Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Saya Pernah Kena Tampar, Kena Ludah Dengan Kanak-Kanak," Wanita Ini Kongsi Tips Kawal Anak Yang Kerap Mengamuk

23 Jan 2018

23 Jan - Sesetengah ibu bapa kadang kala- tidak tahan dengan kerenah anak-anak. Lihat shajalah dalam akbar semasa hari ini, banyak kes penderaan anak berpunca daripada emosi ibu bapa yang tidak bertanggungjawab.

Tetapi, masih ramai lagi ibu bapa yang mempunyai kesabaran dan ketabahan yang luar biasa untuk menangani kerenah anak-anak. Terutamanya anak-anak yang mengalami tantrum, autisme, attention deficit hyperactive disorder (ADHD) dan attention deficit disorder (ADD).

Ketabahan dan kesabaran yang tinggi sangat diperlukan kepada ibu bapa yang perlu menjaga anak-anak yang mengalami masalah tersebut.

Seperti apa yang diceritakan oleh seorang pengguna Facebook yang juga ahli terapis cara kerja. Beliau yang dikenali sebagai Liyana Raya dalam entri terbarunya berkongsi cara-cara untuk menguruskan anak yang kerap mengamuk.

Menurut beliau, boleh dikatakan setiap hari beliau didatangi oleh ibu bapa yang menghantar anak-anaknya di pusat terapi beliau. Pelbagai kerenah anak-anak yang dia telah temui.

Beliau juga dikatakan pernah digigit, diketuk kepala, ditendang dan diludah oleh kanak-kanak yang beliau kendalikan. Hanya kesabaran yang tinggi sahaja kunci untuk mengawal segala kerenah anak kecil.

"Cuba bayangkan kalau saya tak diberi kesabaran dan ketabahan serta ilmu yg tinggi utk treat anak2 ini,memang dah lama saya pengsan," katanya

Gambar Hiasan
Berikut adalah perkongsian penuh dari Liyana Raya. Semoga dapat memberi manfaat buat ibu bapa diluar sana.

Buat parents yg rasa berat utk tidak melayan tangisan dan amukan anak. Meh sini saya nak cakap sesuatu. 

Saya ni, setiap minggu jumpa kes yg pelbagai. Mcm saya cakaplah,kes2 yg dirujuk kepada saya semakin meningkat saban tahun. Semakin meningkat dan nampak gaya mcm susah nak turun. Dalam 2 hari bercuti sabtu dan ahad tu, sesi saya boleh up to 9 sessions per day (which is satu session adalah satu jam. Kalau 9 sessions = 9 jam! Ni nak berhenti utk solat pun terpaksa mintak kebenaran parents dulu tau!)

Dulu masa anak 2 larat lagi nak handle sampai 9 sesi satu hari, anak 3 boleh lagi 8 sesi... ni dah masuk anak 4,maksimum sesi saya boleh ambil dalam dua hari cuti tu adalah 7 sesi saja sehari. Dalam dua hari, 14 sesi! Dah tua, memang tak daya mana la kan.

Nak katanya, dalam sehari,saya jumpa 7-9 budak yg punya mcm2 isu! Baik dari budak autism nya,ADHD nya,ADD, Dyslexia sehinggalah kanak2 yg ada developmental delay sahaja... boleh imagine tak satu hari tu saya tengok berapa banyak budak punya perangai? Pernah saya handle playgroup, satu hari up to 30 kids saya boleh jumpa! Cuba bayangkan, kalau saya tak diberi kesabaran dan ketabahan serta ilmu yg tinggi utk treat anak2 ini, memang dah lama saya pengsan!

You name it. Apa saja behavior anak2 yg saya tak jumpa?
Kena gigit- dah
Kena tendang- dah
Kena tumbuk- dah
Kena tampar - dah
Kena muntah- dah
Kena kencing- dah
Kena berak- dah
Kena kahak- dah
Kena air liur dan ludah- dah
Kena hentak kepala- dah
Menjerit- dah
Menghentak badan- dah

Behavior yg sweet, yang comel, yg mcm2 kerenah semua dah jumpa. Balik rumah,handle lagi behavior anak2 sendiri yg semakin ramai setiap 2 tahun sekali. So nak katanya, kalau setakat anak anda menjerit mengamuk pun anda rasa susah nak handle,rasa rimas... rasa tak boleh nak dengar diorang menjerit, can you imagine how do I deal and handle those kids tanpa jemu selama nak dekat 11 tahun ni?

Gambar di bawah bukan satu penderaan. Ini adalah satu contoh kanak2 yg picky eater,tidak boleh bercakap, sudah besar tapi masih memasukkan benda yg tak boleh makan ke dalam mulut. Benda yg boleh dimakan dipilih2 pulak tak nak makan. 


Penggunaan lollipop adalah utk mewujudkan sticky texture pada mulut utk membolehkan anak ini mengeluarkan lidahnya utk menjilat (bagi meningkatkan fungsi oral motor nya) dan seterusnya membantunya utk pronouce words dan bercakap. Tapi ini baru first step! Itupun dia dah melawan dan meronta. 



Utk kes seperti ini,saya memerlukan seorang lagi team mate utk memegangnya sambil saya ‘memaksa’nya utk tidak menggunakan tangan utk mengelap mulut sebaliknya menggunakan lidahnya sahaja.

Tapi the struggle... tak payah cakaplah. Nampak tak betapa dlm saya nak mencapai target saya utk membolehkan anak ini mengeluarkan lidahnya sahaja,saya perlu kelihatan seolah2 bertindak kejam dengan memegang tangannya sambil memberikan rangsangan berterusan ke mulutnya menggunakan lollipop hanya utk 10 saat sahaja! 10 saat itu adalah saat yg paling genting! 


Itulah saat di mana saya minta anak ini bertahan sekejap utk otaknya belajar menerima rangsangan tersebut, memproses dan memberikan response yg sebetulnya terhadap rawatan ini! Bukan mudah! 

Tangan kiri saya sudah lama develop Carpal Tunnel Syndrome. Kebas dan sakit itu sudah lali. Tapi demi semua anak yg saya jumpa,saya harus merawat mereka dengan seboleh dan sedaya upaya saya tanpa mengenal bangsa,agama dan status mereka utk mencapi objektif rawatan saya!

Bukan mudah.
Pendek kata, ibu dan ayah,janganlah mengalah dengan amukan anak. 

Bila masa anda harus mengalah?

Apabila anak sudah boleh meminta sesuatu yg diamukkannya dengan baik. Jika sekiranya anak masih menendang,mengamuk dan menangis bila dia tak dapat apa yg diingini,bertegaslah dengan diri anda. Katakan pada diri anda yg anda sebenarnya ingin anak faham bahawa jika mereka inginkan sesuatu,mereka harus meminta dengan baik. 


Gambar Hiasan

Jika tidak dapat setelah meminta, mereka juga harus belajar utk menerima hakikat yg tidak semua benda yg mereka inginkan akan mereka dapat. Bertabahlah. Tak perlu marah,tak perlu melawan balik. Tak perlu juga anda suruh mereka diam. Biarkan mereka melepaskan perasaan mereka. 

Menjerit dan mengamuklah sampai ke sudah. Tak perlu layan. Layan hanya jika mereka benar2 sudah memahami. Beri mereka masa dlm 30 minit amukan itu,utk mereka berfikir dan seterusnya mewujudkan memori bahawa ibu dan ayahku ini ada ketegasan. Ada batasan dlm meminta minta.

Kebanyakan kes yg saya jumpa skrg,banyaknya ibu dan ayah seolah olah merelakan anak mereka utk menendang dan memukul ibu dan ayah sendiri dan tingkah laku itu pula dipujuk2 dan disayang2. Oh please, this is something yg saya paling pantang tengok! Terus menerus saya akan tegur waktu itu juga.

Baru2 ini juga anak kedua saya menendang adiknya yg berusia 3 tahun. Di depan mata saya sendiri. Saya terkejut melihat perilakunya itu. Saya pun apa lagi, saya ambil kakinya lalu saya cakap kalau nak tendang,tendang meja kayu ni. 


Nah! Tendang! Tendang kerusi ni! Tendang! Sambil saya bawakan kakinya menendang meja dan kerusi tersebut. Dlm pada itu saya ‘mind the words that i used’. Saya katakan padanya:’ Insyirah anak yg baik. Anak yg baik tak tendang org tau! Sejak bila mama ajar insyirah tendang ni?! Nak tendang sangat kan? Tendang kerusi dan meja boleh. Tendang orang tak boleh!



Saya geram lalu saya biarkan dia menangis. Malamnya saya tak tidur dengannya dan esoknya dia kelihatan seolah olah memahami itu adalah kesalahan terbesar baginya. Adalah dlm beberapa tindakannya itu menunjukkan yg dia faham betapa marahnya saya dengan tingkah lakunya itu. Selepas itu baru saya bincang elok2 dan berdramalah kami di pagi hari sebelum dia ke tadika. Setel. Now she knows that benda salah memang salah. Tetap kena hukum.

Hakikat seorang budak... mereka tetap akan melakukan kesilapan. Kesilapan ini adalah utk kita alert dan ajar mereka utk bertindak dengan betul di kemudian hari. Ilmu mcm mana nak handle? Kena cari dan gali. Marah dan tegas hanya sekali. Tapi lembut dan tegas itu boleh berkali kali.

Sekian saja nak coret pasal bab tingkah laku ni. Sebab hari ni saja saya handle kes tingkahlaku dari pagi sampai ptg. Pagi kes tingkah laku disebabkan masalah sensory processing disorder seperti di bawah. Ptgnya masalah manipulative behavior. Apa ingat saya buat semua ni tanpa ilmu dan pembacaan? Teori banyak. Antara rajin dan tidak utk mencari dan apply saja. Trial and error work best. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "