer..hehe..

Gambar Hiasan

Saya kata jom solat. Ustaz, mandi wajib pun belum dah lama tak mandi wajib. Ada yang bau rokok. Ada yang bau gam. Sedih gak kecil-kecil lagi. Tapi mereka semua baik-baik sangat. Benar bila dalami mereka semua ada masalah keluarga. Tekanan hidup dan jiwa anak yang ingin kebebasan. Mereka kadang-kadang salah pilih jalan.

Saya dah try beberapa kali. Bila ajak naik kereta memang diaorang suka. Wah best kereta ustaz. Tak pernah naik kereta macam ni..

Saya kata adik tidur mana malam ni. Mulalah dengar gurau mereka. Tapi sedih campur risau. Ada kata, tidur rumah Dato gay ini lah. Tidur rumah nyonya ibu ayam ini lah. Walau bergurau tapi saya risau dengar..saya pernah lihat mereka beberapa kali tidur tepi bank. Tidur tepi bangunan. Sedih sangat rasa..ya Allah..

Gambar Hiasan

Jom ustaz check inn kan hotel nak tak. Jom. Diaorang semua suka. Pergi hotel pertama tak bagi sebab ramai sangat. Alhamdulillah last hotel dapat sewa. 2 katil king. Rm220. Kami pun masuk bilik. Macam pergi camping. Dan 2 remaja tu beri bilik kecil yang lain..tapi dekat-dekat..

Masuk jer bilik mereka gilir-gilir mandi. Ada seorang kasut dah tercabut. Ada seorang tu baju itulah dia pakai setiap kali jumpa. Lama mereka mandi. Mandi ramai-ramai. Haha..seram juga..macam duk asrama. Tuala ada 3 jer..baju sehelai sepinggang. Masa tunggu mandi mereka buka tv ada program agama. Mereka tengok Hafiz dan hafizah Al-Quran. Seorang cakap. Mak saya ada cuba hantar saya ke sana. 2 hari saya lari ustaz. Saya takutlah. Eleh..kata kawannya. Seorang remaja perempuan tu kata namanya macam ustazah dekat tv tu. Nanti saya leh jadi camtu tak. Saya kata lebih dari itu lagi adik. Adik baik bertudung cantik. Nanti Allah bagi jadi macam ustazah tu..

Habis mandi kami solat. Semua solat dengan tertib. Sedap seorang tu iqamah. Lepas solat,saya beri tazkirah dan dengar kisah hidup mereka. Sedih dengar. 2 remaja ini lepas sesi tu asyik senyap. Dia menangis. Saya peluk. Seorang baru 14. Seorang lagi 16 tahun. Dengarlah kisah remaja. Orang ini ajak bergaduh lah. Putus cinta lah. Masalah macam-macam. Sedihkan..siapa sangka dikala umur begitu segala susah datang..

Lepas solat dan berbual. Mereka lapar. Saya turun bungkus nasi goreng ayam dan milo ais. Mereka makan. Lepas tu semua lena...


Masa tengok anak ini lena. Saya tak boleh tidur. Saya cuma menangis. Kerana ramai anak begini di luar sana. Ujian dan tekanan hidup. Menangis dan otak saya tak berhenti fikir semua ini..

Mungkin sekali tengok semua orang takut tengok remaja begini. Tetapi bila mereka makan,tidur, berbual mereka cuma anak-anak yang dahagakan kasih sayang dan didikan..

Ya Allah maafkanlah diriku. Ini semua salah diriku kerana tak bersungguh berdakwah. Ya Allah maafkanlah kami semua. Bimbinglah semua anak remaja kami. Di setiap sekolah bila saya pergi atau program prokids. Setiap anak pasti luah kisah mereka. Ya Allah..mereka semua baik - ebitlew.

Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "