Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Limau Kasturi Ubat Kurus, Hilangkan Kelemumur Dan Ubat Sakit Kepala

28 Feb 2018

Limau kasturi adalah salah sejenis buah yang banyak digunakan dalam kegunaan masyarakat Asia Tenggara kerana setiap perahannya memberikan rasa yang sangat sedap dan segar samada didalam makanan mahupun minuman.

Pokok limau kasturi ini lebih dikenali melalui batang dan cabangnya yang berduri, buahnya berbentuk seperti limau namun saiznya lebih kecil.

Aromanya yang harum dan menyegarkan terasa tenang jika dihidu.  Ia juga mengandungi kandungan vitamin C  dan merupakan salah satu sumber antioksidan yang baik.

Mengandungi sebatian antibakteria yang bagus, limau kasturi berfungsi sebagai deodoran semula jadi kerana boleh menyelesaikan masalah bau badan dengan beberapa cara.

Berikut merupakan beberapa khasiat dan kegunaan limau kasturi yang mampu menyelesaikan beberapa masalah kesihatan:

1. Ubat Kurus
Perah limau nipis dicampur bersama teh tanpa gula dan minum setiap hari.  Sebaik-baiknya biarlah teh itu suam.  Amalkan meminum air ini dan InsyaAllah perut yang buncit akan menjadi kempis.



2. Ubat Demam
Petik 2-4 genggam daun limau nipis, rebus dengan 2 hingga 4 gelas air.  Gunakan air rebusan itu untuk menuam pesakit yang demam dengan merendam kain dengan air rebusan dan diperah, lalu diletakkan didahi.



3. Ubat Hilang Bau Ketiak
Siapkan limau nipis yang telah dicampur dengan kapur sireh.  Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh.  Lakukan dengan kerap pagi dan petang.



4. Ubat Pening Kepala
Ambil sebiji limau kasturi dan potong sedikit dibahagian atasnya.  Kemudian, picit kulit limau kasturi tadi sehingga mengeluarkan air.  Pastikan anda menghalakan cecair itu kearah hidung semasa ia terpancut.



5. Ubat Lelah
Ambil satu sudu madu (kalau boleh madu asli).  Kemudian, campurkan dengan 5 titik jus limau kasturi.  Anda boleh meminumnya bila-bila masa ketika mengalami lelah.  Cukuplah diamalkan seminggu sekali.



6. Ubat Batuk
Campurkan limau, kicap dan garam.  Amalkan minum setiap pagi dan malam.

7. Ubat Kelemumur
Biasakan mencuci rambut dengan beberapa helai daun rambutan yang diramas bersama setengah cawan air hingga mengeluarkan lendir.  Kemudian bancuh sebati lendir daun rambutan bersama dua cawan santan dan sebiji limau nips.  Lumur pada kepala dan balut menggunakan tuala lembap.  Biar sebentar sebelum dibilas bersih.  Lakukan seminggu sekali.



8. Hilangkan Kesan Minyak Pada Baju
Perah sebiji limau kasturi kedalam piring.  Campur perahan limau dengan sedikit garam.  Kemudian, gosokkan campuran diatas pada bahagian pakaian yang terkena minyak.  Lepas digosok, biarkan selama 5 hingga 10 minit.  Kesan minyak akan hilang.  Akhir sekali basuh pakaian tadi dengan pakaian lain seperti biasa.

9. Ubat Wangi Rambut
Ambil beberapa biji limau nipis dan hiris.  Kemudian gosok seluruh kepala, biarkan beberapa minit dan barulah dicuci bersih.

10.  Mengilatkan Cermin Mata
Cuci dan gosok sedikit limau pada kaca cermin mata.  Bilas sebersihnya kemudian lap dengan kain bersih atau tisu.  Hasilnya cemin mata nampak jelas dan tahan lebih lama.

Siakapkeli.my

Sumber: Impiana
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "