Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

''Beli Rumah 3 Bulan Lepas Habis Belajar'' Tiada Yang Mustahil, Kaedah Ini Khas Untuk Student Yang Rajin Buat Duit

22 Feb 2018

Tak senang, dan tak pula terlalu susah kalau nak beli rumah pertama. Tapi apa yang kita selalu dengar, "susah betul nak beli rumah". Alasannya mahal, tiada deposit, loan tidak lulus ataupun tidak mempunyai simpanan langsung. Namun, jika sediakan diri dengan ilmu yang betul, tidak mustahil fresh graduate dapat miliki rumah pertama 3 bulan selepas habis belajar. Betul ke nie?

Bukan mimpi kalau disertai dengan perancangan kewangan dan teknik simpanan yang betul. Tapi bagaimana kaedahnya hingga tak perlu tua pun anak muda dapat miliki rumah mereka sendiri?

Baca apa yang dikongsikan oleh Nur Aliah Mohd Nor melalui laman facebook ini. Boleh dijadikan panduan untuk anda merealisasikan impian rumah pertama. Bila ada ilmu dan mentor, matlamat yang kita nak capai itu lebih mudah bertukar menjadi realiti dan hakikat.

Jom kita ikuti perkongsian beliau seperti di bawah. Semoga bermanfaat untuk semua.

Beli rumah 3 bulan lepas tamat belajar guna cara ini. Khas untuk student yang rajin buat bisnes dan juga fresh graduate.

Lia memang respek student yang boleh buat bisnes atau kerja part time. Iyalah, sempat pula tu fikir nak cari duit. Dah lah study pun kena jaga juga.

Student macam ni biasanya dah satu langkah ke depan kalau nak dibandingkan dengan student lain. Skill set, mind set semua dah power. Menjadi idaman boss-boss kat luar sana tu.

Banyak benda anda boleh buat tau secara part time. Boleh pilih nak bisnes sendiri, atau kerja part time yang boleh dapat payslip dan penyata komisyen. Tak kisahlah jadi ejen takaful ke, ejen penapis air ke, kerja KFC ke, Domino's Pizza ke. Jual tudung boleh, jubah boleh, kalau nak jadi dropship Dexandra pun boleh tau.

Alhamdulillah! Baru-baru ni ramai betul student whatsapp nak join dropship Dexandra ni, Lia nampak potensi mereka ni boleh pergi lebih jauh lagi. Sini Lia kongsikan.

Walaupun anda dropship dan bisnes biasa-biasa sebaiknya daftarkan juga nama company di SSM dan aktifkan current account atas nama company tersebut. Jagalah current account tu elok-elok. Nanti senang nak buat beli rumah dan buat ASB Financing. Bank nak tengok 6 bulan penyata bank terkini ya. Tak faham takpa. Baca lagi sampai habis.


Anda boleh gunakan SSM dan current account untuk buat ASB Financing. Student lagi kan. Mesti anda pun tak berani nak beli rumah. Jadi, Lia cadang, anda mulakan dengan ASB Financing dulu.

Pertama, dengan ASB financing anda boleh berlatih untuk berkomitmen dengan bank. Kedua, ia boleh jadi simpanan paksa untuk kumpul modal beli rumah. Nak beli rumah 3 bulan selepas habis belajar kan? Rujuk balik matlamat kewangan peribadi, perlu target nak ada berapa simpanan dalam masa berapa tahun.

Lia bagi contoh untuk senang faham. Katakan, anda buat ASB Financing RM100,000 dengan bayaran bulanan RM540 sebulan. Tempoh pembiayaan 30 tahun pada kadar promosi 5.05% bank profit.

Selepas 3 tahun, masa tu mesti dah habis belajar Diploma atau Degree, kan. Dengan purata dividen tahunan 7.00% anda dah boleh dapat RM27,000. Sedangkan anda bayar cuma RM540 x 36 months = RM19,440 saja. Jadi untung boleh dapat dalam tempoh 3 tahun tu dah RM27,000-RM19,440 = RM7,560. Sambil menyimpan, sambil melabur.

Gambar Hiasan

Kalau target anda nak ada RM54,000 lepas 3 tahun, kena buat ASB Financing RM200,000 lah. Bayaran bulanan RM1,080. Apa-apa pun, ikut kepada kemampuan masing-masing ya. Kalau memang mampu dan sanggup apa salahnya.

Lepas graduate, anda boleh pilih sama ada nak teruskan bisnes full time atau kerja dengan orang dan pada masa yang sama masih buat bisnes dan dapat komisen setiap bulan. Macam Lia, Lia memang full time bisnes. Mana-mana pun okay.

Katakan anda pilih untuk kerja makan gaji. Dengan RM27,000 tadi tu, anda boleh guna sebagai modal untuk beli rumah. Cukup saja 3 hingga 6 bulan payslip daripada kerja tetap, dah boleh beli rumah pertama dah. Modal dah ada. Nak tunggu apa lagi?


Nampak kan? Dari dunia bisnes saja kita dah boleh pecahkan income kita ke ASB, ke property dan banyak lagi. Yang penting, anda kena bermula awal. Cari modal secepat mungkin.

Kalau student pun semangat nak buat ASB Financing untuk kumpul modal, yang dah kerja lama tapi tak boleh-boleh nak menyimpan lagilah kena buat tindakan segera. Payslip dan bertahun-tahun anda kumpul tapi simpanan masih kosong pun tak guna juga.

Jadi, kalau anda nak beli rumah tapi tiada modal lagi, mulakan buat force saving dengan ASB Financing. Boleh minta nasihat daripada kawan Lia ni, Harith Faisal. Kat Facebook dia pun setiap hari dia cerita pasal ASB financing, kewangan dan hartanah.

Sebab itu la pentingnya ilmu, iaitu ilmu bisnes, ilmu kewangan dan ilmu pelaburan. Bila ada ilmu dan mentor matlamat yang kita nak capai itu lebih mudah bertukar menjadi realiti dan hakikat!
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. F4ns Bett1ng
    B0l4, C4sin0, s4bun9 4yam, T0gel dll.. dp50 wd50

    BalasPadam
  2. Daftar sekarang dan pasang jagoammu (Upd4te Bett1ng)
    minimal depo/wd hanya 50rb

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "